رئیس دانشگاه شیراز با اشاره به برنامه‌های مد نظر برای هدایت شغلی دانش آموختگان این دانشگاه، انعقاد تفاهمنامه ارتباط با صنعت و سوق دادن اولویت‌های پژوهشی به سمت نیازهای صنعتی، راه‌اندازی بورسیه صنعت برای دانشجویان دوره‌های کارشناسی و تقویت مراکز دانش بنیان و نوآور و کارآفرین را یادآور شد.

ایجاد بورسیه صنعت در دانشگاه شیراز/کامپیوتر انتخاب اول کنکوری‌هاست

به گزارش قدس انلاین، دکتر محمد موذنی یکشنبه ۲۹ مرداد در یک کنفرانس خبری، در خصوص جایگاه دانشگاه شیراز در رتبه‌بندی‌های ملی و جهانی، گفت: براساس مجموعه ارزیابی‌های پایگاه‌های علم سنجی و نظام‌های رتبه‌بندی، دانشگاه شیراز همواره بین ۵ یا ۶ دانشگاه برتر کشور و همچنین جزو ۸۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار داشته است.

موذنی گفت: در ارزیابی‌های جهانی تا سال ۲۰۲۱، دانشگاه شیراز در مجموع دارای امتیاز ۸۰۱ تا ۱۰۰۰ بود اما طی سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ شاهد ارتقاء رتبه این دانشگاه و قرار گرفتن در رتبه‌های ۷۵۱ تا ۸۰۰ بوده‌ایم؛ البته در نظام نیچراندکس، دانشگاه شیراز رتبه اول را بین دانشگاه‌های ایران کسب کرده است.

او با بیان اینکه در سال ۲۰۲۲ تعداد ۱۷۹۴ مقاله علمی این دانشگاه در سایت اسکاپوس و تعداد ۱۵۴۷ مقاله در wos و ۳۶۷ مقاله در پایگاه ISC،درج شده است، گفت: از نظر موضوعی در نظام QS دانشگاه شیراز در رشته مهندسی نفت رتبه ۱۰۱ تا ۴۰۰، در کشاورزی ۳۵۱ تا ۴۰۰، در برق و الکترونیک ۴۰۱ تا ۴۵۰، در مکانیک ۴۵۱ تا ۵۰۰ و ... را کسب کرده است.

موذنی با تاکید براینکه با توجه به رتبه‌های این دانشگاه در نظام‌ها و پایگاه‌های مختلف بین‌المللی، جایگاه دانشگاه شیراز رضایت‌بخش است، خاطرنشان کرد که این از نگاه ما هنوز سطح مطلوبی نیست و باید همچنان تلاش‌ها برای رشد کمی و کیفی فعالیت‌های علمی، تداوم داشته و بیشتر شود.

او تعامل دانشگاه شیراز با صنعت را خوب توصیف کرد و از انعقاد تفاهمنامه‌هایی برای تعریف اولویت‌های پژوهشی براساس نیازهای صنعتی، خبر داد و گفت: بعضی از صنعتگران و فعالان حوزه صنعت در استان فارس، در پژوهشکده عضویت دارند و در تعیین نیازهای پژوهشی، همکاری می‌کنند.

موذنی از تعریف بورسیه صنعتی در دانشگاه شیراز خبر داد و گفت: صنایع مختلف این امکان را دارند که دانشجویان مستعد را در رشته‌های مورد نیاز شناسایی و آنان را بورس کنند، در این شیوه، دانشجو در پایان تحصیلات خود جذب صنعت خواهد شد؛ البته صنایع می‌توانند که تعدادی واحد درسی را مطابق با نیاز خود تعریف کنند تا دانشجویان بورسیه این دروس را بگذرانند.

او با اشاره به وجود مراکز نوآوری تخصصی علوم انسانی و علوم مهندسی در این دانشگاه، وظیفه این مراکز را شناسایی، جذب، هدایت و حمایت دانشجویان مستعد و نخبه دارای ایده دانست و گفت: در رشته‌های کشاورزی و دامپزشکی نیز در حال راه‌اندازی پردیس علم و فناوری هستیم که در این ارتباط استانداری فارس هم کمک مالی قابل توجهی داشته است.

