سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا (ع) گفت: تاکنون برای اسکان زائران پیاده در اطراف حرم بیش از ۴۰۰ محل مدنظر گرفته شده است.

تدارک ۴۰۰ مکان در اطراف حرم رضوی به منظور اسکان زائران

به گزارش قدس خراسان، حسین رضایی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۷۰۰ هزار زائر پیاده در دهه آخر صفر به مشهد مشرف شوند و معمولاً در طول مسیر حرکت کاروان‌ها به جمعیت آن‌ها افزوده می‌شود و علاقه‌مندان به زیارت در راه به آن‌ها می‌پیوندند و ما وظیفه داریم از همه آن‌ها پذیرایی کنیم.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا (ع) گفت: در دهه پایانی ماه صفر ۳۲۰ ایستگاه صلواتی کوچک و بزرگ در مسیرهای منتهی به مشهد در ۹محور به زائران پیاده و سواره ارائه خدمت خواهند کرد و این ایستگاه‌ها در محورهای سبزوار، فریمان، نیشابور، سرخس، کلات، جاده سیمان، قوچان، جاده قدیم قوچان، سیدی، طرقبه و شاندیز بعد از ایام اربعین خدمات رفاهی ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه عملیات ثبت‌نام از کاروان‌های زائران پیاده از اول محرم آغاز شده و تا پایان محرم ادامه دارد، افزود: این نیز برای مدیرانی که در سال‌های قبل در سامانه ثبت‌نام داشته‌اند از طریق پیامک اطلاع‌رسانی خواهد شد و لازم است در زمان مقرر با توجه به سابقه حضور کاروان، اعلام آمادگی کنند.

رضایی در خصوص کاروان‌های جدید که اولین سال برای زیارت در قالب کاروان زائران پیاده به مشهد مشرف می‌شوند، بیان کرد: ضرورت دارد مدیران جدید کاروان‌های پیاده با توجه به مدارک خواسته شده در سایت ثبت‌نام کنند.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا (ع) ادامه داد: بارگذاری مجوز شورای هیئت مذهبی و فرمانداری شهرستان مقصد از سوی مدیران کاروان‌های زائران پیاده در هنگام ثبت‌نام ضرورت دارد. تاکنون بیش از ۱۰۰ کاروان ثبت‌نام شده است و تا اربعین ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود این تعداد به بیش از ۶۰۰ کاروان افزایش پیدا کند.

وی افزود: جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده حضرت رضا (ع) در سال گذشته به بیش از ۴۵۸ هزار نفر از ۲۴ استان کشور در ۳۲۰ ایستگاه صلواتی در ۸ محور ورودی مشهد خدمات ارائه کردند.

رضایی گفت: همایش مدیران کاروان‌های زیارتی هر ساله برای آشنایی مدیران کاروان‌ها با نحوه تردد، اقامت بین راهی، میزبانی ایستگاه‌های صلواتی در مسیر، ارائه خدمات فرهنگی درمانی، برنامه‌ریزی زمان حرکت، توقف بین راهی و زمان رسیدن به مشهد و همچنین مدت اقامت در مشهد و بررسی ظرفیت‌های اسکان تدارکات و تغذیه برگزار می‌شود و امسال همایش مدیران ایستگاه شهری، صلواتی و خدمه درمان را هم برگزار خواهیم کرد.

افزایش ظرفیت پذیرایی و رفاهی در طول مسیر

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا (ع) با اشاره به اینکه خدمات در ایستگاه‌های صلواتی بین راهی برای میزبانی در این راستا علاوه براستان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی از سایر استان‌های دیگر برای تأمین هزینه‌ها برای ارائه خدمات به زائران پیاده، اعلام آمادگی کرده‌اند، تصریح کرد: بر این اساس نیز ظرفیت پذیرایی و جای خواب ایستگاه‌های میان راهی افزایش خواهد یافت.

وی گفت: تاکنون برای اسکان زائران پیاده در اطراف حرم بیش از ۴۰۰ محل در نظر گرفته شده است اما برای رفاه حال زائران با مشارکت شهرداری، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، کمک‌های مردمی، آستان قدس و هیئت مذهبی مکان‌های اضطراری همچون سالن‌های ورزشی را برای رفاه و اسکان زائران در اختیار این مجموعه قرار داده و امسال نیز همانند سال گذشته مشکل اسکان زائران پیاده را نخواهیم داشت.

رضایی با تأکید بر اینکه محل‌های اسکان خودکفا نیز برای استفاده زائران پیش‌بینی شده است، بیان کرد: ۶۵۰ اسکان خودکفا نیز برای رفاه و اسکان زائران مدنظر گرفته شده است که شهروندان به‌صورت خودجوش مکان‌هایی را برای پذیرایی از زائران در نظر می‌گیرند.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا (ع) اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل در ارائه خدمات به زائران پیاده در بین مسیر، تأمین آب شرب و غیر شرب در ایستگاه‌های صلواتی بین‌راهی است و مساعدت امداد جاده‌ای و نظارت بهداشتی همانند گذشته از دستگاه‌های دولتی ضرورت دارد.

وی اظهارکرد: بیشترین جمعیت زائران پیاده سال گذشته با حضور هزار و۵۰۰ نفر از نیشابور و هزار نفر از دانشجویان قم و تهران بودند که به مشهد مقدس مشرف شدند.

رضایی افزود: زائران پیاده که از کشورهای دیگر در مشهد حضور می‌یابند به آنان نیز خدمات رفاهی و اسکان داده می‌شود.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا (ع) در خصوص خدمات اسکان جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده خاطرنشان کرد: خدمات اسکان فقط به آن دسته از زائرانی ارائه می‌شود که در سامانه www.zaerin۸.ir نام‌نویسی کنند.

منبع: شهرآرا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.