سهم فوتبال هیچ وقت به درستی پرداخت نشده، مثلا امروز کدام باشگاه از حق پخش تلویزیونی برخوردار است، کدام باشگاه می تواند از محل فروش پیراهن خود نفع مالی ببرد، کدام باشگاه سهم واقعی و حقیقی خود را از بلیت فروشی به دست آورده است!

عابدینی در گفت‌وگو با قدس: سر فوتبال همیشه در ایران بی کلاه مانده است

به گزارش قدس آنلاین، سرمایه گذاری عجیب و غریب عربستان سعودی به حوزه ورزش قهرمانی در نگاه نخست شاید یک تصمیم احساسی و تبلیغاتی از سوی سعودی‌ها به نظر بیاید، اما با نگاهی دقیق به سلسله رفتارهای مدل تصمیم گیری آنها می توان به این باور رسید که آنها با وجود فقر تجربه کافی به منظور کسب موفقیت به سراغ مدیران کارنامه دار اروپایی رفتند تا بتوانند با بهره گرفتن از تجربیات آنها مسیر رسیدن به هدف دلخواه خود را به راحتی امکان پذیر کنند، مساله ای که به گفته مدیر اسبق فدراسیون فوتبال یک تهدید بزرگ برای ورزش و فوتبال ما به حساب می آید!

برای بررسی بیشتر این موضوع با امیر عابدینی ، رئیس سابق فدراسیون فوتبال دقایقی به گفت و گو پرداختیم که حاصل این سوال و جواب را ادامه با هم مرور خواهیم کرد.

*آقای عابدینی! تصور می‌کنید با این سلسله تصمیم گیری‌ها سعودی ها به سرانجام خواهند رسید یا در همان قدم اول شکست خواهند خورد؟

طبیعتا الان نمی توان به صورت صد در صدی درباره سرنوشت این مدل مدیریتی اظهارنظر کرد اما آنها با وجود نداشتن تجربه کافی به سراغ مدیرانی رفتند که آنها سالیان سال در این حوزه صاحب موفقیت بودند، همان اتفاقی که ما هرگز به سمت آن نرفتیم، نه به این معنا که مدیر وارداتی به بدنه مدیریت تزریق کنیم، بلکه از مدیران کارآمد استفاده کنیم! ما همیشه به سراغ گزینه هایی رفتیم که اصلا با حوزه مدیریت آشننا نبودند و سرانجام این اتفاق وضعیت کنونی شده است!

*خیلی ها معتقدند پول خوشبختی نمی آورد، مثلا آقای مهدی تاج چندی قبل گفت پول خوشبختی نمی آورد بلکه نیاز به استعداد دارد؟

این حرف اصلا درست نیست، من به شدت مخالفم با نظریه مهدی تاج، در فوتبال امروز شما برای رسیدن به یک موفقیت نیاز به سرمایه گذاری دارید! مگر می توان فوتبال را بدون سرمایه مدیریت کرد و توقع موفقیت داشت؟

* موضوع سرمایه گذاری بسیار مهم است اما در کشور ما هیچ وقت سهم فوتبال به اندازه کافی پرداخت نشده بلکه همه به نوعی به سمت آن دست دراز کردند و در نهایت با دست پر خارج شدند؟

کاملا درست است، سهم فوتبال هیچ وقت به درستی پرداخت نشده، مثلا امروز کدام باشگاه از حق پخش تلویزیونی برخوردار است، کدام باشگاه می تواند از محل فروش پیراهن خود نفع مالی ببرد، کدام باشگاه سهم واقعی و حقیقی خود را از بلیت فروشی به دست آورده است! به جرات می توانیم بگویم که این اتفاق هرگز رخ نداده چون همیشه آدم هایی بودند که این میان به سهم فوتبال هجوم آوردند تا سر فوتبال بی کلاه بماند! با این وضعیت فوتبال ما به سمت ورشکستگی می رود، در حالی که اگر حقوق فوتبال به درستی به دست باشگاه ها برسد دیگر از پرونده های پر تعداد شکایت در فیفا خبری نمی شود.

*پس طبیعی است که ما دچار یک عقب ماندگی فاحش در این حوزه شویم.

*واقعا با این وضعیت شما توقع جز این دارید؟ ما در طول این سال ها هیچ گاه اصولی و منطقی به سمت موضوع موفقیت گام برنداشتیم، البته که در این راه با مشکلات بزرگی به نام تحریم نیز رو به رو بودیم، در حالی که هیچ کشوری با چنین داستانی رو به رو نبوده، باید قبول کنیم که تحریم های صورت گرفته از سوی کشورهای اروپایی همیشه به ضرر ما تمام شده و محدودیت های فراوانی به وجود آورده است.

*البته با این وضعیت باید بپذیریم که کم کاری های داخلی هم بدون تاثیر نبوده است، مثلا وقتی ما در تمام این سال ها هرگز به سمت ایجاد زیر ساخت نرفتیم یعنی اینکه خودمان هم دچار مشکل بودیم.

شاید از یک منظر این حرف درست باشد، اما باید به این موضوع نیز توجه کنیم که وقتی تحریم در کار باشد شما امکان مانور کامل روی همه مسائل را ندارید اما از نگاه اینکه مدیریت ما دچار اشکال بوده کاملا حق با شماست، مدیریت در فوتبال ایران مصرف گرا و هزینه گرا بوده و هست، در حالی که ما در گذشته هرگز مصرف کنند نبودیم بلکه در مراحلی درآمدزایی پایدار داشتیم اما امروز هیچ خبری از درآمد پایدار نیست، با این حال ما باید یک واقعیت را بپذیریم تا زمانی که تکلیف خودمان را با خیلی از مسائل روشن نکنیم این داستان همچنان ادامه دارد، ما باید تکلیف حق پخش تلویزیونی را روشن کنیم تکلیف ورود بانوان به استادیوم ها را روشن کنیم، باید به این باور برسیم که مدیرانی که در راس امور قرار می گیرند باید تابع یک نظام شایسته سالار باشند، وقتی مدیریتی بدون پشتوانه بر اساس رابطه و سفارش انتخاب می شود برای آن جوان نخبه ما هیچ امیدواری باقی نخواهد ماند. ما اگر به استعدادهای خود به درستی نگاه کنیم می توانیم در آسیا حرفی برای گفتن داشته باشیم در غیر این صورت کارمان خیلی سخت است و باید منتظر ناکامی های بزرگتر باشیم.

تصور می کنید با انتخاب کیومرث هاشمی به عنوان وزیر ورزش و جوانان در مجلس تغییری در ساز و کار حوزه مدیریت و تصمیم گیری رخ دهد؟

قطعا این اتفاق رخ خواهد داد، چون کیومرث هاشمی کارنامه قابل قبولی در حوزه مدیریت دارد، به اعتقاد من هاشمی یکی از بهترین انتخاب های دولت برای اداره ورزش بود، چون با شناختی که وی از توانمندی های حوزه ورزش دارد می تواند بهترین ها را برای موفقیت ورزش انتخاب کند، امیدوارم که نمایندگان مجلس به او رای اعتماد دهند تا حداقل از زمان باقی مانده تا پایاتن دولت به خوبی استفاده کنیم و ورزش ایران را از این وضعیت فعلی خارج کنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.