۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 907711

ارتش پاکستان نظامیان هند را به نقض توافق آتش‌بس بین دو کشور با آتش گشودن به سمت مرز مورد مناقشه در منطقه کشمیر متهم کرد.

پاکستان، هند را به نقض آتش‌بس متهم کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، ارتش پاکستان با انتشار بیانیه‌ای سربازان هندی را متهم به آتش گشودن به سمت مرز مورد مناقشه دو کشور در کشمیر و کشتن یک روستایی حین کار در زمین کشاورزی در بخش کشمیر تحت کنترل اسلام آباد کرد.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، ارتش پاکستان در این بیانیه سربازان ارتش هند را به «گشودن آتش بدون تحریک قبلی» و نقش توافق آتش بس قبلی میان اسلام آباد و دهلی نو متهم کرد.

مقام‌های هند هنوز واکنشی به بیانیه ارتش پاکستان نشان نداده‌اند. هند و پاکستان بعد از تجربه درگیری‌های سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در مرز نواحی تحت کنترل دو کشور در کشمیر که تلفات نظامی و غیرنظامی به دو طرف وارد کرد، توافق آتش‌بسی را در سال ۲۰۲۱ منعقد کردند. آتش‌بس در مرز دو کشور از آن زمان به بعد تا حد زیادی برقرار بوده است.

تاریخ روابط پاکستان و هند با درگیری‌های متعددی همراه بوده است. دو کشور از زمانی که در سال ۱۹۴۷ از استعمار انگلیس استقلال پیدا کردند سه بار با هم وارد جنگ شدند که دو مورد آن بر سر منطقه کشمیر بوده است؛ منطقه‌ای که هم اکنون به دو قسمت کشمیر تحت کنترل هند و کشمیر تحت کنترل پاکستان تقسیم شده اما هر دو کشور مدعی تمامیت آن هستند.

در آخرین رویارویی، ۹ هزار نظامی پاکستانی کشته و بیش از ۲۵ هزار نفر از آنها مجروح شدند. هند نیز چهار هزار کشته و زخمی داد. این جنگ  منجر به ترسیم «خط کنترل» در منطقه کشمیر شد که بر اساس آن  ایالت «جامو و کشمیر» به مرکزیت شهر «سرینگر» به هند و مناطق کوهستانی با جمعیت کمتر به پاکستان تعلق گرفت.

هند و پاکستان از لحاظ نظامی نیز به شدت باهم رقابت دارند. پاکستان قصد خرید جنگنده‌های جدید «اف-۱۶» را دارد. نیروی هوایی هند  نیز در قالب یک طرح در حال برنامه ریزی برای خرید ۱۱۴ جنگنده است که ۹۶ فروند آن در هند ساخته و ۱۸ فروند دیگر از یک کشور خارجی وارد می‌شود.

شهباز شریف، نخست وزیر سابق پاکستان روز سه شنبه ۱۰ مرداد، خطاب به دهلی نو اظهار داشت که کشورش به دنبال جنگ با هند نیست و سعی دارد اختلافات باقی مانده با همسایه خود را حل کند.

شهباز شریف با بیان اینکه جنگ یک گزینه نیست، گفت که اسلام آباد آماده مذاکره با هند برای رسیدگی به همه مسائل باقی مانده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.