گروه اقتصادی- فرزانه غلامی: پس از آنکه رئیس جمهور و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس صراحتاً از وجود فساد در گمرکات سخن گفتند، واکنش های بعضاً منفی از سوی برخی متولیان اقتصاد کشور دیده و شنیده شد.

قبول دارم فساد در  گمرک وجود دارد !

 احمدی نژاد و مصباحی مقدم در همایش راهکارهای نوین در مبارزه با قاچاق کالا و ارز که چندی پیش برگزار شد، این مسأله را مطرح و بر ضرورت اصلاح و دقت نظر بیشتر در حوزه گمرکات تأکید کردند.

تلاش برای ارتقای سلامت اداری

در همین حال روز گذشته خبرنگار ما در نشست خبری رئیس کل گمرک ایران از وی پرسید با توجه به اینکه مسؤولان، وجود این فساد را تأیید می کنند، موضع گمرک در قبال این اظهارات چیست و آیا گمرک قصد ندارد، اصلاحات در این حوزه را در دستور کار قرار دهد؟عباس معمارنژاد پاسخ داد: اصولاً در سازمانهایی که وصول کننده درآمد هستند و در آنها مؤدی و ممیز به طور مستقیم با هم ارتباط دارند، فساد وجود دارد و نمی توان گفت فساد وجود ندارد. ما هم قبول داریم که در گمرک فساد وجود دارد و یکی از برنامه های طرح تحول اقتصادی بحث ارتقای سلامت اداری و کاهش فساد است.
او اضافه کرد: البته نمی توان اینگونه تعبیر کرد که حجم فساد بسیار بالاست، اما از 70 هزار پرسنل گمرک چند نفر هم ممکن است خطاکار باشند به همین دلیل مهمترین برنامه ما باید این باشد که ارتباط مستقیم بین مؤدی و ممیز را به حداقل برسانیم و در این زمینه به دو روش عمل خواهیم کرد، یکی ارزیابی غیابی است که کالا از راه دور اظهار و به شکل الکترونیکی وجوه آن پرداخت می شود و دیگری تأمین معیشت پرسنل گمرک است.
رئیس کل گمرک کشور بر ضرورت تجهیز گمرکات به ابزارهای الکترونیک تأکید کرد و گفت: از آنجایی که اغلب پرسنل گمرک در مناطق مرزی ساکن هستند، رسیدگی به وضعیت معیشت آنان مورد نظر است و همچنین عملیات ارزیابی غیابی در مهرماه امسال در یکی از گمرکات تهران به شکل آزمایشی انجام خواهد شد.

حکایت اسکله های غیرمجاز

سؤال دیگر خبرنگار ما از معمارنژاد بود یا نبود اسکله های غیرمجاز در کشور است و اینکه اصولاً تعریف وی از اسکله غیرمجاز چیست.
وی پاسخ داد: گمرک بر اساس قانون در مرزهای رسمی کشور مستقر است، یعنی در هر جا که اسکله، پایانه یا فرودگاهی وجود دارد؛ پس ما در اسکله های مجاز و رسمی حضور داریم، اما اینکه اسکله غیرمجاز وجود دارد یا نه، چون رئیس جمهور گفته وجود دارد و ایشان اشراف اطلاعاتی دارد، پس اسکله غیرمجاز در کشور وجود دارد.
عباس معمارنژاد ادامه داد: اینکه این اسکله ها کجا و به چه شکلی هستند باید از وزارت کشور و نیروی انتظامی پرسید، البته ما مکان هایی با عنوان «خور» هم داریم که گمرک در آنها مستقر نیست، ولی از طریق آنها کالا وارد کشور می شود و قصد داریم در مصوبات جدید آنها را ساماندهی کنیم.
رئیس کل گمرک همچنین در خصوص واردات میوه به کشور گفت: اخیراً و بر مبنای قانون برنامه پنجم توسعه و قانون بهره وری کشاورزی، این کار به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده و از 190 قلم کالایی که واردات آن ممنوع شده برخی اقلام میوه هستند؛ همچنین واردات برخی میوه ها سهمیه بندی شده و یا با افزایش تعرفه روبرو شده است.
وی تأکید کرد: گمرک اصولاً متولی جلوگیری از واردات کالا نیست و نمی تواند مانع ورود کالایی شود که ثبت سفارش و گشایش اعتبار شده است.

تراز منفی با 104 کشور

او در پاسخ به سؤال دیگری تراز تجاری غیرنفتی کشور را ظرف 5 ماه گذشته 9/6 میلیارد دلار اعلام و خاطرنشان کرد: در این مدت با 104 کشور تراز منفی و با 79 کشور تراز تجاری مثبت داشته ایم.
به گفته معمار نژاد، ظرف همین مدت درآمد گمرک 31 هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه قبل 5/4 درصد رشد را نشان می دهد.
معمارنژاد در ادامه اظهار داشت: ظرف 5 ماه اول سال جاری واردات 8/23 میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه کاهش داشت که از دلایل این کاهش می توان به کاهش 43 درصدی واردات خودرو و همچنین کاهش واردات فرآورده های نفتی و غلات بویژه گندم اشاره کرد.

شکست تحریم ها

او تأکید کرد: ظرف این مدت با بیش از 150 کشور تجارت داشته ایم که این نشان دهنده ناکامی تحریم ها علیه ایران است.
وی تعداد پرونده های متشکله قاچاق را هم 12 هزار و 300 پرونده و به ارزش 1800 میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: این رقم نسبت به سال گذشته از لحاظ تعداد 14 درصد و از لحاظ پرونده های کشف شده 13 درصد کاهش را نشان می دهد که این امر نشان دهنده افزایش کنترل در مرزهاست.
به گفته وی بسته سیاستی پیشگیری و مبارزه با قاچاق و تخلفات گمرکی نیز به منظور افزایش ریسک و هزینه تخلفات گمرکی از اول مهر ماه اجرا خواهد شد.
معمار نژاد در ادامه گفت: از این پس در مرزها فقط مؤسسه استاندارد وگمرک مستقر خواهند بود و بقیه سازمانها باید اختیارات خود از جمله مجوز صادرات و واردات را به این مؤسسه واگذار کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.