هیچ استادی به دلیل رخدادهای ۱۴۰۱ از دانشگاه شیرا منفک نشده است

موذنی با تصریح اینکه هیچ استادی از این دانشگاه به واسطه رخدادهای ۱۴۰۱، منفک و خارج نشده است، گفت: دانشگاه شیراز طی رخدادهای ۱۴۰۱، یکی از آرامترین فضاهای دانشگاهی را داشت، البته اعتراضات و تجمعاتی بود، اما کمترین میزان آسیب را به همراه داشت.

او ادامه داد: البته همانند سال‌های گذشته، بعضی از اساتید دانشگاه شیراز با گرفتن مرخصی بدون حقوق، برای انجام فرصت مطالعاتی یا ادامه تحصیل و ... به خارج از کشور رفته‌اند، اما در همین سال‌های اخیر شاهد جذب افرادی از دانشگاه‌های خارج کشور نیز بوده‌ایم. برای ممانعت از مهاجرت دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی نیز، به دنبال کمک به مهارت افزایی افراد و کمک به جذب آنان در محیط‌های شغلی هستیم.

راه‌اندازی ۱۵ رشته جدید

رئیس دانشگاه شیراز گفت: در این رابطه ۱۵ رشته جدید که دارای بازار کار مناسبی ست، ایجاد شده و با همراهی و کمک صنعتگران به دنبال تعریف رشته‌های دیگری هستیم تا در اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی، اثرگذار باشیم.

موذنی با یادآوری اینکه در دانشگاه شیراز هیچ رشته‌ای بدون دانشجو نیست، گفت: طی سال‌های اخیر شاهد تغییر در اولویت‌ها بوده‌ایم، زمانی در رشته‌های مهندسی بیشترین تمایل به سمت رشته مکانیک بود اما اکنون این تمایل به سمت رشته کامپیوتر سوق پیدا کرده است.

او در خصوص اقدامات رفاهی دانشجویی نیز گفت: طی دو سال گذشته اقدام بی‌نظیر از سوی دانشگاه شیراز در بهسازی، مرمت و نوسازی ساختمان‌ها انجام و شماری از خوابگاه‌ها بازسازی شده یا در حال بازسازی است و تعداد خوابگاه نیز در دست احداث داریم.

بازسازی و نوسازی خوابگاه‌های دانشجویی

موذنی با یادآوری اینکه بیش از ۵۰ درصد ساختمان‌های دانشگاه شیراز، عمری بیش از ۴۰ سال دارد، گفت: بلوک‌های A و B خوابگاه شهید مفتح کاملا نوسازی شد و اکنون بلوک C برای انجام نوسازی تخریب شده؛ از طرفی خوابگاه شماره ۳ متاهلین نیز برای بازسازی آماده است. یک خوابگاه با ظرفیت ۱۵۰ نفر برای دختران امسال آماده می‌شود و یک خوابگاه متاهلی نیز با کمک مهندس ناسوتی‌فرد، از فارغ التحصیلان دانشگاه شیراز، با ظرفیت ۱۳۴ خانواده، در دست احداث قرار دارد.

رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه هم اکنون بالغ بر ۸۰۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه مشغول تحصیل و اغلب متاهل هستند، گفت: قطعا امکانات ما اجازه تامین فضای زیست برای همه این دانشجویان را نمی‌دهد اما تلاش می‌کنیم زیرساخت‌ها را در این بخش ارتقا دهیم.

برگزاری ۳ هزار رویداد در دانشگاه

موذنی همچنین از توسعه فضاهای ورزشی به ویژه برای دختران، تعریف و برگزاری برنامه‌های متعدد فرهنگی، هنری، ورزشی و ... برگزاری اردوهای دانشجویی نظیر اردوی راهیان پیشرفت و برپایی مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی و ورزشی، به عنوان اقدامات شاخص در تقویت نشاط و امیدافزایی در فضای دانشجویی دانشگاه شیراز یاد کرد و گفت: در سال گذشته و ۵ ماه امسال بالغ بر ۳ هزار رویداد را برگزار کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه شیراز ضمن بیان اینکه حدود ۱۵ درصد از کل دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه شیراز، نخبه هستند، گفت: تعداد دانشجویان خارجی طی ۲ سال گذشته از ۱۵۰ نفر به بیش از ۴۰۰ نفر افزایش یافته و زمینه برای جذب دانشجویان بیشتر نیز فراهم است.

