به گفته رویترز، آمریکا نام چندین کشور در منطقه خاورمیانه را به لیست سیاه عرضه تراشه‌های هوش مصنوعی خود اضافه کرده است.

آمریکا نام چند کشور خاورمیانه را به تحریم ریزتراشه اضافه کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، ایالات متحده فهرست کشورهایی را که در آخرین ممنوعیت عرضه تراشه‌های هوش مصنوعی تولید شده توسط شرکت‌های انویدیا Nvidia و اِی‌اِم‌دی AMD هدف قرار گرفته‌اند، گسترش داده و ظاهراً چندین کشور خاورمیانه را به لیست سیاه خود اضافه کرده است.

بر اساس یک پرونده نظارتی انویدیا که توسط رویترز مشاهده شده است، محدودیت‌هایی که بر عرضه تراشه‌های A۱۰۰ و H۱۰۰ این شرکت - که برای سرعت بخشیدن به وظایف یادگیری ماشینی طراحی شده‌اند - تأثیر می‌گذارند، هیچ "تأثیر فوری" بر درآمد این شرکت نخواهد داشت.

به گفته یک منبع آگاه، شرکت ای‌ام‌دی که نامه‌ای رسمی برای اعمال محدودیت‌های مشابه دریافت کرده است، همچنین هیچ تاثیری را بر درآمد خود متصور نیست.

نه شرکت انویدیا و نه ای‌ام‌دی مشخص نکرده‌اند که آخرین کشورهایی هستند که تحت تأثیر محدودیت های صادراتی واشنگتن قرار گرفته‌اند، چه کشورهایی هستند.

سپتامبر گذشته، وزارت بازرگانی ایالات متحده محدودیت‌های مربوط به صادرات قطعات نیمه رسانا که در هوش مصنوعی استفاده می‌شود و همچنین صادرات ابزارهای ساخت تراشه به چین را تشدید کرد.

این محدودیت‌ها برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ در بحبوحه رقابت بین دو اقتصاد بزرگ جهان برای تسلط بر فناوری‌های کلیدی از جمله تراشه‌ها اعمال شد.

چین در توسعه تراشه از ایالات متحده عقب مانده است و بزرگترین سازنده تراشه آن یعنی شرکت اس‌ام‌آی‌سی SMIC قصد دارد وابستگی خود را به فناوری‌های خارجی از بین ببرد.

این در حالی است که تولیدکنندگان عمده قطعات نیمه رسانای ایالات متحده برنامه های خود را برای ایجاد تراشه‌های هوش مصنوعی با قدرت کمتر که می‌توانند به بازار چین صادر کنند، اعلام کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.