مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اعلام کرد: طی ۲ سال اخیر تعداد گردشگران خارجی ورودی به این استان افزایش چشم گیری داشته و نسبت به ۲ سال قبل از دولت سیزدهم ۱۵۰ درصد افزایش یافته است.

افزایش ۱۵۰ درصدی ورود گردشگران خارجی به آذربایجان‌شرقی

به گزارش قدس آنلاین، احمد حمزه زاده  اظهار کرد: در این مدت تعداد ۱۳۰ هزار اقامت ثبت شده در هتل ها و اماکن اقامتی استان به طور رسمی ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد اقامت های ثبت شده فوق شامل حداقل یک شب ماندگاری در استان را شامل می شود، افزود: آمارهای فوق برخلاف آمارهای ترددی در جاده های آذربایجان شرقی بوده و شامل کسانی می شود که از کشورهای مختلف وارد استان شده و چند روز را در این استان سپری کرده و از مراکز تاریخی و دیدنی بازدید کرده اند.

حمزه زاده توجه به دیپلماسی گردشگری را یکی از اولویت های مهم دولت سیزدهم در حوزه های فرهنگی و اجتماعی برشمرد و با تاکید بر اینکه پس از سپری شدن دوران سخت کرونا شاهد تغییر و تحولات عمیق در اتین حوزه مهم اقتصادی هستیم، یادآور شد: سیاست های تشویقی و جذب و جلب سرمایه گذاری ها در زیرساخت های گردشگری طی ۲ سال اخیر رشد چشم گیر و قابل توجهی داشته است.

وی طراحی برنامه های کلان توسعه ای کشور بر پایه گردشگری را یکی از رویکردهای مهم دولت بیان و اضافه کرد: طی سال های پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم گردشگری از مساله حاشیه ای به متن و اصل برنامه های دولت بازگشته است و این نوید تحولات مهم در این حوزه را می دهد.

حمزه زاده لازمه هر گونه توسعه کمی و کیفی صنعت پرسود و اقتصادمحور گردشگری را توجه به زیرساخت ها دانست و ادامه داد: آذربایجان شرقی با توجه به داشته های فراوان و بی بدیل تمدنی، فرهنگی، بناهای تاریخی و اماکن گردشگری در همین مسیر اقدامات مثبت و موثری را آغاز کرده است که تداوم و تقویت آن می تواند تغییر و تحولات بسیار شگرفی را در اقتصاد منطقه داشته باشد.

وی ساخت هتل در انواع و درجه های گوناگون، هتل آپارتمان، اقامتگاه ها، اقامتگاه های بین راهی و بوم گردی، مجتمع های گردشگری و توجه ویژه به کیفی سازی این اماکن را از جمله ماموریت های محوری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی برشمرد و همکاری و مساعدت رسانه ها در اجرای هر چه بهتر طرح ها و برنامه های این اداره کل در راستای توسعه صنعت گردشگری و جلب و جذب گردشگران داخلی و خارجی را خواستار شد.

حمزه زاده بیشترین تعداد گردشگران ورودی به آذربایجان شرقی را مربوط به کشورهای ترکیه، روسیه، جمهوری آذربایجان، تاتارستان، عراق، ارمنستان، ژاپن، چین و تاجیکستان اعلام کرد و گفت: طی ۲ سال اخیر در مجموع از تعداد ۶۰ کشور جهان گردشگر به این استان آمده و اقامت کرده اند.

وی گفت: افزایش گردشگران ورودی از چین برای حوزه گردشگری استان قابل توجه است، چون در سال های گذشته گردشگران این کشور در رده های بسیار پایین تر قرار داشتند.

حمزه زاده ادامه داد: طی سال های اخیر تعداد گردشگران ورودی از کشورهای اروپایی به آذربایجان شرقی از ایتالیا، آلمان، لهستان و فرانسه دارای فراوانی بیشتر نسبت به سایر کشورها بوده است.

وی تنوع اماکن گردشگری و برخورداری از چهار هزار آثر و بنای تاریخی که تاکنون ۲ هزار و ۲۵ مورد از آنها در فهرست آثار ملی ثبت شده است را مزیت و ظرفیت بسیار بزرگ و مهم برای توسعه صنعت گردشگری آذربایجان شرقی دانست که بهره مندی از این مزیت ها می تواند منجر به توسعه گردشگری استان شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اعلام کرد: طی ۲ سال گذشته تعداد ۲۲۷ فقره مجوز سرمایه گذاری در استان صادر شده که سرمایه گذاری پیش بینی شده برای آنها ۱۹۰ هزار میلیارد ریال بوده و اشتغال زایی آن نیز ۱۰ هزار نفر تعریف شده است.

حمزه زاده از رتبه سوم آذربایجان شرقی در زمینه حجم سرمایه گذاری در حوزه گردشگری کشور خبر داد و با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ درصد کل سرمایه گذاری های ایران به این استان تعلق دارد، یادآور شد: آذربایجان شرقی بر اساس آمارهای وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جزو استان های پیشرو در جلب و جذب سرمایه گذاری به خصوص در بخش غیردولتی است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.