۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۷
کد خبر: 910103

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش ۸ برابری مشارکت مردمی در بخش تعاون طی هفت ماه گذشته خبر داد.

افزایش ۸ برابری مشارکت مردم در بخش تعاون

به گزارش قدس انلاین به نقل ازمهر، مهدی مسکنی، معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: یکی از اقداماتی که در حوزه مردمی‌سازی باید انجام می‌شد، ارتقای باور تعاون بود زیرا این مدل می‌تواند مقوله مشارکت مردم را برای کشور رقم بزند و مردم را پای کار بیاورد. خوشبختانه طی ۶ ماه گذشته میزان مشارکت‌های مردمی ۸ برابر افزایش یافته و در این مدت زمانی به ۴۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: در شهریور ۱۴۰۰ بخش تعاون تقریباً ۳.۳ درصد مشارکت مردم را جلب کرد. در بهمن سال ۱۴۰۰ که دولت جدید مستقر شده این عدد به ۲.۷ همت کاهش یافت و دلیلش این بود که دولت جدید روی کار آمده و مدیران و سازوکارها تغییر کرده بود.

مسکنی تصریح کرد: اما در شهریورماه ۱۴۰۱ عدد به ۴.۱ همت افزایش یافت و در بهمن‌ماه سال گذشته و به فاصله ۶ ماه این عدد به ۵.۲ همت رسید و مشارکت مردم افزایش یافت.

وی گفت: در حال حاضر با اراده‌ای که در بخش تعاون شکل گرفت و با کمک تعاون گران و بازیگران وزارت تعاون از اتاق‌ها و اتحادیه‌ها تعاونی و بانک توسعه تعاون این عدد به رقم ۴۴ همت رسیده و ۸ برابر ارتقای سطح مشارکت‌های مردمی را در کشور شاهد بودیم.

معاون امور تعاون در توضیح دلیل افزایش مشارکت در این گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: با تقویت زیرساخت‌های بخش تعاون به این مشارکت رسیدیم. مثلاً بانک توسعه تعاون از سال ۱۳۸۹ هیچ افزایش سرمایه‌ای نداشت ولی در کمتر از دو سال افزایش بیش از ۱۴۰ درصدی سرمایه بانک را شاهد بودیم و با تسهیلاتی که به تعاونی‌ها پرداخت شد زمینه تقویت بخش تعاون به وجود آمد. در دو سال گذشته به اندازه ۱۰ سال قبل از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۲ پرداخت تسهیلات به تعاونی‌ها داشتیم.

به گفته مسکنی، ۳۰ همت نیز توسط ۲۴ بانک به بخش تعاون تسهیلات اختصاص یافته که برای اولین بار در کشور صورت گرفته است.

وی با اشاره به پیش‌بینی اختصاص دو خط اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی و ۳ هزار میلیارد تومانی برای بخش تعاون اظهار کرد: برای اولین بار توانستیم دو خط اعتباری بگیریم که خط اعتباری ۳ هزار میلیارد تومانی اجرایی شد و توانستیم طرح‌های تعاونی را توسعه بدهیم.

معاون وزیر تعاون ادامه داد: در حوزه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون معادل ۳۰ درصد کل سنوات گذشته صدور ضمانت‌نامه داشتیم هرچند که نتوانستیم سرمایه صندوق را افزایش بدهیم ولی امیدواریم که در سال ۱۴۰۲ خروجی کار این باشد.

مسکنی از فعالیت ۱۰ هزار تعاونی زنان در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر سهم قابل توجهی از تعاونی‌ها را زنان تشکیل می‌دهند که به لحاظ ثبتی حدود ۶ هزار تعاونی زنان و از نظر تعدادی حدود ۱۰ هزار تعاونی در کشور وجود دارد.

وی در پایان افزود: خوشبختانه در دولت سیزدهم توانستیم ۷ درصد آمار ثبت تعاونی‌های زنان را افزایش بدهیم و معتقدیم که مدل تعاونی‌های زنان یکی از موفق‌ترین مدل‌ها است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.