یک روزنامه مصری در سالروز شهادت محمد علی رجایی رئیس جمهور اسبق ایران، شرح مختصری از زندگی ایشان ارائه و گزارش کرد که او دومین رئیس جمهور ایران بود که در چنین روزی به شهادت رسید.

گزارش روزنامه مصری از شهید رجایی در سالروز شهادت او

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، روزنامه «المصری الیوم»، امروز چهارشنبه هشتم شهریور ماه، در گزارشی کوتاه در بخش «در چنین روزی»، به شهادت محمد علی رجایی رئیس جمهور پیشین جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

این روزنامه نوشت، «محمد علی رجایی دومین رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران بود که در ۲۴ خرداد ۱۳۳۲ در خانواده‌ای مذهبی در شهر دار المؤمنین (قزوین) به دنیا آمد. پدرش خراز بود و بعد از فوت پدر مدتی از کودکی خود را زیر نظر دایی خود گذراند. با برادر بزرگترش در مجالس دینی حضور می‌یافت و در ایام تحصیلات ابتدایی مکبر مسجد و مرثیه خوان هیئات جوانان محله بود. در بازار نزد یکی از آشنایان کار کرد».

المصری الیوم در ادامه شرح مختصر زندگی دومین رئیس جمهور ایران نوشت، «شرایط سخت زندگی خانواده باعث شد در چهارده سالگی برای کار در بازار تهران به تهران سفر کند. در آن روزها وارد نیروی هوایی شد اما مدتی بعد آن را ترک کرد. بعد از خدمت کوتاه در ارتش، به حرفه معلمی روی آورد و زبان انگلیسی تدریس کرد. وی تحصیلات تکمیلی خود را به پایان رساند، سپس با کمک و حمایت آیت الله هاشمی رفسنجانی، اقدام به تأسیس بنیاد خیریه تعاون و رفاه کرد. او چندین بار دستگیر شد و راهی زندان شد. در زندان، او محور عناصری شد که معتقد به زمامت دینی برای جامعه از جمله (امام) خمینی بودند». 

در ادامه این گزارش آمده که «پس از پیروزی انقلاب، به نمایندگی مردم تهران وارد مجلس شورای اسلامی شد و برای پست نخست وزیری انتخاب شد و با دومین انتخابات ریاست جمهوری به ریاست جمهوری رسید و چنین روزی در ۳۰ اوت ۱۹۸۱ در انفجاری در ساختمان نخست وزیری در تهران، رئیس جمهور محمدعلی رجایی بر اثر انفجار بمب کشته شد [و به شهادت رسید]».

شهید رجایی متولد خرداد ۱۳۱۲ بود و در ۸ شهریور ۱۳۶۰ در پی اقدام تروریستی گروهک منافقین به بمبگذاری در دفتر نخست وزیری هنگام جلسه شورای عالی امنیت ملی، به همراه نخست وزیر خود محمد جواد باهنر به شهادت رسید. شهید رجایی از ۱۱ مرداد ماه سال ۱۳۶۰ تا ۸ شهریور همان سال، یعنی به مدت ۲۸ روز، رئیس‌جمهور منتخب مردم بود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.