۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
کد خبر: 908303

معاون غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: مهمترین موضوع درباره کمبود شیر خشک در داروخانه‌ها، کمبود مواد اولیه برای تهیه این محصول است.

چرا شیر خشک در بازار کمیاب شد؟

به گزارش قدس آنلاین،  مسعود مهدوی‌نیا در جمع خبرنگاران با اشاره به وظایف معاونت غذا و دارو اظهار داشت: این معاونت از چندین مدیریت تشکیل شده که مهم ترین آن اداره نظارت بر غذا و اداره آزمایشگاه است.

وی با بیان اینکه جامعه از دو مؤلفه دارو و غذا هیچوقت بی نیاز نمی‌شود، افزود: در استان خوزستان به دلیل شرایط خاصی که گمرکات دارند، بالغ بر ۸۵ درصد از نهاده های انسانی مانند دانه‌های روغنی، روغن خام، گندم و..... از طریق گمرک بندر امام وارد کشور می‌شود.هنگامی که این کالاها وارد کشور می‌شوند باید در فرایندهای تایید قرار بگیرند. امنیت غذایی کشور از طریق این بندر تجت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف آزمایشگاه معاونت انجام آزمایش بر روی محصولات وارداتی است، تشریح کرد: طی سالیان گذشته آزمایشگاه به لحاظ فضای فیزیکی و تجهیزات دچار ضعف شده و این آزمایش‌ها در سایر استان‌ها انجام می‌شد، که این موضوع باعث تاخیر ۶۰ روزدر جواب آزمایشات می‌شد.

مهدوی نیا در ادامه افزود: با اضافه شدن تجهیزات و توسعه فیزیکی آزمایشگاه، زمان پاسخگویی آزمایشات از ۶۰ روز به ۷ روز کاری کاهش یافت تا تضمین امنیت غدایی انجام شود.

وی درباره کالاها و داروهای سلامت‌محور اظهار کرد: مهم‌ترین موضوعی که در جامعه با آن مواجه هستیم بحث شیر خشک و دارو است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به کمبود شیرخشک در داروخانه‌های سطح کشور اظهار داشت: در بحث شیر خشک که این روزا در سطح کشور کمبودهایی وجود دارد و سازمان غذا و دارو به دنبال رفع این مشکل است.

وی با اشاره به به اینکه اولویت سازمان بهداشت جهانی تاکید بر مصرف شیر مادر است، گفت: با تغییرات فرهنگی که صورت گرفته سبب شده تغذیه با شیر مادر سیر نزولی داشته باشد که این موضوع تبعات زیادی دارد.

مهدوی نیا ادامه داد و گفت: یکی از موارد علمی تغذیه با شیر مادر اثر گذاری در رشد ذهنی و جسمی نوزاد است که میزان آنتی بادی از طریق شیر مادر به کودک منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه دلایلی مختلفی باعث کمبود شیر خشک است، گفت: مهم ترین موضوع در خصوص کمبود شیرخشک در داروخانه‌ها کمبود مواد اولیه برای تهیه این محصول است، که علت آن را می‌توان تغییرات ارزی، عدم یا کمبود تخصیص ارز، باعث شده تا شرکت‌های تولیدی با کمبود مواجه شوند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد وگفت: در نقاط مختلف کشور استقبال مردم از یک برند بیشتر است، به عنوان مثال در خوزستان استقبال از شیرخشک برند نان زیاد است، در صورتی که می‌توان از سایر برندها نیز استفاده کرد.

وی  با بیان اینکه تاکنون گزارشی از سوی کمیسیون مبارزه با قاچاق در خصوص قاچاق شیرخشک به ما ابلاغ نشده است،گفت: در گذشته میزان تولید شیرخشک مازاد بر نیاز بود لذا با خروج آن از چرخه مصرف کمبود احساس نمی‌شد، اما اکنون به دلیل کمبود این کالا خروج آن از چرخه باعث احساس کمبود می‌شود.

مهدوی‌نیا تصریح کرد: نسبت قابل قبولی از برندهای مختلف خشک در استان وجود دارد، اما کمبود یک برند باعث شده کمبود شیر خشک به شدت زیادی احساس شود.

وی عنوان کرد: باتوجه به کمبودی که در تولید شیرخشک رخ داده است. موجودی ذخایر این محصول و عرضه آن کاهش پیدا کرد و همین امر باعث نگرانی‌هایی در میان خانواده‌ها شد که این موضوع باعت شده خانواده‌ها نسبت به خرید و ذخیره شیرخشک اقدام کنند که باعث شد تناسب ورود شیر به استان و مصرف آن به هم بخورد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه وقتی عرضه یک کالا کاهش می‌باید عرضه آن در خارج از مکان اختصاصی آن زیاد می‌شود، عنوان کرد: به‌صورت ویژه و طی فرایندهایی نظارت بر داروخانه‌های منتخب سطح شهر درحال انجام است.

