دیپلمات روسیه در سازمان ملل اعلام کرده است که حضور غیرقانونی ایالات متحده باعث بی‌ثباتی در سوریه می‌شود.

روسیه حضور آمریکا و حملات تل آویو علیه سوریه را غیرقانونی خواند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، دیپلمات ارشد روسیه در سازمان ملل، با انتقاد از حضور آمریکا در سوریه، این حضور را غیرقانونی توصیف کرد. «دیمیتری پولیانسکی»، معاون اول نمایندگی روسیه در سازمان ملل گفت: «حضور غیرقانونی نظامی آمریکا در سوریه یکی از عوامل بی ثبات کننده اصلی اوضاع در این کشور عربی است.»

وی گفت: «پیشرفت در مسیر سیاسی حل و فصل سوریه به ویژه در حال حاضر مورد نیاز است، زیرا وضعیت در میدان به طور مداوم متشنج است. تهدیدهای امنیتی عمده برای سوریه و کل منطقه همچنان به کانون‌های دائمی تروریسم مرتبط است.»

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد وضعیت سیاسی سوریه در روز چهارشنبه برگزار شده بود و دیپلمات روسی در این نشست افزود: «تروریست‌های داعش در ۱۰ اوت در شرق این کشور (استان دیرالزور) به اتوبوس حامل سربازان سوری حمله کردند. در این حمله ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند. این اقدام تروریستی را به شدت محکوم می‌کنیم و همبستگی خود را با رهبری و مردم جمهوری عربی سوریه در مبارزه با تروریسم اعلام می‌کنیم.»

به گفته پولیانسکی، تهدیدات تروریستی علیه مردم سوریه از مناطقی سرچشمه می‌گیرد که تحت کنترل دولت دمشق نیستند.

معاون سفیر روسیه در سازمان ملل ادامه داد: «در عین حال، یکی از عوامل اصلی بی‌ثباتی، حضور غیرقانونی نظامی ایالات متحده در منطقه فرات و همچنین اطراف التنف در جنوب شرق کشور است که در آن جذب فعال و آموزش رزمندگان برای گروه‌های تروریستی مختلف از جمله داعش انجام می‌شود.»

پولیانسکی افزود: «سیاست واشنگتن حفظ اشغال واقعی مناطق وسیع شمال شرق سوریه است که سرشار از نفت، گاز و منابع کشاورزی است. آمریکا همچنین با فشار تحریم‌های غیرقانونی مداوم بر دمشق می‌خواهد وضعیت اجتماعی و اقتصادی سوریه وخیم‌تر شود.»

به گفته وی، روسیه به همبستگی با خواسته‌های مشروع مقامات سوریه برای خروج تمام نیروهای نظامی که به طور غیرقانونی در خاک این کشور مستقر هستند، ادامه می‌دهد.

این دیپلمات روسی گفت: «تثبیت پایدار در جمهوری عربی سوریه تنها از طریق پایان دادن به حضور نظامی خارجی که ناقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور است و همچنین از طریق توقف بی قید و شرط حملات هوایی منظم توسط نیروی هوایی اسرائیل حاصل می‌شود. این بیست و دومین حمله اسرائیل از ابتدای سال جاری تاکنون علیه سوریه بوده است.»

وی افزود: «چنین اقداماتی که به حاکمیت سوریه و کشورهای عربی همسایه تجاوز می‌کند و همچنین عدم واکنش مناسب رهبری سازمان ملل متحد به آن موجب تأسف و محکومیت عمیق ما می‌شود.»

مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان تحت حمایت واشنگتن موسوم به (قسد) در حسکه و دیگر مناطق شمالی سوریه، همواره شاهد اعتراض‌های شهروندان سوری به اقدام‌های تروریستی اشغالگران و شبه نظامیان علیه ساکنان این مناطق است. دولت سوریه بارها تاکید کرده که این شبه نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت این کشور ندارند و حضور آنان غیر قانونی است.

ارتش آمریکا تحت حمایت ائتلاف بین‌المللی، کنترل مرزهای عراق و سوریه به ویژه گذرگاه‌های فیش‌خابور-سمالکا، گذرگاه غیرقانونی الولید بین عراق و سوریه و همچنین گذرگاه المحمودیه را در اختیار دارد. همه این گذرگاه‌های مرزی به مناطقی شهره شده‌اند که نفت خام سوریه هم با دخالت مستقیم نیروهای نظامی آمریکا به شمال عراق قاچاق می‌شود. پهپادهای شناسایی به طور معمول بر فراز آسمان این گذرگاه‌ها پرواز می‌کنند و امنیت این مناطق از طرف ارتش آمریکا به شرکت‌های امنیتی خصوصی محول شده‌است. وظیفه اصلی این شرکت‌ها صرفاً حمل تجهیزات لجستیکی متعلق به ائتلاف بین‌المللی است اما در حقیقت مسئولیت تأمین امنیت حمل و نقل نفت سوریه به خاک عراق را بر عهده دارند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.