رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص تخلف کارکنان برخی از استارت‌آپ‌ها و بسته شدن آن ها، گفت: باید در این زمینه به نوعی برنامه‌ریزی شود که در برخورد با تخلف، همان افراد مورد خطاب باشند و آسیبی به شرکت‌ها وارد نشود.

واکنش رئیس صندوق نوآوری نسبت به پلمب برخی از شرکت‌ها

 محمدصادق خیاطیان در پاسخ به این که برخی از شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها که بنا به دلایلی پلمب شده‌اند، صندوق برای این شرکت‌ها به‌ویژه اگر تسهیلاتی را نیز دریافت کرده باشند، چه حمایت‌هایی را ارائه می‌کند، پاسخ داد: به نظر من اغلب شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها و پلتفرم‌های ما پایبند به قوانین کشور هستند و این گفته را با آمار و شواهد میدانی عرض می‌کنم که بیشتر شرکت‌ها، خود را ملتزم به قوانین جمهوری اسلامی می‌دانند و حتی برخی از این شرکت‌ها آیین‌نامه‌هایی را برای بسیاری از مسائل اخلاقی منتشر کرده‌اند و از این رو شرکت‌های دانش‌بنیان مانند سایر بخش‌های کشور، در این حوزه فعال هستند.

وی ادامه داد: ولی در بخش شرکت‌های دانش‌بنیان مانند همه بخش‌ها استثناهایی وجود دارد که عده‌ای ممکن است نسبت به این موضوعات اهتمام نداشته باشند و بخواهند قواعد و قوانین را زیر پا بگذارند.

خیاطیان یادآور شد: آنچه که موضع دولت است و شخص رئیس‌جمهوری و وزرا اعلام کردند و ما نیز همان را می‌گوییم که اگر تخلفی توسط چند نفر در یک مجموعه رخ می‌دهد، نباید دود آن به چشم آن سازمان و یا آن شرکت برود، به‌ویژه آنکه امسال با عنوان رشد تولید نامگذاری شده است و نباید به شرکت‌ها و همچنین تولید آسیبی وارد شود، مگر آنکه محرز شود که تخلف رخ داده و زمینه‌سازی‌هایی است که از سوی شرکت رخ داده است که این را بسیار بعید می‌دانم و نشنیدم که شرکتی به صورت عمدی وارد این فضاها شود.

وی با تاکید بر اینکه باید به نوعی برنامه‌ریزی شود که در برخورد با تخلف، همان افراد خاطی مورد خطاب باشند، یادآور شد: به نظر من در این زمینه مقداری کم‌تجربگی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفت و حساسیت‌هایی را در شرایط فعلی ایجاد کردند و رسانه‌های خارجی نیز بر روی آن سوار شدند و مانور دادند و جریان‌سازی کردند و لازمه آن، این است که شرکت‌های دانش‌بنیان و شاغلان در آن که اعتقادی به قوانین جمهوری اسلامی دارند، فعال‌تر عمل کنند و این انتظار از آن ها وجود دارد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر نهادهای مسئول دولتی، قوه قضائیه و همه مجموعه‌هایی که نقش نظارتی و ارزیابی دارند، باید با پختگی بیشتری با این موضوعات برخورد کنند و به تخلفی که از سوی دو یا سه نفر رخ می‌دهد، به گونه‌ای ورود نکنند که کل مجموعه آسیب ببیند. ولی بعد از اتفاقاتی که در این زمینه رخ داد، به نظر من الان هر دو مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان و مسئولان و حاکمیت به بلوغی رسیده‌اند؛ یعنی هم شرکت‌ها توجه بیشتری دارند و هم مجموعه حاکمیت تلاش می‌کند تا مجموعه‌های دانش‌بنیان آسیبی نبینند.

وی با تاکید بر اینکه باید با فرد متخلف به اقتضای خاص خودش برخورد شود، این امر را یک موضع‌گیری منطقی در کشور دانست و افزود: ما هم در صندوق نوآوری به عنوان یک نهاد سیاست‌گذار نیستیم و نقش‌آفرینی از این جنس نداریم، ولی ما با دعوت از مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان از آن ها خواستیم که تا قدری مراقبت کنند.

خیاطیان اظهار کرد: ما به شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام کردیم که برای شاغلان شرکت‌ها قدری امیدآفرینی کنند و دلگرمی به آن ها بدهند تا آن ها آسیبی نبینند و سیگنالی ارسال نشود که این شرکت‌ها نباید در کشور باشند؛ چرا که مشاهده شده که برخی از رسانه‌های غربی چنین سگینال‌هایی را می‌دهند که کشور با استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان مشکل دارد و ما در جلسه با مدیران شرکت‌ها اعلام کردیم که اصلا به این صورت نیست و باید مراقبت شود تا نیروهای متخصص آن ها آسیبی نبینند و با قدرت کار خود را ادامه دهند و ما نیز پر قدرت از آن ها حمایت می‌کنیم.

رئیس صندوق نوآوری اعلام کرد: این حمایت تا جایی است که قوانین کشور اجازه می‌دهد و این طور احساس نشود که به عمد قوانین کشور از سوی مجموعه مدیریتی شرکت‌ها زیر پا گذاشته شود. تا زمانی که این اتفاق رخ نداده باشد (نادیده گرفتن قوانین کشور از سوی شرکت‌ها) حتما از شرکت‌ها حمایت خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.