۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۳
کد خبر: 908933

کتاب «سه تجربه مرگ در راه خدا» نوشته مریم جعفری حصارلو در سالن اشراق مجموعه ایوان شمس طی مراسمی رونمایی شد.

رونمایی از سه تجربه مرگ در راه خدا

به گزارش قدس آنلاین، کتاب «سه تجربه مرگ» شامل سه نمایشنامه کوتاه با موضوع عاشورا و اربعین حسینی است که به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی رونمایی شد.

احمدمهرانفر بازیگر برجسته کشوری، مجتبی سلطان محمدی گرافیست خلاق و مطرح کشور، محمد دشت گلی، رئیس پیشین مرکز هنرهای نمایشی، رضا زاشکانی کارگران سینما ،علی بیگی، نماینده معاونت امور اجتماعی و فرهنگی علیرضا قربانی و... در این مراسم حضور داشتند.

سجاد عزیزی مجری برنامه در معرفی این نویسنده گفت: سیک نمایشنامه های متنوع او نشان می دهد که نگاه زبانی خانم جعفری همچون فروغ فرخ زاد به لحاظ کلامی ساده و بی تکلف است ولی مضمون یابی های جذابی دارد. من دو تئاتر به کارگردانی او دیده ام که اشک من را دراورده است و بسیار کار سختی است. زیرا من به قدری مرثیه و درام دیده ام و شنیده ام که گریستن من کار سختی است؛ اما او توانسته به راحتی اشک من را برچشم بیاورد.

همچنین وی به معرفی اجمالی ۹ اثر پیشین منتشر شده مریم جعفری حصارلو پرداخت و گفت: سه تجربه مرگ در راه خدا آخرین اثر منتشر شده خانم جعفری است و به جز این اثر، او کتاب هایی در زمینه های مختلف دارد که نشان دهنده شوریدگی نویسنده است.

به گفته وی کتابهای هشت بهشت تهران، بازگشت از منا، فقط خدا می تونه من رو کمک کنه -کتاب داستانی برای آموزش زبان انگلیسی ، ۱۱۰مطلب از یک خبرنگار، پروانه ها در تاریکی می میرند یا حجت، زنبورک ایثار، و... نشانگر توانی وی در نوشتن آثاری با قالب های متنوع است.

رضا زاشکانی فعال سینمایی نیز در معرفی این نویسنده به یاداوری خاطرات و نحوه آشنایی و ویژگی های آثار هنری و شخصیتی مریم جعفری پرداخت و ابتدا به مساله شوریدگی هنری اش اشاره کرد که شوریدگی هنری وی او را در خفا و عیان متفاوت می کند. دومین ویژگی اش تخصص او عرصه نقد آثار نمایشی است. مریم جعفری حصارلو بیش از دو دهه در حوزه نقد آثار نمایشی و سینمایی بسیار فعال بوده و اگر نگاه اجمالی به نقدهای منتشر شده او داشته باشید، متوجه می شوید که نقدهایش ملهم از تفکرات فلسفی است و کمتر نقدی از وی سراغ داریم که رشوات فلسفی در آن نباشد و نشان می دهد که صرفا نگاه هنری ندارد. بلکه نگاهی فراتر از متن بر یک اثر دراماتیک دارد و تلاش می کند تجربه زیسته هنرمندی که اثرش را تولید کرده را بررسی کند.

وی در خصوص نحوه نوشتن نقدهای سینمایی این نویسنده گفت: یکی از مهم ترین مراجع سینمایی مریم جعفری حصارلو من بودم و قبل از اینکه در حوزه سینما متن یا یادداشتی برای روزنامه بنویسد، به سراغم می آمد از من سوال می پرسید؛ اما بعد از آن در مورد صحت و سقم پاسخ من تحقیق می کرد که آیا من اطلاعات درستی داده ام یا خیر تا مطلبی که می نویسد برای خوانندگان روزنامه همواره مرجع باشد.راستی آزمایی می کرد که کدهای دانایی که من به او ارائه می دادم؛ درست است یا خیر و قبل از نوشتن مطلب درستی اطلاعات را به من متذکر می شد. زیرا او وجدان آگاه داشت تا اطلاعات غلط به مخاطبان ندهد.

وی افزود: همچنین او بسیار انرژی ماورایی داشت. زمانی که یک متن به او سفارش می دادند به سرعت شروع به نوشتن می کرد و عامه و خاصه هر دو می پسندیدند. من همواره با دیدن خانم جعفری به یاد بهاء الدین خرمشاهی می افتادم که کاغذ را روی زانو می گذاشت و چهل صفحه می نوشت و قلم سهر انگیزی هم داشت. مریم جعفری حصارلو با انرژی ماورایی بلافاصله بعد از سفارش نقد را می نوشت که با تلفیق تجربه نویسندگی و بار دانش و اطلاعات تخصصی اش همه را به هم می امیخت و نقدی می نوشت که به ذائقه هم عام و هم خاص خوش بیاید.

درپایان مریم جعفری حصارلو در معرفی کتابش به بازنویسی نمایشنامه هایش پس از تجربه مرگ و آمبولی قلبی اشاره کرد و از توجهات خاص حضرت ولی عصر( عج) و چگونگی نجات معجزه وارش از مرگ حتمی بر اثر آمبولی قلبی و همچنین مرگ دو کودکش سخن گفت و در نهایت توجه به گستره خوبی تا روزی که زنده هستیم را یادآور شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.