وزیر فرهنگ لبنان گفت: تلاش های رژیم صهیونیستی برای تغییر چارچوب فعالیت یونیفل در لبنان خوابی است که تعبیر نمی شود.

وزیر فرهنگ لبنان: تغییر شیوه عمل یونیفل، آرزویی بیش نیست

به گزارش قدس‌آنلاین به نقل از النشره، «محمد وسام المرتضی» روز چهارشنبه در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال تغییر شیوه فعالیت نیروهای حافظ صلح در لبنان و انتقال فعالیت این نیروها به زیر بند هفتم منشور سازمان ملل متحد اضافه کرد: چنین اقدامی نیازمند تغییر قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت است و این تغییر باید با موافقت همه اعضای این شورا انجام شود.

وی افزود: فعالیت یونیفل بدون هیچ تغییری تمدید می شود و این نیروها با هماهنگی دولت پیشبرد امور و ارتش لبنان به ماموریت خود ادامه می دهند.

المرتضی بیان کرد: آرزوی اسرائیل برای ایجاد فرصت امنیتی و جاسوسی از ماموریت یونیفل مانند خواب شیطان است که تعبیر نمی شود.

وی افزود: دوست و دشمن بدانند که همه چیز در لبنان بر قدرت متکی است و لبنان به برکت ملت، ارتش و مقاومت قدرتمند است و هیچ طرفی نمی تواند چیزی برخلاف این معادله به لبنان تحمیل کند و این معادله با پایداری شرافتمندان و هوشیاری آنها، روز به روز ریشه دارتر می شود.

وزیر خارجه لبنان نیز پیشتر تاکید کرده بود که کشورش با پیش نویس فعلی قطعنامه تمدید نیروهای یونیفل مخالف است زیرا در آن اشاره ای به لزوم هماهنگی این نیروها با ارتش لبنان برای گشت زنی در منطقه مرزی نشده است.

«عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان پس از بررسی پیش نویس قطعنامه ارائه شده در شورای امنیت در رابطه با تمدید ماموریت یونیفل، به صراحت مخالفت کشورش با فرمول فعلی را بیان کرد زیرا در آن به ضرورت و اهمیت هماهنگی عملیات یونیفل با ارتش این کشور، همانطور که در توافقنامه موسوم به SOFA تصریح شده، اشاره نشده است.

وی همچنین یادآور شد که تمدید سالانه ماموریت نیروهای بین المللی در جنوب لبنان به درخواست دولت لبنان صورت می‌گیرد.

بوحبیب همچنین مخالفت لبنان را با انتقال ماموریت یونیفل از ذیل فصل ششم منشور سازمان ملل متحد مطابق با قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۶ که خواستار حل مناقشه از طریق راه‌های صلح‌آمیز است، به فصل هفتم این منشور اعلام کرد.

پیش تر روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی از تلاش و دشواری‌های تیم دیپلماتیک لبنان برای جلوگیری از مخدوش شدن بیش از پیش استقلال نیروهای یونیفل در اثر فشار لابی واشنگتن و تل آویو در شورای امنیت برای تعدیل ماموریت این نیروها خبر داده بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.