۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 907422

کنعانی:

برخورد با سوئد و دانمارک در برابر قرآن سوزی تشدید خواهد شد/ بازه تبادل زندانیان دوماهه است

برنامه ای برای مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها در سازمان ملل نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تکرار اهانت به قرآن، بر پیگیری عملیاتی شدن تصمیمات سازمان همکاریهای اسلامی و تشکیل کمیته پیگیری و اقدام جمعی کشورهای اسلامی در مقابل این اقدامات تاکید کرد و گفت: ما گام به گام این اقدامات را پیگیری و تکمیل خواهیم کرد و به اقدامات انجام شده بسنده نخواهد شد.

برخورد با سوئد و دانمارک در برابر قرآن سوزی تشدید خواهد شد/ بازه تبادل زندانیان دوماهه است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره اینکه برنامه‌ای برای اقدامات بازدارنده‌تر و موثرتر از احظار کارداران سوئد و دانمارک که ظاهرا چندان اثرگذار نیست در دستور کار دستگاه دیپلماسی کشور قرار دارد یا نه؟ با اشاره به عدم پذیرش سفیر سوئد تا زمان اقدام جدی و بازدارنده از سوی این کشور، اظهار داشت: روز یکشنبه کاردار این کشور و دانمارک مجددا در پی اهانت به قرآن احضار شدند.

ناصر کنعانی افزود: لازم است تاکید کنم قرآن سوزی با شعار آزادی بیان قابل توجیه نیست. قرآن رساترین زیباترین و مستدل ترین بیان است و نمی‌توان آن‌را به بهانه آزادی بیان مورد توهین قرار داد و ادعای صلح طلبی داشت و در عین حال در خیابانها صلح و همزیستی میان ادیان آسمانی را به چالش کشید.

وی با بیان اینکه دولت‌های سوئد و دانمارک در پیگیری‌ها اعلام کردند به دنبال اقدامات بازدارنده از جمله تعدیل و اصلاح قوانین داخلی هستند تا اجازه تکرار این کارها داده نشود، تصریح کرد: تا زمانی که مطمئن نشویم این اقدامات بازدارنگی ایجاد کرده این حرف ها را مبنای اراده واقعی تلقی نمی‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید بر اینکه معتقدیم اگر اراده سیاسی جدی وجود داشته باشد در قالب قوانین موجود این کشورها هم می‌توان جلوی این کارها را گرفت، اضافه کرد: این کشورها خودشان را مقابل جهان اسلام و دو میلیارد مسلمان قرار می‌دهند و برای ما عمل آن‌ها مهم است و اقدمات جدی و متعددی در مورد این وقایع تا کنون انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به مذاکرات وزیر امور خارجه با همتای سعودی خود در این زمینه گفت: اتفاق نظر  و عزم جدی بین دو کشور برای پیگیری مصوبات اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاریهای اسلامی در مورد برخورد جمعی با این وقایع و اجرایی شدن تشکیل کمیته پیگیری در این سازمان وجود دارد و ماموریت هایی که در این زمینه به دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی محول شده دنبال می‌شود تا بنه نتیجه برسند.

کنعانی همچنین به رایزنی‌های وزیر امور خارجه به مقامات اروپایی از جمله مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این زمینه اشاره کرد و گفت:  ما گام به گام این اقدامات را پیگیری و تکمیل و تشدید خواهیم کرد و به اقدامات انجام شده بسنده نخواهد شد.

برنامه ای برای مذاکره مستقیم با آمریکایی ها وجود ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره امکان و احتمال مذاکرات مستقیم با مقامات آ» ریکایی در سفر رئیس جمهوربرای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک نیز تصریح کرد: برنامه ای برای ملاقات با مقامات آمریکایی در سازمان ملل نداریم مذاکرات و رایزنی های غیر مستقیم برای تبادل زندانیان و رفع تحریم ها جریان دارد و ادماه خواهد داشت به همین شکل ادماه خواهد یافت.

