رهبر کودتاگران نیجر تاکید کرد که «نه ارتش و نه مردم نیجر خواهان جنگ نیستند، اما ما با هر جنگی که علیه ما انجام شود مقابله خواهیم کرد»

به دنبال قدرت نیستیم و طی سه سال شکل حکومت را تعیین می‌کنیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، هیأتی از جامعه اقتصادی غرب آفریقا موسوم به اکوواس به ریاست «عبدالسلام ابوبکر»، رئیس جمهور سابق نیجریه وارد نیامی شد تا با مقامات حاکم در این کشور دیدار و درباره راه دیپلماتیک برون رفت از بحران گفتگو کند.

این هیأت با رئیس جمهور خلع شده نیجر، «محمد بازوم»، در نیامی دیدار کرد. گروه مذکور همچنین با «ژنرال عبدالرحمن تیان»، رهبر کودتاگران دیدار کرد تا درباره راه‌های برون رفت از بن بست به نتیجه برسد.

«عبدالسلام ابوبکر»، رئیس‌جمهور سابق نیجریه - که ریاست هیأت اکوواس را بر عهده دارد، گفت: «جلسات ما در نیامی بسیار مهم بود و می‌تواند نقطه شروعی برای حل بحران باشد.»

یکی از مقامات ارشد اکوواس نیز ابراز خوش بینی کرده که حکومت نظامی گفت و گو با این گروه را به جای جنگ خواهد پذیرفت. نخست وزیر منصوب شده توسط شورای نظامی، «علی محمد الامین الزین» نیز در گفتگو با نیویورک تایمز اطمینان خاطر داد که هیچ اتفاقی برای بازوم نخواهد افتاد.

بازوم از زمان سرنگونی در کودتای ۲۶ جولای در کاخ ریاست جمهوری به سر می‌برد، اما اکوواس و قدرت‌های غربی اصرار دارند که او همچنان رئیس جمهور قانونی است و خواستار آزادی فوری و بازگشت او به قدرت هستند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع نزدیک به اکوواس گفت که این هیأت می‌خواهد «پیام محکم» را به ارتش در نیامی برساند. «عبدالفتاح موسی»، کمیسر امور سیاسی، صلح و امنیت اکوواس نیز اعلام کرد که هدف این مأموریت «ادامه مسیر صلح آمیز برای بازگرداندن نظم قانون اساسی در نیجر است.»

از سوی دیگر همزمان با سفر هیات اکوواس، ژنرال تیانی شامگاه شنبه در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که در برای هرگونه گفت‌وگویی که نظر مردم و حاکمیت ملی را مد نظر قرار دهد آمادگی دارد. او هشدار داد که حمله به کشورش یک پیک نیک و تفریح کوتاه مدت نخواهد بود.

تیانی گفت: «نه ارتش و نه مردم نیجر خواهان جنگ نیستند، اما ما با هر جنگی که علیه ما انجام شود مقابله خواهیم کرد» او افزود: «واکنش مردمی ایجاب می‌کند که نیروهای مسلح پشت سر شورای ملی حفاظت از میهن متحد شوند».

رهبر کودتا با تأیید اینکه دوره انتقالی قدرت بیش از ۳ سال نخواهد بود، گفت: «هدف ما مصادره قدرت نیست و همه اقشار مردم را به گفت و گو برای تعیین شکل نظام قانون اساسی کشور دعوت می‌کنیم.»

تیانی تحریم‌های اعمال شده علیه نیجر را محکوم کرد و گفت که هدف آنها تسلیم کردن ما است نه دستیابی به راه حل، او و افزود که اکوواس به نظر ناآگاه است که نیجر یک بازیگر کلیدی است که با تروریست‌ها برای جلوگیری از بی ثبات کردن منطقه مقابله می‌کند.

تیانی در ادامه گفت که ما هرگونه مداخله نظامی در نیجر را به عنوان یک اشغال در نظر خواهیم گرفت و نیروهای ما با حمایت کشورهای مالی و بورکینافاسو هرگز زانو نخواهند زد.

رهبر کودتا در نیجر در عین حال اعلام کرد: «اطمینان دارم که می‌توانیم به راه‌حل‌هایی برسیم که برای ما مردمی قابل قبول و خوب باشد. دولت از اتخاذ تدابیری برای سازماندهی گفت‌وگو برای بحث درباره مبانی جدید قانون اساسی مطلع شده است.»

از سوی دیگر روز گذشته پایتخت نیجریه، نیامی، شاهد تحرکات مردمی در حمایت از رهبران کودتا و رد مداخله نظامی احتمالی بود. هزاران داوطلب در پاسخ به دعوت چند سازمان حامی شورای نظامی در نزدیکی استادیوم سنی کونچی (مرکز نیامی) تجمع کردند. این سازمان‌ها از شهروندان خواستند تا نام خود را به عنوان حامیان غیرنظامی ارتش ثبت کنند تا بعداً برای حمایت از نیروهای مسلح استخدام شوند.

گروه اکوواس نیز می‌گوید با وجود اعلام عصر جمعه مبنی بر توافق رهبران ارتش‌های عضو این جامعه اقتصادی در مورد طرحی برای مداخله نظامی احتمالی در نیجر، هنوز تاریخ آن اعلام نشده و همچنان به ابزارهای دیپلماتیک اولویت می‌دهد.

۹ کشور از ۱۵ کشور عضو اکوواس در نشست رهبران ارتش این گروه اقتصادی در پایتخت غنا شرکت کردند و برخی از اعضا اعلام کردند که مداخله نظامی در نیجر را رد می‌کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.