به‌تازگی ایوب فصاحت، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران اعلام کرد پس از حذف یارانه‌ها حدود ۲۸ تا ۳۰درصد مصرف لبنیات در کشور کاهش یافت.

کالابرگ سلامت‌محور احیا شود/ راهکار جبران کاهش ۳۰ درصدی سرانه مصرف لبنیات و حذف یارانه شیر مدارس چیست؟

به گزارش قدس آنلاین، به‌تازگی ایوب فصاحت، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران اعلام کرد پس از حذف یارانه‌ها حدود ۲۸ تا ۳۰درصد مصرف لبنیات در کشور کاهش یافت.

نه‌تنها فصاحت که دیگر مسئولان مرتبط با این مسئله هم از کاهش میزان مصرف لبنیات در این مدت به‌واسطه حذف یارانه ارز ترجیحی خبر داده‌اند؛ آن هم در کشوری که به‌خودی خود و پیش از حذف این یارانه، سرانه مصرف محصولات لبنی در آن بسیار پایین‌تر از استانداردهای جهانی بوده و است. 

قرار بود مابه‌التفاوت حذف ارز ترجیحی تبدیل به‌یارانه کالابرگ شود

سیدمحمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس در رابطه با تاثیر حذف ارز ترجیحی بر میزان مصرف لبنیات در کشور، با طرح این نکته که مگر می‌شود قیمت لبنیات افزایش یابد؛ اما بر میزان مصرف تاثیر نداشته باشد، اظهار کرد: اصلاح سیاست‌های ارز ترجیحی از جهت تاثیر بر سرانه مصرف و کاهش مصرف خانوار موثر بوده؛ اما از جهت اینکه شیر دامدار جذب نشده و بر زمین مانده؛ خیر تاثیر نداشته است، چراکه این شیر خریداری و تبدیل به کره، شیر خشک اسکیم و خامه فریز شده و به‌فروش رسیده و یا صادر شده است.

وی ادامه داد: قرار بود مابه‌التفاوت حذف ارز ترجیحی تبدیل به ‌یارانه کالابرگ اساسی شود و به ‌دهک‌های محروم برسد و یا به عنوان شیر مدارس در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد و به‌صورت کلی قرار بود نظام سیاست‌های حمایتی اصلاح شود که متأسفانه این اتفاق رخ نداد و به‌جای اینکه دولت بر دهک‌های محروم تمرکز کند و اجازه ندهد با افزایش قیمت‌ها، سرانه مصرف آنان کاهش یابد؛ حمایت خاصی از این دهک‌ها نشد و در مقابل یک یارانه نقدی به‌عموم دهک‌ها پرداخت شد.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی، شیر مدارس را مهم‌ترین، ضروری‌ترین، هدفمندترین و کم‌فسادترین یارانه کشور دانست و تصریح کرد: مشاهده می‌کنید شیر مدارس باوجود اینکه در جلوگیری از پوکی استخوان، افزایش میانگین قدِ جامعه و سلامت دهان و دندان و به‌صورت کلی در کاهش هزینه‌های درمان خانوارهای نسل آینده مؤثر است؛ اما دولت آن را حذف کرد.

بنی‌طبا با تأکید بر اینکه وعده مسئولان اجرایی کشور این بود که با حذف یارانه‌ها، نظام سیاست‌های حمایتی را احیا می‌کنیم، اما این اتفاق رخ نداد، ابراز کرد: بدتر اینکه دولت ارز ۴هزارو۲۰۰ تومانی را حذف کرد، اما پس از مدتی به‌ارائه ارز ۲۸ هزار تومانی رسید و بدین ترتیب کماکان یارانه را به‌صورت غیرهدفمند به‌عموم مردم می‌دهد و این‌گونه دهکی که برخوردار است بیشترین یارانه را از این محل دریافت می‌کند.

وی اضافه کرد: سیاست صحیح این است که بخش برخوردار جامعه پول واقعی کالا را پرداخت کند و کم‌برخوردار از سیاست حمایتی برخوردار شود تا این‌گونه در میزان مصرف کالاهای اساسی به‌تناسب برسند، اما این‌طور نشد.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی افزود: در حوزه تولید قرار بود یارانه‌ها حذف و به‌ دهک‌های محروم انتقال داده و در مقابل به‌ تولیدکننده اجازه داده شود کالا را با قیمت واقعی بفروشد. اما همچنان شاهد قیمت‌گذاری دستوری هستیم و این بدین معناست که هزینه‌های اتخاذ یک سیاست در ارز ترجیحی از طرف جامعه پرداخت شده، ولی سیاست اصلاح نشده و یارانه با نرخ ارز ۲۸ هزار تومان پرداخت می‌شود.