عربستان ایده مجمع همکاری‌های منطقه ای را بررسی می‌کند

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره روابط ایران و عربستان و تحققایده ایران برای تشکیل مجمع همکاری منطقه‌ای با اشاره به سفر اخیر امیرعبداللهیان به عربستان به دعوت رسمی همتای سعودی خود، اظهار داشت:  بعد از هفت سال انقطاع روابط موضوعات عدیده ای برای گفت‌وگو در نشست‌ها و دیدارهای مقامات عالیه دو کشور وجود دارد و این دیدار در همین چارچوب دیدار پرموضوع برای گفت‌وگو از جمله موضوعات سیاسی دوجانبه و هم موضوعات مربوط به منطقه بود.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ایو زارت امور خارجه با تاکید بر اینکه این سفر فرصتی بود تا با عربستان به عنوان یکی دیگر از کشورهای مهم حوزه جنوبی خلیج فارس این ایده طرح و در این باره گفت‌وگو صورت گرفت و طرف سعودی دیدگاه‌های ایران و اهداف ناظر بر این ایده را دریافت کرد و مورد توجه آن‌ها قرا رگرفت و گفتند این موضوع را بررسی می‌کنند.

کنعانی افزود: تشکیل چنین مجمعی یک روند است و باید نظر طرف‌های شریک این ایده گرفته شود. و با فضای مثبتی که در منطقه شاهدیم می‌توانیم بگوییم عملا در چارچوب مسیر گفت‌وگو و تبادل نظر قرار داریم. گام‌های بعدی می‌تواند زمینه تاسیس این سازوکار را فراهم کند و این گفت‌وگوها به نتایج توأم با منافع مشترک کشورهای حوزه شمال و جنوب خلیج فارس منتهی شود.

کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عربستان برگزار می شود

سخنگوی وزارت خارجه درباره روابط تجاری و اقتصادی بین ایران و عربستان هم بیان کرد: در دیدار دو وزیر خارجه درباره فعال سازی دوباره موافقت‌نامه‌های موجود دو کشور و شروع مذاکرات برای انعقاد اسناد جدید مورد نیاز در روند توسعه همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگوی خوبی شد از جمله همکاری در زمینه‌های اقتصادی و تجاری و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری و اجتناب از اخذ مالیات مضاعف گفت‌وگو شد. دو طرف هم نظر بودند در اولین فرصت اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی برگزار شود.

بازه تبادل زندانیان حداکثر دوماهه است

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره زمان مبادله زندانیان و بازه زمانی تعیین شده برای این اقدام و پیشرفت آن هم با بیان اینکه بازه حداکثر دوماهه مبنای توافق برای تبادل زندانیان بوده، گفت: این اقدام یک روند اجرایی دارد که در حال پیشرفت است و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای یا اظهارنظرها در این خصوص خیلی محل اعتبار و توجه نیست.

کنعانی تصریح کرد: ما به روند کار توجه داریم و خوشبین هستیم در بازه زمانی تعیین شده روند انتقال انجام شود و برای ما نتیجه مهم است. تا اینجا روند خوبی در حال انجام است و امیدواریم در سقف نسبی زمانی تعیین شده این توافق به صورت کامل اجرایی و زمینه لازم و اعتمادسازی لازم برای پیشرفت روند کار در حوزه‌های دیگر مدنظر شکل بگیرد.

خروج پول‌های ایران از کره و عراق

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص روند اجرای آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی در توافق اخیر نیز با اشاره به اینکه روند آزادسازی دارایی‌های ایران با گام‌های برداشته شده و تفاهمات شکل گرفته شروع شده و به خوبی پیش می‌رود، اعلام کرد: علاوه بر دارایی‌های کشور در کره، بخش دیگری از دارایی‌های کشور که با مداخله آمریکا بود و دسترسی به انها دشوار شده بود با پیگیریهای انجام شده آزاد و منتقل شده است.

آماده میزبانی گفتگوهای بین‌الافغانی هستیم

این مقام وزارت امور خارجه درباره نتیجه بازدید هیئت فنی ایران از ایستگاه آب سنجی دهراور در افغانستان و روند تحولات این کشور نیز با اشاره به اینکه طبق توافقنامه بین دو کشور بازدیدهای فنی باید مستمر و ادواری انجام شود و نتایج آن از طریق دستگاه های مسئول و کمیته مشترک مربوطه اعلام خواهد شد به نشست مسکو با موضوع افغانستان در آینده نزدیک اشاره کرد و گفت: در این نشست از هیئت طالبان هم دعوت شده و فرصتی است برای رایزنی.