موذنی ضمن بیان اینکه میزان سیاه‌نمایی توسط رسانه‌ها و فضای مجازی علیه ایران، ۸۰ برابر بیش از میانگین جهانی است، خاطرنشان کرد: عمده تلاش‌ها معطوف به تضعیف روحیه و ازبین بردن نشاط اجتماعی و امید به آینده خصوصا در نسل جوان است به همین دلیل کار متولیان دانشگاه در این بخش حساس و دشوار است.

اقدامات در حوزه عفاف و حجاب ایجابی است

رئیس دانشگاه شیراز با تصریح اینکه در حوزه عفاف و حجاب تلاش به سمت انجام اقدامات ایجابی بوده و بالغ بر ۴۰ برنامه نیز اجرایی شده است، گفت: در این زمینه مکانیزمی برای مواجهه با تعداد معدودی که موازین قانونی و شرعی را در محیط دانشگاه رعایت نمی‌کنند، تعریف و اجرا کرده‌ایم که خوشبختانه با اندکی تغییر در کشور هم توسط وزارت علوم، اجرایی شده است.

موذنی با تصریح اینکه به هیچ عنوان کشف حجاب در محیط دانشگاه شیراز نداشتیم و چنین اقدامی منجر به برخورد قانونی خواهد بود، گفت: در این رابطه با شناسایی افراد، ابتدا پیامکی بسیار محترمانه برای دانشجو ارسال می‌شود و پس از آن دانشجو برای مشاوره دعوت شده و اگر این اقدامات پاسخ نداد، خانواده دانشجو در جریان قرار می‌گیرند و در نهایت کار به کمیته انضباطی و مواجهه قانونی خواهد رسید.

او در عن حال گفت: از نظر من، همه دانشجویان فرزندان و پاره‌های تن مسئولان و آینده‌سازان جامعه هستند و باید حتی الامکان از هرگونه برخورد قهرآمیز در رعایت نکردن موازین قانونی و شرعی، پرهیز و کمک کنیم که معدود افراد موجود، به سمت اصلاح بازگردند؛ اعتقاد داریم که دانشگاه بالاترین جاذبه علمی را دارد و در یک محیط علمی باید دانشجو و استاد با آرامش روانی مناسب حضور و فعالیت داشته باشند و رعایت همه قوانین منجمله حجاب و عفاف یک اقدام قانونی، منطقی و الزامی است.

حواشی وقت مسئولان دانشگاه را گرفته است

موذنی با گلایه از اینکه حاشیه سازی مغرضانه یا ناآگاهانه منجر به صرف بخش قابل توجهی از وقت مسئولان دانشگاه شیراز شده است، گفت: باید تلاش کنیم که دانشگاه را از حواشی و حاشیه‌ها را از دانشگاه دور کنیم تا همه مسئولان به اصل کار این مراکز پرداخته و هرچه بیشتر زمینه رشد و ارتقاء را فراهم کنند.

رئیس دانشگاه شیراز، میزان اعتبارت این دانشگاه را متناسب با نیازها و ضرورت‌ها ندانست و گفت: متاسفانه زمانی دانشگاه شیراز در میزان اعتبارات بعد از دانشگاه تهران در مقام دوم قرار داشت اما از زمانیکه تعین بودجه در تناسب با تعداد اعضای هیئت علمی و دانشجو تعیین می‌شود، رتبه ما به ۵ یا ۶ کاهش یافته است.

موذنی با بیان اینکه شرایط دانشگاه شیراز به دلیل پراکندگی ساختمان‌ها و مراکز، حمل و نقل دانشجویان و تعداد زیاد کارکنان، ویژه باید دیده شود، گفت: بیشترین سهم هزینه این دانشگاه مربوط به حقوق، یارانه غذای دانشجویی، تعمیرات و نگهداری و بازسازی بوده و بعد از آن آموزش، پژوهش و فرهنگی از اعتبارات سهم می‌برند. حال آنکه باید بیشترین سهم را آموزش و پژوهش داشته باشد.

رئیس دانشگاه شیراز، شایعه جذب شماری افراد به عنوان اعضای هیئت علمی خارج از فرآیند قانونی را کذب محض دانست و گفت: جذب اعضای هیئت علمی، براساس فرآیندهای تعریف شده قانونی و سختگیرانه‌ای انجام می‌شود و خارج از این فرآیند، هیچ فردی به عنوان عضو هیئت علمی پذیرفته نمی‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.