مسئول طرح بهبود ژنتیکی دام سبک کشور از واردات روزانه بیش از ۱۳۰ هزار تن گوشت قرمز از سایر کشورها با وجود ظرفیت‌های غنی کشور در این بخش خبر داد.

واردات روزانه بیش از ۱۳۰ هزار تن گوشت قرمز

به گزارش قدس خراسان، احسان رومیانی یکشنبه ۵ شهریورماه در سفر به شهرستان خواف اظهار کرد: عملیات اصلاح‌ نژاد دام سبک عشایری برای نخستین بار در شرق کشور در روستای عشایری نهور از توابع شهرستان خواف اجرا شد.

مسئول طرح بهبود ژنتیکی دام سبک کشور گفت: طرح بهبود ژنتیک دام سبک عشایری و تولید «رویان»، نژاد منتخب به روش آزمایشگاهی با استفاده از شیوه اووم‌پیک‌آپ (روش برداشت تخمک از دام زنده) انجام شد.

وی افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان بسیج سازندگی در راستای محرومیت‌زدایی و حفظ ذخایر ژنتیکی دام سبک کشور و جلوگیری از انقراض نژادهای بومی این دام‌ها، در قالب قرارگاه محرومیت‌زدایی و سازندگی، بانک ذخیره رویان دام سبک را راه‌اندازی کرده است.

رومیانی با اشاره به واردات روزانه بیش از ۱۳۰ هزار تن گوشت قرمز از سایر کشورها با وجود ظرفیت‌های غنی کشورمان در این بخش ادامه داد: در راستای طرح فوق با بهبود ژنتیکی دام سبک به دنبال افزایش خودکفایی ایران در تولید گوشت و کاهش واردات هستیم.

مسئول طرح بهبود ژنتیکی دام سبک کشور اظهار کرد: در این راستا از طریق تولید آزمایشگاهی جنین از نژاد برتر بومی و انتقال جنین از به روش تخمک‌گیری دام زنده برای احیاء و افزایش دام‌ها و جلوگیری از انقراض نژادهای برتر دامی تلاش می‌شود.

وی با بیان اینکه در دوره تولید مثلی، ۲۰ تا ۳۰ جنین با این قابلیت تولید می‌شود، گفت: این اقدام در مرحله نخست در شرق کشور بر روی ۵۰ میش دارای شرایط لازم در روستای عشایری نهور شهرستان خواف انجام شد.

رومیانی ادامه داد: این طرح برای نخستین بار در سطح کشور اردیبهشت‌ماه سال جاری در شهر «گندمان» از توابع استان چهارمحال و بختیاری اجرا و در مرحله بعدی در شهرستان خواف انجام شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.