مدیر آموزش و پرورش عشایر فارس با اشاره به استهلاک بالای تجهیزات مدارس سیار، دسترسی نداشتن دانش‌آموزان به زیرساخت‌های ارتباطی پیشرفته و دشواری‌های تامین کتاب‌ها و ملزومات درسی، پیش‌بینی کرد که در سال جدید تحصیلی مدارس عشایر این استان با کمبود بیش از ۱۴۰ معلم مواجه باشند.

کمبود معلم و چالش‌های مدارس عشایری در فارس

به گزارش قدس انلاین، میثم رضازاده چگینی دوشنبه ٣٠ مردادماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مشخصه بارز زندگی عشایری محرومیت، نبود دسترسی به امکانات رفاهی و شرایط سخت زندگی است، گفت: مرحوم بهمن بیگی سبک جدید آموزشی، خارج از سبک معمول آموزش و پرورش عشایری را راه‌اندازی کرد.

او با بیان اینکه امروز فارغ‌التحصیلانی از این سبک آموزشی وارد جامعه شده‌اند، افزود: امروز در ١٢ استان کشور آموزش و پرورش عشایری مستقل داریم.

مدیر آموزش و پرورش عشایر فارس همچنین با اشاره به اینکه پوشش آموزشی به دانش آموزان عشایر که دسترسی به مدارس ثابت ندارند از ماموریت‌های اصلی این مدیریت است، گفت: همکاران عشایری ما در مدارس عشایزی همراه با کوچ ایل حرکت می‌کنند و فرآیند اموزشی را ادامه می‌دهند.

رضازاده خاطرنشان کرد: حوزه فعالیت ما شامل همه استان فارس، بوشهر، بخشی از جنوب کهگیلویه و بویر احمد، استان هرمزگان، اصفهان، بخشی از کرمان و چهارمحال و بختیاری می‌شود.

او اضافه کرد: به عنوان مثال؛ قریب ٩٠ مدرسه عشایری در استان بوشهر داریم که از اواخر مهر تا اسفندماه در بوشهر و سپس به سمت استان فارس کوچ می‌کنند و فرآیند آموزشی آنها در این استان ادامه می‌یابد.

مدیر آموزش و پرورش عشایر فارس ادامه داد: مدارس عشایری به چهار سبک چادری، کانکسی، اسکلت پیش ساخته و ساختمانی در فارس فعال است.

رضازاده با اشاره به وجود ۲۷۰ مدرسه چادری در فارس که ١٠٠ درصد سیار هستند و همراه با ایل حرکت می‌کنند، گفت: ١٧٠ مدرسه کانکسی نیز داریم که امکان تامین امنیت مدرسه در آنها وجود دارد.

او با اشاره به وجود حدود ٣٨ مدرسه اسکلت پیش ساخته در استان، اعلام کرد که ٢٧ مدرسه شبانه روزی مقطع متوسطه داریم که شامل مدارس متوسطه عشایری است و ٥ هزار دانش آموز در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.

مدیر آموزش و پرورش عشایر فارس با اشاره به وجود ١٢ هزار دانش‌آموز عشایری در این استان، تعداد نیروهای شاغل را ۱۲۰۰ نفر اعلام و خاطرنشان کرد که به همین تعداد هم نیروی بازنشسته در فارس وجود دارد.

رضازاده با بیان اینکه مدرسه کپری عشایری در فارس نیست، گفت: چهار نمایندگی شامل کازرون ویژه غرب فارس، در فراشبند ویژه جنوب غربی، در فیروزآباد تا لامرد و مرز هرمزگان و در فسا ویژه شرق فارس داریم که ۳۶ راهبر آموزشی در این چهار نمایندگی به صورت بالینی از مدارس تحت پوشش بازدید می‌کند.

مدیر آموزش و پرورش عشایر فارس با بیان اینکه امسال سه مدرسه شبانه روزی در میمند، زرین دشت داراب و شیراز به بهره برداری می‌رسد، گفت: مدارس تیزهوشان عشایری، تنها در استان فارس مستقر و فعال است.

رضازاده به انعقاد تفاهم نامه‌ای با بنیاد نخبگان اشاره کرد که براساس آن در آموزش و پرورش عشایری دانش‌آموزان نخبه مورد حمایت قرار می‌گیرند و گفت: قبل از انقلاب تنها یک دبیرستان شبانه روزی در فارس بود که اکنون به ٢٧ باب رسیده است.

مدیر آموزش و پرورش عشایر فارس از راه‌اندازی دو مرکز شناسایی اختلالات یادگیری ویژه دانش آموزان عشایر در سال جاری خبر داد و گفت: مرکز مشاوره تحصیلی و تربیتی نیز راه‌اندازی شده است.همچنین امسال سازمان دانش آموزی عشایر فارس برای نخستین بار در کشور راه‌اندازی شده است.

رضازاده به چالش‌های موجود هم اشاره و خاطرنشان کرد: عشایر به هیچ رسانه‌ای دسترسی نداشته و بخش زیادی از مناطق عشایری آنتن مخابراتی هم ندارند و در زمان ثبت نام کتب درسی و ...با مشکل مواجه می‌شویم.

او با بیان اینکه تامین و تجهیز مدارس عشایری نیز با مشکلاتی مواجه است، تصریح کرد: بخشی از تجهیزات مدارس سیار در جریان حمل و نقل و جابجایی مستهلک می‌شوند و به ناچار هر سال اقدام به تعویض می‌کنیم.

مدیر آموزش و پرورش عشایر فارس ادامه داد: امسال در آزمون استخدامی و از محل جذب ماده ٢٨ دانشگاه فرهنگیان جذب تعدادی نیرو در دستور کار قرار گرفت که در مقطع ابتدایی بیش از ١۴۰ نیرو به بدنه آموزش و پرورش عشایری فارس اضافه می‌شوند.

رضازاده اعلام کرد که همچنان بیش از ۱۴۰ نیرو کمبود داریم.

او در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که شناسنامه مدارس عشایری فارس ویژه ٥٣٣ مدرسه عشایری در قالب یک اطلس تهیه شده و کمبودها و نیازهای آتی مدارس در این اطلس قابل مشاهده است.

مدیر آموزش و پرورش عشایر فارس همچنین یادآور شد: مجمع خیرین تعلیم و تربیت آموزش و پرورش عشایری فارس امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

رضازاده با بیان اینکه ایجاد بانک فارغ‌التحصیلان آموزش و پرورش فارس نیز در دستور کار قرار گرفته است، افزود: بخش قابل توجهی از آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل استان فارس مربوط به جامعه عشایری است.

به گفته او؛ هر ساله حدود ٢٠٠ دانش آموز بازمانده از تحصیل در جامعه عشایری فارس شناسایی می‌شوند.

مدیر آموزش و پرورش عشایر فارس همچنین عنوان کرد: سال گذشته هشت دانش‌آموز عشایر فارس در کنکور سراسری در رشته‌های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی پذیرفته شدند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.