بنی‌طبا به‌هزینه‌های درمان پوکی استخوان اشاره و ضمن بیان این نکته که در سیاست حذف ارز ترجیحی قرار بر این بود کالای سلامت‌محور خانواده حذف نشود تا از قِبَل آن هزینه‌های درمان خانوار هم افزایش نیابد، در خصوص علت اهمیت این مسئله گفت: هزینه‌های مربوط به‌ پوکی استخوان به‌قدری سنگین است که می‌تواند یک خانواده را از طبقه اجتماعی خودش یک دهک پایین‌تر بیاورد.

سرانه مصرف لبنیات در خوشبینانه‌ترین حالت ۷۰ کیلوگرم است

وی در رابطه با میزان کاهش خرید محصولات لبنی پس از حذف ارز ترجیحی، گفت: سرانه مصرف لبنیات در ایران در خوشبینانه‌ترین حالت ۷۰ کیلوگرم است در حالی که این عدد در میانه دهه ۸۰؛ حدود ۱۰۰ کیلوگرم بود و میانگین استاندار جهانی حدود ۱۶۰ کیلوگرم و در کشورهای توسعه یافته سرانه مصرف بیش از ۲۰۰ کیلوگرم و حتی در شمال اروپا این عدد گاهی تا ۳۰۰ کیلوگرم هم می‌رسد.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی اضافه کرد: جالب این است میزان مصرف شیر و محصولات لبنی می‌تواند یکی از معیارهای سنجش توسعه‌یافتگی باشد و شما هیچ کشور توسعه‌یافته و در حال توسعه‌ای نمی‌یابید که سرانه مصرف آنان در لبنیات کاهش پیدا کند. بنی‌طبا اظهار کرد: چنانچه وزارت بهداشت واقعاً به‌شعار «پیشگیری بهتر از درمان است» باور داشت امروز باید مطالبه‌گر شیر مدارس و کالابرگ محصولات سلامت‌محور برای دهک‌های محروم جامعه می‌بود، ولی این‌گونه نیست، زیرا بودجه را براساس درمان دریافت می‌کند. 

حذف ارز ترجیحی، تولید و فروش شیر را کاهش نداد

همچنین مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران در گفت‌وگو با قدس ابراز کرد: حذف ارز ترجیحی منجر به‌کاهش تولید و فروش شیر نشد، چراکه چنانچه فروش کاهش می‌یافت، باید شیرِ دامداران توسط کارخانه‌ها برگشت می‌خورد و این در صورتی است که یک نمونه برگشت شیر نداشتیم.

وی به‌جایگاه مناسب شیر خشک، خام و محصولات لبنی ایرانی در کشورهای همسایه اشاره کرد و ادامه داد: امروز نه‌تنها تولید شیر طبق روال انجام می‌شود که صادرات هم داریم، اما در درازمدت برای دامداران ما چنانچه تولید مقرون به‌صرفه نباشد، حذف ارز اثرگذار است و کسی در این صنعت سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران بیان کرد: هزینه نهاده‌های دامی و مکمل‌ها پس از حذف ارز ترجیحی ۶ برابر شده و چنانچه دولت فکری به‌حال این ماجرا نکند طی دو تا سه سال آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه پس از حذف ارز ترجیحی دولت به تمام تعهداتی که در خصوص دامداران داشته، عمل نکرده و مبلغ ۳۰ هزارمیلیارد تومانی که قرار بود در اختیار دامپروری قرار بدهد، نداده، خاطرنشان کرد: چندین سال است بابت مکانیزاسیون و تجهیز سالن‌های شیردوشی اعتباری اختصاص نیافته است؛ زیرساخت‌های این بخش‌ها نیازمند کمک مالی دولت هستند، همچنین دامپروران در زمینه مسئله اصلاح نژادی باید توسط دولت حمایت شوند تا کشور بابت دستیابی به‌بهترین اسپرم‌های دنیا خودکفا شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.