وی ادامه داد و گفت: در حال راه‌اندازی سامانه‌ای هستیم که داروهای تخصصی و شیرخشک که کد اصالت دارند از شرکت تولیدی تا مصرف کننده، رصد شود تا به دست بیمار مورد نظر برسد .

وی گفت: از طریق دو شرکت شیرخشک وارد استان می‌شود و سهمیه های مازاد را دریافت کرده و شرایط نسبتا خوبی درحال ایجاد است و با اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو به شکل فوریتی برندهای شرکت نستله را وارد کرده و نیز درسطح استان توزیع می‌شود تا کمبودهایی که ایجاد شده برطرف شود.

حسین حادوی، رئیس اداره فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل شیرخشک معاونت غذا و دارو اظهار کرد: از اواخر سال گذشته مشکلی در خصوص توزیع شیر خشک نداشته‌ایم و زمانی که تولیدات شرکت نستله کاهش پیدا کرد کمبود شیر نان در داروخانه‌ها احساس شد که روی سایر برندهای شیرخشک که به‌اندازه مشخص و حجم مورد نیاز وارد استان میشد و تاثیر گذاشت.

وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو سهمیه شیرخشک استان‌ها را تعیین می‌کند، افزود: تقریبا ۱۶۰ تن درماه شیرخشک نان نیاز داریم، که حدود ۴۰۰ هزار قوطی شیرخشک می‌شود.در ابتدای سال جاری ماهانه حدود ۵۰ تن وارد استان می‌شود.

حادوی در ادامه  گفت: کمبود این میزان از شیرخشک نان باعث می‌شود که خانواده ها از سایر برندها نیز استفاده کنند و باعث کمبود سایر برندهای شیرخشک بشود.

وی ادامه داد و گفت: طبق آماری که از سازمان ثبت احوال دریافت کردیم حدود ۹۷ هزار شیرخوار در سطح استان داریم که به شیرخشک نیاز دارند، و به صورت مرتب در حال پیگیری و مکاتبه جهت افزایش سهمیه شیرخشک هستیم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز ادامه داد: علارغم همه محدودیت‌ها به طور مرتب مازاد بر سهم استان شیر وارد استان شده است، اما با توجه به کمبودهایی که احساس شده مردم می‌توانند از سایر شیرها استفاده کنند.

وی بیان کرد: لیستی از داروخانه های معتبر آماده شده که توزیع شیرخشک در آن مکان‌ها صورت بگیرد که بر اساس سامانه و کد ملی نوزاد شیر برای آنها اختصاص داده می‌شود.

وی با بیان اینکه در تأمین داروی بیماران سی اف مشکلی وجود ندارد، گفت: مشکلاتی در خصوص بیمه پایه و مساعدتی که از طرف دفتر بیماری‌های خاص وزارت بهداشت در جهت پرداخت مابه‌التفاوت هزینه‌ای که باید بیمار پرداخت کند وجود داشت.

وی با بیان اینکه ۵۰ بیماری خاص داریم که به صورت مستقیم با ما در ارتباط هستند، گفت: بیماران سی اف ۶ مورد مطالبه داشته‌اند که فقط یک مورد آن در حوزه کاری معاونت غذا و دارو بود که درخصوص واکسن آنفولانزا بود که مکاتبات لازم در خصوص دریافت واکسن برای این بیماران را انجام داده و به محض رسیدن واکسن در اختیار آنها قرارداده می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: مطالبات دیگر آنها بحث درمانگاه بود که در معاونت درمان مطرح شد و مقرر شد معاونت درمان پیگیری‌های لازم در این خصوص را انجام بدهد.

مهدوی نیا گفت: مردم از طریق سامانه ۱۹۰ می‌تواند، شکایات، گران فروشی و کمبود دارو را گزارش دهند یا حتی مشاوره دارویی نیز بگیرند.

وی در خصوص کمبود برخی از اقلام دارویی گفت: بسیاری از مواقع دارو وجود دارد اما در داروخانه های سطح عرضه نمی‌شود و باید به بیمارستان‌ها اختصاص یابد و بسیاری از جاها کمبود های دارویی ما به دلیل اطلاعات کم مردم است که با تماس با سامانه ۱۹۰ می‌تواند به آن دارو دسترسی پیدا کند.

مردم به مراجعه به داروخانه های استان با کمبود شیرخشک مواجهه شده اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من یک مادر نگرانم ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    0 0
    من متدر که به خاطر دلایلی شیر نداشتم به بچم بدم و مجبور به دادن شیر خشک شدم الان باید چی کار کنم که شیر خشکی که به بچم میساز کمیاب شده و نیست به خدا این کاراتون جواب پس دادن داره به این طفل معصوما رحم کنید ما به درک