وی اضافه کرد: حل و فصل مسائل افغانستان و صلح و ثبات و تحکیم امنیت در این کشور را در چارچوب تشکیل دولت فراگیر می‌دانیم. تنها راه بیرون کشیدن افغانستان از بی ثباتی و ناامنی آغاز گفت‌وگوهای بین الافغانی با مشارکت همه گروه‌های این کشور است. آمادگی داریم میزبان گفت‌وگوها باشیم. ایران در این زمینه به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد.

نگاه ایران به ریکس راهبردی است

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره برنامه ایران برای حضور در اجلاس بریکس در ژوهانسبورگ هم با همکاری با این گروه و عضویت در آنرا برای ایران مهم و راهبردی خواند و با اشاره به اینکهمشارکت رئیس جمهور در اجلاس سران بریکس در چارچوب هدفگذاری انجام شده و دعوت به عمل آمده از رئیس جمهور برای مشارکت در این اجلاس صورت می‌گیرد. این گروه در حال پیدا کردن جایگاه ویژه خود در جهان است.

وی افزود: ایران جزو معدود کشورهایی است که با اعضای بریکس همکاری‌های توسعه یافته و گسترش یافته در حوزه‌های تجاری و اقتصادی دارد. هدفگذاری انجام شده برای تقویت همکاری‌ها با بریکس و عضویت در این تشکل در چارچوب نگاه راهبردی است که ایران مایل است پیوندهای خود را با کشورها و شرکت‌هایی که مایل به همکاری با ایران هستند افزایش دهد. 

دوران بزن در رو و دزدی دریایی تمام شده

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای آمریکا در خصوص توقیف یک محموله نفتی متعلق به ایران و واکنش تهران به این اقدامات ایذایی هم، با بیان اینکه چنین خبری را در رسانه‌ها دیدم و هیچ اطلاعات تأیید شده‌ای تا این لحظه در این رابطه ندارم، اظهار داشت: در این ارتباط الان نمی‌توانم اظهارنظر کنم ولی اصل کلی وجود دارد و مقامات دولت آمریکا هم مطلع هستند که دوران بزن دررو تمام شده و ایران نسبت به هرگونه تعرض به حقوق ملت ایران در هیچ کجا دست بسته نخواهد ماند و با صلابت واکنش نشان خواهد داد.

وی تصریح کرد: آنهایی که برنامه‌هایی در سر دارند و کسانی که مایلند در این ارتباط با آمریکا ایفای نقش کنند حتما به سوابق عملکرد گذشته دولت ایران در موارد مشابه توجه و منافع خود را در نظر بگیرند. اقداماتی دائر بر تعدی به نفتکش‌هایی که حامل نفت ایران باشد مصداق بارز راهزنی دریایی و نقض مقررات بین‌المللی و مقررات حمل و نقل دریایی است و در این خصوص ایران درباره حقوق خود دست بسته نخواهد بود.

اقدام تحریک کننده آمریکا

این مقام وزارت امور خارجه به افزایش حضور نظامی آمریکا در خلیج فارش هم واکنش نشان داد و گفت: امنیت منطقه بخصوص امنیت پهنه آبی خلیج فارس باید توسط خود کشورهای منطقه و پیرامون خلیج فارس تأمین شود. ایران در این چارچوب گفتگوهای خود را با کشورهای حوزه خلیج فارس تسریع کرده است. 

کنعانی تاکید کرد: شاهد انتقال نیروهای نظامی به منطقه هستیم لذا این یک اقدام تحریک کننده است و برخلاف روند عمومی حاکم بر منطقه است.لذا نیروی دریایی ایران با توانمندی و هوشیاری و دقت و رفتار حرفه‌ای با هرگونه اقدام غیرقانونی برخورد متناسب خواهد داشت. در این زمینه با کشورهای حوزه خلیج فارس گفتگوهایی را داریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین با اشاره به اینکه سفرای ایران و عربستان در روزهای آینده مستقر خواهند شده درباره درباره حادثه منا و پیگیری دیون متوفیان آن اظهار داشت: این موضوع در گفت‌وگوهای مقامات ایران از جمله دیدار وزیر خارجه با همتای عربستانی مطرح شده و به این موضوع اهتمام داریم و آن را در فضای ایجاد شده اخیر بین دو کشور پیگیری خواهیم کرد. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.