معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: دو منطقه میشو و سهلان، بهترین مکان برای ایجاد مرکز ثابت زمینی بارورسازی ابرها هستند.

آب در آذربایجان تشنه مدیریت

به گزارش قدس آنلاین،  نود و هفتمین نشست شورای گفت ‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان‌شرقی با محوریت بررسی عوامل ایجاد بحران آب و ارائه راهکارهای کاهش بحران آب در استان و همچنین بررسی مشکلات مالیاتی فعالان اقتصادی استان با حضور نمایندگانی ار بخش دولتی و خصوصی استان برگزار شد.

آذربایجان‌شرقی با کمبود شدید آب مواجه است

 یونس ژائله؛ رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در این نشست با اشاره به تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی‌ها در استان و حوضه دریاچه ارومیه، از افزایش میزان تبخیر آب‌های سطحی در منطقه خبر داد.

وی با بیان‌ اینکه استان با کمبود شدید آب مواجه است، افزود: برخی از شهرک‌های صنعتی استان نیز با کمبود آب مواجه هستند و باید راهکاری اساسی برای این شرایط اندیشیده شود.
 
 ژائله بر ضرورت استفاده از روش‌های نوین در مدیریت مصرف آب به‌خصوص در بخش کشاورزی و صنعت تاکید کرد.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات واحدهای صنعتی استان از جمله تامین انرژی، مسائل و دغدغه‌های مالیاتی و… گفت: فضای کسب و کار استان در حال حاضر مطلوب نیست و درخواست ما به عنوان نماینده بخش خصوصی، طرح دغدغه‌ها و پیگیری برای حل آنها است.
 

آب در آذربایجان تشنه مدیریت

 
هیچ یک از طرح‌های علمی در خصوص دریاچه ارومیه اجرایی نمی‌شوند
 
احمد فاخری‌فرد؛ استاد دانشکده مهندسی آب دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه تحقیقات گسترده‌ای در دانشگاه تبریز در حوزه دریاچه ارومیه و آجی چای صورت گرفته است، گفت: اقدامات متعددی از سوی بخش‌های مختلف علمی استان در این زمینه صورت گرفته و حتی به صورت دشت به دشت میزان مصرف آب و تعیین کاربری اراضی مشخص شده است، اما تاکنون هیچ یک از این طرح‌های علمی اجرایی نشده‌اند.

وی بر ضرورت حرکت به سمت هوشمندسازی، ارتقای سیستم‌های آبیاری، تعیین الگوی کشت، مدیریت بارش‌های غیر فصل زراعی و هدایت بارش‌ها به سمت منابع زیرزمینی برای مدیریت مصرف آب تاکید کرد.

فاخری‌فرد ادامه داد: در حال حاضر باید با انجام روش‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و درازمدت در راستای احیای دریاچه ارومیه گام برداریم.

وی انتقال آب از دریاچه وان، مقابله با برداشت‌های غیر مجاز از خط رودخانه در فصول غیر زراعی، بهره‌گیری از آب‌های تسویه‌خانه‌های شهرهای اطراف دریاچه ارومیه و مدیریت مصرف در داخل حوزه را از نکات اساسی در رابطه با احیای دریاچه ارومیه دانست.

فاخری‌فرد همچنین با تاکید بر اهمیت بارورسازی ابرها در شمالغرب کشور گفت: اگر هواپیماهای بارورسازی ابرها در استان مستقر شود، ما با توجه به سرعت، ضخامت و دمای ابر، به‌راحتی می‌توانیم در زمان مناسب ابرها را بارور کنیم.
 
برای احیای دریاچه ارومیه نیازمند اقدامات سریع هستیم

بهروز ساری صراف؛ استاد دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه دریاچه ارومیه در شرایطی است که دیگر فرصتی برای اجرای برنامه‌های بلندمدت نیست، گفت: باید برنامه‌ای دو یا سه ساله برای احیای سریع دریاچه طرح‌ریزی کنیم و بعد به راهکارهای درازمدت بیندیشیم.

وی با بیان اینکه توسعه بخش کشاورزی از عوامل تاثیرگذار در افزایش مصرف آب است، افزود: توسعه تولیدات کشاورزی در شرایط فعلی که با کمبود آب مواجه هستیم، منطقی نیست.

ساری صراف، بر لزوم سرمایه‌گذاری و استفاده از روش‌های نوین در زمینه‌ی کاهش میزان تبخیر آب سطح دریاچه، ارتقای راندمان کشاورزی و جلوگیری از توسعه‌ی اراضی زیر کشت منطقه و مدیریت سرزمینی به‌منظور کاهش بازتابش انرژی خورشیدی تاکید کرد.
 
ضرورت ایجاد مرکز بارورسازی ابرها در شمال‌غرب

رضا کهولی؛ پژوهشگر حوزه آب با تاکید بر اینکه موضوع آب و گرمایش زمین یک مسئله جهانی است، گفت: بخش علمی استان وظیفه خود را در حوزه مدیریت آب انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در تمام دنیا بحث بازچرخانی آب مطرح است، تاکید کرد: در بسیاری از کشورها اکنون صنایع از پساب کارخانجات خود در چرخه‌ تولید استفاده می‌کنند. اما ما در اینجا علیرغم احداث چندین تصفیه خانه، از آب آشامیدنی در صنایع از جمله پالایشگاه و پتروشیمی استفاده می‌کنیم.

کهولی با تاکید بر ضرورت بازچرخانی آب در حوزه شهری و صنعتی و استفاده از تکنولوژی‌های جدید در حوزه منابع آبی در شهرها افزود: علیرغم بحران آب در تبریز، همچنان شهرداری بازچرخانی آب را در اولویت قرار نداده است.

وی افزود: در بحث استحصال آب می‌توان از طریق تکنولوژی بارورسازی ابرها، حداقل ۹ درصد میزان بارش‌ها را افزایش داد و به همین منظور باید مرکز بارورسازی ابرها در شمال‌غرب کشور احداث شود.
 

آب در آذربایجان تشنه مدیریت

 
دو منطقه میشو و سهلان، بهترین مکان برای ایجاد مرکز ثابت بارورسازی ابرها

مجتبی جلیل زاده؛ معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: دو منطقه میشو و سهلان، بهترین مکان برای ایجاد مرکز ثابت زمینی بارورسازی ابرها هستند.

وی با اشاره به کاهش میزان بارندگی‌ها در استان، افزایش دما و به‌تبع آن افزایش تبخیر آب اظهار کرد: برای مدیریت منابع آبی استان باید مصرف بخش کشاورزی از طریق تکنولوژی‌های نوین و تعریف معیشت جایگزین مدیریت شود، همچنین در بخش مصارف خانگی نیز ضروری است تا به صورت مستمر فرهنگسازی شود.

شهنام اشتری؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست بر لزوم فرهنگسازی در خصوص مدیریت مصرف آب از یکسو و اصلاح الگوی کشت از سوی دیگر تاکید کرد.
وی مدیریت روان‌آب‌ها و آب‌های زیرزمینی از طریق تعادل‌بخشی را از جمله اقدامات اساسی در راستای احیای دریاچه عنوان کرد.

در پایان این نشست مقرر شد با پیگیری مسئولان استانی، مرکز ثابت بارورسازی ابرها در شمالغرب احداث شود.
 
 

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.