۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 908513

مقام‌های ارشد نظامی روسیه از جمله معاون وزارت دفاع این کشور به دعوت مقام‌های لیبیایی و برای افزایش همکاری‌های نظامی وارد این کشور واقع در آفریقا شدند.

سفر هیات بلند پایه نظامی روسیه به لیبی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، مقام‌های نظامی روسیه از جمله معاون وزارت دفاع این کشور برای دیدار رسمی و به دعوت مقام‌های لیبی وارد این کشور واقع در قاره آفریقا شدند.

وبگاه «نیوعرب» روز چهارشنبه نوشت که مقام‌های ارشد نظامی روسیه پس از دریافت دعوت‌نامه از سوی «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش ملی لیبی وارد این کشور شدند. حفتر که از دولت شرقی کشور حمایت می کند، نزدیک به گروه «واگنر» روسیه است که نیروهایش از زیرساخت های نظامی و نفتی در این کشور تقسیم شده محافظت می‌کنند.

گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۲۰ حکایت از  این داشت که ۱۲۰۰ جنگجوی واگنر از حفتر که در آن زمان در تلاش برای تصرف «طرابلس» بود، حمایت می‌کردند.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این سفر در مورد چشم اندازهمکاری در مبارزه با تروریسم بین‌المللی و سایر موضوعات اقدام مشترک گفت‌وگو خواهد شد.

سخنگوی خلیفه حفتر نیز اظهار داشت که دو طرف در ملاقات باهم همکاری در خصوص آموزش و نگهداری تسلیحات و تجهیزات روسی که ستون اصلی نیروهای حفتر است را بررسی کردند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ تاکنون با یک بی‌ثباتی سراسری دست و پنجه نرم می‌کند. پس از کشته شدن «معمر القذافی» دیکتاتور سابق این کشور، لیبی شاهد درگیری گروه‌های مختلفی بود تا جایی که گروه‌های مسلح در این کشور به دو بخش شرقی (طبرق) و غربی (طرابلس) تبدیل شدند و با حمایت برخی کشورها با یکدیگر جنگ کردند.

روسیه با سودان نیز روابط تنگاتنگ نظامی دارد . مذاکرات روسیه و سودان در زمینه ایجاد مرکز لجستیک دریایی به سال ۲۰۱۷ برمی‌گردد، زمانی که «عمر البشیر» رئیس جمهور وقت سودان  گفت که وی این ایده را با «ولادیمیر پوتین » رئیس جمهور روسیه و «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه مطرح کرد. بشیر در یک کودتای نظامی در آوریل ۲۰۱۹ کنار گذاشته شد.

روسیه و سودان دهه‌ها از روابط نزدیکی برخوردار بوده‌اند. در حال حاضر روسیه حدود ۱۲ تاسیسات نظامی در خارج از کشور دارد که اکثریت قریب به اتفاق آنها در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق واقع شده و بسیاری از آنها اینک متحدان روسیه در سازمان پیمان امنیت جمعی هستند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.