برخی رسانه‌ها اعلام کردند دقایقی پیش گروهی از نظامیان ارتش گابن با حضور در تلویزیون این کشور اعلام کردند نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری را نمی‌پذیرند و تمام نهادهای دولتی لغو می‌شود.

وقوع کودتای نظامی در گابن/ نظامیان نهادهای دولتی را منحل کردند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، در ادامه تحولات قاره آفریقا و تداوم کودتاهای نظامی در برخی کشورهای این قاره، خبرگزاری فرانسه دقایقی پیش اعلام کرد گروهی از نظامیان کشور گابن با حضور در تلویزیون ملی این کشور اعلام کردند که نتیجه اعلامی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور باطل و تمام نهادهای دولتی منحل می‌شوند.

انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری گابن روز شنبه تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و ستاد انتخابات این کشور ساعاتی پیش اعلام کرد «علی بونگو» ۶۴ ساله رئیس‌جمهور گابن با کسب ۶۴ درصد آرا پیروز انتخابات شده و برای سوم برای یک دوره دیگر رئیس‌جمهور گابن خواهد بود.

مخالفان، بونگو را به تقلب در انتخابات متهم کردند. میشل استفان بوندا، ستاد انتخابات گابن اعلام کرد که آلبرت اوندو اوسا، رقیب اصلی بونگو، با ۳۰.۷۷ درصد در جایگاه دوم قرار گرفته است. ستاد انتخاباتی بونگو اتهامات اوندو اوسا درباره «بی‌نظمی‌های انتخاباتی» را رد کرده است.

سرنگونی دولت علی بانگو و انحلال نهادهای دولتی از طرف ارتش به حکومت ۵۳ ساله خانواده بانگو در گابن پایان می‌دهد؛ علی بونگو در سال ۲۰۰۹ جانشین پدرش «عمر» شد.

کودتا برای «دفاع از صلح»

یکی از نظامیان با قرائت بیانیه‌ای ضمن اعلام سرنگونی علی بانگو گفت: ما تصمیم گرفته‌ایم با پایان‌دادن به رژیم فعلی از صلح دفاع کنیم.  ما به حکمرانی غیرمسئولانه و غیرقابل‌پیشبینی پایان می‌دهیم که منجر به بدترشدن انسجام اجتماعی شده و خطر سوق‌دادن کشور به سمت هرج‌ومرج را تشدید کرده است.»

صدای تیراندازی در خیابان‌های پایتخت گابن

خبرنگار خبرگزاری فرانسه اعلام کرد هم‌زمان با اعلام کودتای نظامی ارتش گابن، صدای تیراندازی در برخی مناطق شهر لیبرویل، پایتخت گابن شنینده می‌شود.

افسران ارشد ارتش گابن که ساعاتی پیش با حضور در تلویزیون سرنگونی دولت «علی مونگو» را اعلام کردند، می‌گویند به نمایندگی «از تمام نیروهای امنیتی و دفاعی گابن» قدرت را به دست می‌گیرند.

بنا بر اعلام کودتاگران تمام مرزهای گابن تا اطلاع ثانوی بسته است.

 

واکنش اروپا به کودتای نظامی در گابن

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به کودتا نظامی در گابن و سرنگونی دولت «علی بونگو»:
آنچه در غرب آفریقا در حال وقوع است، مسئله‌ای بزرگ برای اروپاست.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه:
ما به دقت شرایط و اوضاع در گابن را رصد و پیگیری می‌کنیم.

انتشار فهرست دارایی‌های رئیس‌جمهور پیشین در فرانسه

با وقوع کودتای نظامی در گابن، رسانه‌های محلی دارایی‌های «عمر بونگو»، رئیس‌جمهور پیشین این کشور را منتشر کردند.

طبق اعلام Africa Facts Zone اموال عمر بونگو در فرانسه به شرح ذیل است:
۷۰ حساب بانکی
۲ خودروی «فراری»
۶ خودروی «مرسدس‌بنز»
۳ خودروی «پورشه»
و یک خودروی بوگاتی

عمر بونگ و۴۲ سال (از ۱۹۶۷ تا ۲۰۰۹) قدرت را در گابن در دست داشت؛ پس از درگذشت عمر در سال ۲۰۰۹ پسرش علی بونگو جانشینش می‌شود که ساعاتی پیش با کودتای ارتش سرنگون شد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.