مدیرعامل آب و فاضلاب مشهد گفت: ٧٠حلقه چاه آب برای شرایط اضطراری در مشهد حفر شد. 

٧٠حلقه چاه آب برای شرایط اضطرار آبی مشهد حفر شد/پروژه‌های آب مشهد در انتظار بودجه

حسین اسماعیلیان در گفت‌وگو با قدس خراسان اظهار کرد: سطح آب مشهد نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده بود و برای جبران این کسری آب از سال گذشته، ستادی در استانداری به نام ستاد "تامین آب مشهد" توسط شخص استاندار تشکیل شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: هر هفته جلساتی در این باره داشتیم که معاونت هماهنگی امور استانداری همراه با دستگاه‌های مرتبط درگیر بودند و پروژه‌های اضطراری در این کارگروه تعریف شد تا جبران کسری آب شود. 

وی افزود: در سطح ملی نیز همین کارگروه با حضور وزیر نیرو تشکیل شد و رصد هفتگی از طریق وزیر نیز انجام می‌شود و نتیجه این اقدامات باعث شد در تابستان هیچ قطع آبی در کلان شهر مشهد که شاید بحرانی‌ترین شهر کشور باشد، نداشته باشیم.

اسماعیلیان با تاکید بر حفر چاه‌ها برای شرایط اضطراری عنوان کرد: در کلان شهر مشهد تاکنون ٧٠حلقه چاه فقط حفر شده که عدد بسیار بزرگی است.با همکاری آبفا و آب منطقه‌ای ۴٠دستگاه حفاری مشغول حفاری هستند و باید گفت حفر این چاه‌ها صرفا برای شرایط اضطرار در نظر گرفته شده است و برای بهره‌برداری نیست.

نیاز آبی مشهد ٢٢٠میلیون متر مکعب است

مدیرعامل آب و فاضلاب مشهد به خشکسالی سال قبل اشاره کرد و گفت: سالانه ٢٢٠میلیون مترمکعب تخصیص آب شرب برای مشهد است اما سال گذشته ١٧٠میلیون مترمکعب آب استفاده کردیم و حتی در معدل ١٠سال گذشته ما کمتر از ١۴٠میلیون مترمکعب آب مورداستفاده قرار داده‌ایم. 

وی ادامه داد: مصوبه‌ای در هیات دولت داشتیم که از محل بند ب و ماده ٢٨که هزار میلیارد تومان اعتبار تعریف شد. خوشبختانه٢٧٠میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد و نامه  ٢٠٠میلیارد تومان دیگر هم دیروز به دست ما رسید که عملا ۵٠٠میلیارد تومان ١۴٠١به دست ما رسید و ۵٠٠ میلیارد بودجه هم برای سال ١۴٠٢در نظر گرفته شده است. 

پروژه‌های آب مشهد در انتظار بودجه 

اسماعیلیان تصریح کرد: برابر ۴هزار میلیارد تومان پروژه در دست اقدام داریم و قطعا برای جبران این اعتبار کاری باید انجام دهیم. 

مدیرعامل آب و فاضلاب مشهد به طرح‌های دیگر در دست اقدام آبفا اشاره کرد و گفت: ٩٠هزار متر مکعب مخزن در حال حاضر به بهره‌برداری رساندیم که این مقدار معادل ١٨درصد کل مخازن آب شرب مشهد در قدمت ٧٠ساله است و ٢٨کیلومتر خطوط جمع آوری آب شرب مشهد انجام شد که هر کیلومتر از این خطوط حدود ١۵ تا ٢٠میلیارد تومان هزینه دارد. 

وی با یادآوری شرایط آبی در روستاها خاطر نشان کرد: روستاها بسیار متاثر از وضعیت خشکسالی هستند چون منابع آبی سطحی است و فقط ٣٠حلقه چاه برای حوزه روستایی حفر شد و بیش از ٣٠کیلومتر بازسازی شبکه و خط انتقال اجرا شد. 

اسماعیلیان در پایان گفت: اگر ما این اقدامات را انجام نمی‌دادیم تعداد روستاهای که با تانکر آبرسانی سیار می‌کردیم بیشتر می‌شد اما امسال با وجود خشکسالی از سال گذشته کمتر شده است.

خبرنگار: طاهره فجرداوودلی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.