دیپلمات پیشین کشورمان تاکید کرد: سیاست نگاه به شرق موجب ایجاد تنوع در سیاست خارجی ایران شد و جایگاه ایران را در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی تقویت کرد. اگر بتوانیم همین رویه را دنبال کنیم چشم‌انداز مثبتی خواهیم داشت. 

پاک‌آیین: راهبرد نگاه به شرق، جایگاه ایران را در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی تقویت کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، «محسن پاک‌آیین» در ارزیابی خود از عملکرد دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی گفت: مشخصه بارز دیپلماسی وزارت امور خارجه در دولت سیزدهم، توجه به کشورهای همسایه در چارچوب رویکرد نگاه به شرق است که خوشبختانه جواب هم داده و آثار مثبتی داشته است.

وی تصریح کرد: ما دارای ۱۵ کشور همسایه هستیم و همکاری با این همسایگان هم می‌تواند در ارتباط با مسائل امنیتی در منطقه موثر باشد. به‌طور مثال همکاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس موجب امنیت بیشتر در این منطقه و همچنین کمک به انتقال آزاد انرژی و کالا است و در واقع این امنیت ضامن همکاری های اقتصادی کشورهای حوزه خلیج فارس و تردد کشتی‌های جهان از این منطقه می‌شود. 

سفیر سابق کشورمان در جمهوری آذربایجان همچنین بیان کرد: در منطقه قفقاز هم توجه به امنیت در این منطقه موجب توسعه همکاری‌های اقتصادی می شود؛ لذا همکاری‌های ما با این کشورها در تامین امنیت منطقه و توسعه همکاری‌های اقتصادی بین کشورها آثار مثبتی داشته که با برخی از کشورها روابط بسیار خوبی داریم و با برخی که اختلاف نظر وجود  داشت در مسیر خوب قرار گرفتیم و سفر امیرعبداللهیان  به عربستان در این چار چوب است. 

پاک‌آیین افزود: رویکرد نگاه به شرق را از دو منظر می‌توان تبیین کرد؛ یکی شرق به معنای جغرافیایی، آسیا و کل کشورهای شرق ایران و دوم شرق از نظر سیاسی به معنای کشورهایی که مخالف غرب، یک جانبه‌گرایی آمریکا و چند متحد آمریکا هستند، لذا ما در هر دو شکل این مساله حرکت‌های خوبی انجام دادیم از جمله سفر رئیس‌جمهور به اندونزی و سفرهایی که وزیر امور خارجه به کشورهای این حوزه داشته است.

وی ادامه داد: بنابراین با همسایگانی که در شرق ما قرار داشتند ارتباطات خوب و رو به جلو داشته‌ایم، از منظر سیاسی هم با کشورهایی که با ما همسو و یا همسایه نبودند، ارتباطات نزدیکی را برقرار کردیم، سفر رئیس‌جمهور به آفریقا، ونزوئلا، نیکاراگوئه، کوبا و... در این چارچوب است، لذا این اقدامات نشان دهنده این است که ما در تقویت راهبرد نگاه به شرق جدی هستیم.

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین اظهار کرد: البته برخی اینگونه تصور می کنند نگاه به شرق به معنای نفی رابطه با غرب است، در حالی که این گونه نیست. ما می‌توانیم با همه کشورهای جهان به جز رژیم صهیونیستی رابطه برقرار کنیم، اما خصومت کشورهای غربی به خصوص آمریکا و چند کشور اروپایی نسبت به ایران  باعث شده آن‌ها در سیاست خارجی ایران فاقد اولویت باشند، لذا نگاه به شرق به معنای نفی ارتباط با اروپا نیست. با کشورهای اروپایی غیر از تروئیکای اروپا و یکی دو کشوری  که اخیرا اسلام ستیز شدند مثل سوئد و دانمارک با بقیه کشورها ارتباط خوبی داریم.

وی خاطرنشان کرد: سیاست نگاه به شرق موجب ایجاد تنوع در سیاست خارجی ایران شد تا دوستان بیشتری را در اقصی نقاط جهان پیدا کنیم که این از مزیت‌های سیاست خارجی ایران بود و جایگاه ایران را در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی تقویت کرد. اگر بتوانم همین رویه را دنبال کنیم چشم انداز مثبتی را خواهیم داشت. 

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.