رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: بانک‌ها وضعیت مناسبی در پرداخت تسهیلات ندارند میانگین پرداخت تسهیلات به متقاضیان ساخت مسکن کل بانک ها کمتر از ۲۰ درصد کل مبلغی بوده است که باید پرداخت می‌کردند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس: بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن کم‌کاری کردند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه مسکن تمام قوانینی که نیاز بوده است را در مجلس شورای اسلامی به تصویب رساندیم قوانینی چون مالیات بر خانه‌های خالی، قانون جهش تولید مسکن و طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها بوده است.

وی افزود: بر اساس قانون  جهش تولید مسکن سالی یک میلیون واحد مسکونی باید ساخته شود تا تعادلی بین عرضه و تقاضای مسکن در بازار وجود داشته باشد که در نتیجه قیمت مسکن کنترل شود.

رضایی اظهار داشت: جلسات شورای عالی مسکن به صورت مرتب با ریاست آقای رئیسی برگزار می‌شود مصوبات خوبی هم در این شورا به تصویب رسیده است که انتظار مجلس شورای اسلامی را نیز برآورده کرده است.

وی ادامه داد: سه موضوع اگر در حوزه مسکن حل و فصل شود قیمت مسکن کنترل خواهد شد. اولین مورد بحث تامین زمین برای ساخت و ساز مسکن است نزدیک به ۶۰ درصد قیمت یک واحد مسکونی به قیمت زمین برمی‌گردد. زمین‌هایی که در محدوده شهرها و همچنین در اختیار دستگاه‌ها دولتی قرار داشته برای ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی اختصاص داده شده است.

رئیس کمیسیون عمران تاکید کرد: به لحاظ تامین زمین مشکلی وجود ندارد و در وضعیت مطلوب و مناسبی هستیم موضوع دومی که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است بحث پرداخت تسهیلات به متقاضیان ساخت مسکن است در این موضوع مشکلاتی وجود دارد نقطه ضعف ساخت مسکن عدم پرداخت  تسهیلات ساخت وساز است که بانک‌ها به قانون تمکین نمی‌کنند. 

وی گفت: در قانون جهش تولید مسکن آمده است که در سال اول  ۱۴۰۱ بانک‌ها باید ۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات  به متقاضیان پرداخت می‌کردند که هر سال ۲۰ درصد  به آن اضافه می شود.

رضایی اظهار داشت: بانک‌ها وضعیت مناسبی در پرداخت تسهیلات ندارند میانگین پرداخت تسهیلات به متقاضیان ساخت مسکن  کل بانک ها کمتر از ۲۰ درصد کل مبلغی بوده است که باید پرداخت می‌کردند.

 نماینده مردم  جهرم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی از بانک‌ها هستند که عملکرد صفر دارند یعنی پرداختی برای تسهیلات ساخت مسکن نداشته‌اند با وجود اینکه در قانون در صورت عدم پرداخت تسهیلات جریمه نیز برای بانک‌ها در نظر گرفته شده بود که  اگر بانکی تسهیلاتی به متقاضیان پرداخت نکند وزارت اقتصاد موظف است که از  بانک متخلف مالیات دریافت کند. وزارت اقتصاد و دارایی باید به صورت جد پیگیر این موضوع باشد.

وی تاکید کرد: با جدیتی که آقای رئیس جمهور در پیگیری این موضوع دارد به نظر می‌آید سرعت پرداخت تسهیلات ساخت مسکن افزایش پیدا کرده است.

رضایی یاد آور شد: در کنار زمین و تسهیلات بانکی موضوع دیگری هم وجود دارد آن هم صندوق ملی مسکن است که در قانون مقرر شده است که درآمدهای که در حوزه مسکن مانند مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر واحدهای لوکس است  به این صندوق واریز شود.در این حوزه هم با تلاش‌هایی که دولت و وزارت راه و شهرسازی انجام  داده است در نقطه مطلوبی هستیم. 

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: وضعیت حوزه مسکن  از سال گذشته بهتر و مطلوب‌تر است با وجود قوانین و عزم جدی دولت سیزدهم چهارچوب کار مشخص شده است مسیر هموار شده است تا با  اجرای قوانین مصوب شده وضعیت مسکن در کشور به سامان برسد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.