۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۹
کد خبر: 907653

گزارش تحلیلی-آماری انجمن دانش‌آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران درباره واقعیت‌های حجاب حاکی از آن است که از نظر عموم مردم مسئله حجاب به عنوان یک میثاق فرهنگی، تاریخی و دینی محسوب می‌شود.

تفکیک واقعیت از احساس در مورد حجاب

به گزارش قدس آنلاین، اما جریانی سیاسی سعی دارد به اسم «واقع‌گرایی» برداشت اشتباه خود از نگرش مردم درباره حجاب را عمومیت بخشیده و بر خاکستر منازعات سال گذشته بدمد.  از این رو انجمن دانش آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران در گزارشی کوتاه به بررسی حقایق جاری حجاب در جامعه ایرانی می‌پردازد.آنچه در ادامه می‌آید، خلاصه‌ای از نتایج تجمیعی ۶ پیمایش و مطالعه کلان ملی است که از ابتدای سال ۱۴۰۱ (۶ ماه پیش از حوادث پاییز سال گذشته) تا خرداد ۱۴۰۲ است.
۱- درباره «اعتقاد به حجاب» ۸۱/۷ درصد پاسخگویان به حجاب به عنوان یک حکم اسلامی، اعتقاد خود را ابراز داشته‌اند.
۲- درباره «گزاره‌های اخلاقی تأثیر حجاب» 
۷۳ درصد جامعه معتقدند «حجاب موجب افزایش عفت و پاکدامنی زنان می‌شود».
همچنین ۸۶/۲ درصد بانوان در انتخاب رنگ لباس خود طوری دست به انتخاب می‌زنند که رنگ لباس برای دیگران جلب توجه نکند. ۹۱ درصد طوری لباس می‌پوشند که تحریک کننده نباشد و ۹۴/۹ درصد پوشش خود را طوری انتخاب می‌کنند که در امنیت باشند.
در ادامه ۷۷/۸ درصد مردم با این گزاره که «یکی از عوامل مؤثر بر تحکیم خانواده، رعایت حجاب است» موافق بوده‌اند. درباره اعتقاد بانوان به این گزاره ۸۲/۴ درصد بانوان حجاب را در تحکیم خانواده مؤثر قلمداد می‌کنند.
۳- حجاب در جامعه ایران مقوله‌ای اصالتاً فرهنگی است. اکثر زنان نقش «فرهنگ» را در انتخاب پوشش بیشتر از نقش «قانون» می‌دانند. 
۷۶ درصد بانوان در انتخاب لباس خود به «فرهنگ» به عنوان نخستین عامل اثرگذار توجه دارند.
۴- میانگین کسانی که  بدون حجاب در سطح معابر رفت وآمد دارند۶/۴ درصد است. این وضعیت در برخی کلانشهرها مثل تهران تا ۹/۳ درصد هم می‌رسد.
با توجه به تعداد بی‌حجابان، بیش از ۹۰درصد بانوان گونه‌ای از حجاب دارند که طیفی از اقسام حجاب کامل و شرعی یا ضعیف الحجابی را در برمی‌گیرد.
۵- سنجش «ضرورت داشتن حجاب در محیط‌های عمومی» ۸۴/۳ درصد پاسخگویان با الزام اجتماعی حجاب موافق هستند.
۶ - ۷۹ درصد بانوان هیچ نوعی از اجبار را در انتخاب پوشش خود احساس نمی‌کنند. 
۷- تأثیر وقایع پاییز ۱۴۰۱ در کاهش حجاب بانوان یکی دیگر از گزاره‌های تبیین کننده واقعیات در جامعه ایران است. در این باره ۱۱ درصد مردم خواسته اصلی معترضان را «آزادی حجاب» قلمداد می‌کنند.
۸- از مهم‌ترین یافته‌های پیمایش‌های انجام شده، تفاوت معنادار میان «واقعیت» و «احساس واقعیت» است. یعنی برخی مسائل، بیشتر از آنچه وجود دارند احساس می‌شوند در حالی که غالب مردم (بیش از ۸۰ درصد) به حجاب اعتقاد دارند، اما احساس اکثر مردم به‌کلی متفاوت با این واقعیت است. در این باره ۶۸ درصد مردم این‌گونه احساس می‌کنند که اکثر مردم با حجاب مخالف هستند.

خبرنگار: محیا سادات قریشی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.