استاندار مازندران گفت : فعالیت گردشگری در دریا در این استان با حدود ۴۰۰ کیلومتر محدوده ساحلی در گذشته صفر بوده که این صنعت با آغاز فعالیت نخستین شناور تفریحی ساحلی مارینا خزر در نوشهر رونق می گیرد.

آغاز گردشگری دریایی در خزر، چراغ اشتغالزایی که با همت جهادی روشن شد

به گزارش قدس آنلاین، سید محمود حسینی پور روز دوشنبه در آیین رونمایی نخستین شناور تفریحی ساحلی مارینا خزر در نوشهر افزود : تا امروز موفق نشدیم حدود ۱۰ درصد اقتصاد دریا را هم استفاده کنیم، البته در فعالیت های دریایی کارهای خوبی صورت گرفت اما کافی نیست.
وی اظهارداشت: این نخستین شناور دریایی است و سرمایه گذار آن اهلیت دارد، و شان و منزلت مازندران که حدود ۴۰۰ کیلومتر محدوده ساحلی دارد با به انداختن این شناور این نیست بلکه فراتر از اینها باید باشد و حضورم در این آیین اهمیت دادن به صنعت گردشگری دریایی است.
وی خاطرنشان کرد : در زمان حاضر حدود۴۰ میلیون مسافر و گردشگر وارد این استان می شود چه بهره ای از آنان برده ایم؟ اگر در صنعت گردشگری تلاش شود و این صنعت رونق پا بگیرد به طور حتم سبب بهبود فضای کسب و کار و رونق اقتصادی استان می شود.

در حال تهیه شناور کروز هستیم

استاندار مازندران تصریح کرد : با ورود این شناور به خزر، صنعت گردشگری دریایی رونق می گیرد و ضروری است حداقل ۵۰۰ شناور دریایی داشته باشیم و اینک در زمان حاضر در حال تهیه شناور کروز هستیم.

وی اظهارداشت: برای پیشرفت استان مازندران نیازمند توسعه زیرساخت های گردشگری هستیم و شهرستان نوشهر از این زیرساخت ها بهره مند است و این اقدامات رقابتی از گلوگاه تا رامسر برای جذب گردشگر در حال شکل گیری است.
حسینی پور تصریح کرد : هر شهرستان استان برای خود موقعیت های ممتاز شامل دریا و جنگل و آثار طبیعی و تاریخی دارد که می تواند در خلق ثروت و بهبود فضای کسب و کار بهره برد.

مقام عالی دولت در مازندران با اشاره منویات رهبر معظم انقلاب مبنی آنکه مازندران دریا و جنگل دارد و نباید بیکاری در این خطه شمال وجود داشته باشد، گفت؛ سوء مدیریت در گذشته سبب شده تا نتوانیم از این ظرفیت ها نهایت بهره را ببریم.

بندر نوشهر به عنوان هاپ گردشگری انتخاب می شود

حسینی پور اضافه کرد : از آنجایی که در زوم منطقه آزاد بندر نوشهر، جزو منطقه آزاد گردشگری قرار گرفت بندر نوشهر به عنوان هاپ گردشگری انتخاب می شود، هر چند طرح مناطق آزاد مازندران را شورای نگهبان ایراد گرفت اما در یک ماه آینده نهایی می شود.
به گفته وی با این ظرفیت های موجود چه کار باید کرد تا نوشهر به هاپ گردشگری تبدیل شود.

استاندار مازندران تصریح کرد : بزرگ ترین طرح دریایی آزادراه چالوس- رامسر هفت جزیره دارد که به زودی کلنگ زنی می شود و در همین ارتباط نیز مسوولان امر باید افق ۲۰ ساله توسعه نوشهر را آماده کنند.
وی با اشاره به این که امروز ذائقه گردشگران تغییر کرد، یادآور شد : مدیران گردشگری باید برای دیدن جاذبه های طبیعی استان نظیر اقامتگاه های بوم گردی، مزارع کشاورزی، دامداری و محصولات محلی برنامه ریزی کنند.
حسینی پور با قدردانی از سرمایه گذار شناور تفریحی تصریح کرد : باید هر شهرستان ساحلی استان یک اسکله داشته و این اسکله ها به عنوان ایستگاه ها شناورهای دریایی باشد و این راهبرد به تازگی در شورای راهبردی استانداری مصوب شد.

لزوم همراهی مسوولان

به تاکید استاندار مازندران همراهی مسوولان امر در این ارتباط به تحول اقتصاد مازندران منجر خواهد شد.

نخستین شناور تفریحی ساحلی مارینا خزر امروز در پنجمین روز گرامیداشت هفته دولت در آیینی با با حضور استاندار و جمعی از مسوولان استانی در آب‌های ساحلی نوشهر رونمایی شد.

سرمایه گذار و مالک نخستین اتوبوس دریایی مازندران در حاشیه رونمایی این اتوبوس دریایی افزود : این اتوبوس دریایی مهرماه سال گذشته پس از انتقال آن از جنوب کشور به بندر نوشهر آورده و تجهیز شده است.

محمد معقولی اظهارداشت : این اتوبوس ۲ طبقه توان جابه جایی دست کم ۵۰ مسافر را دارد و دارای بخش های واحد پذیرایی با ظرفیت دست کم ۲۵ نفر و دارای یک جت اسکی است حدود ۲۰ متر طول و پنج متر عرض و ۲۰تن وزن دارد و زمان ساخت آن ۲۰۱۲ و سازنده اش هم کشور امارات است.

مالک این اتوبوس تفریحی خاطرنشان کرد : این اتوبوس می تواند در ساعت حدود ۲۰ کیلومتر مسیر آبی دریای خزر را طی کند و مبدا حرکت آن از بندر نوشهر است و بیشتر قابلیت استفاده درون استانی دارد.

وی اعتبار هزینه برای تجهیزات این شناور تفریحی از ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار اعلام کرد.

محدوده ساحلی رامسر تا فرح آباد به طول حدود ۳۰۰ کیلومتر به لحاظ فعالیت های دریایی گردشگری تحت نظارت اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر است و بقیه آب های ساحلی استان را هم اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد بر عهده دارد.

برابر آمار، محدوده ساحلی استان های شمالی حدود پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول دارد که حدود ۸۹۰ کیلومتر آن در شمال شامل استان های گیلان، مازندران و گلستان است و بیشترین سهم محدوده سواحلی دریای خزر به طول حدود ۴۰۰ کیلومتر در حوزه جغرافیایی مازندران، ۲۷۰ کیلومتر گیلان و بقیه مربوط به استان گلستان است.

برخورداری از سه بندر تجاری فعال یکی در امیرآباد بهشهر، دیگری در فریدونکنار و سومی در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر و تعدادی اسکله های ساحلی، نشانگر فراهم بودن بخشی از زیرساخت های گردشگری دریایی است.

جاذبه های طبیعی نظیر جنگل های سرسبز ۴۰ میلیون ساله معروف به منطقه هیرکانی، فعالیت سه فرودگاه، موزه های تاریخی، چشمه های آب گرم معدنی، آثار طبیعی مانند پارک های جنگلی سی سنگان، مجموعه های رفاهی و گردشگری تله کابین رامسر و چالوس و صدها نمونه دیگر، ظرفیتی که بنا به گفته برخی از کارشناسان، تکمیل کننده زنجیره صنعت سودآور گردشگری به ویژه گردشگری دریایی در استان مازندران محسوب می شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.