رئیس گروه امور سینمایی اداره ارشاد خراسان رضوی گفت: ارشاد در نقش حمایتگری خود می‌تواند طرح‌ها و ایده‌های شاخص در حوزه رضوی را به نهادهای پشتیبان معرفی کند. به دلیل کمبود منابع ملی امکان سفارش برای ساخت اثری خاص در این حوزه‌ها از سوی اداره ارشاد وجود ندارد. 

حمایت ارشاد از طرح‌های سینمایی در حوزه رضوی

به گزارش قدس خراسان، سینما به عنوان هنری مهم و تأثیرگذار در جهان امروز می‌تواند یک پیام‌رسان گسترده در جوامع باشد که در شکل‌گیری عقاید و فرهنگ آن جامعه تأثیر زیادی دارد. مشهد به عنوان شهری که هنرمندان بزرگی در آن رشد کرده و به جایگاهی رسیده‌اند، سال‌هاست از قافله ساخت فیلم و اثر سینمایی عقب مانده است؛ برخلاف حوزه تئاتر که پیشاپیش خیلی از استان‌ها حرکت می‌کند و در حوزه موضوعات رضوی توقع می‌رود مشهد پیشاپیش همه استان‌ها باشد. در این زمینه با رئیس گروه امور سینمایی اداره ارشاد خراسان رضوی گفت‌وگو کردیم.

ارشاد حمایتگر طرح‌های سینمایی در حوزه رضوی است

سوسن محمدزاده گفت: طرح‌هایی که موضوعاتی خاص را دنبال می‌کنند مثل موضوع زیارت و دیگر موضوعات رضوی باید در فراخوان‌ها، مسابقات و جشنواره‌ها بیشتر پیش‌بینی شوند تا در ابتدا میل و اشتیاقی شکل بگیرد. نهادهایی مثل بنیاد امام رضا(ع) و آستان قدس رضوی هم همیشه از این طرح‌ها پشتیبانی و حمایت کرده‌اند. 

وی در ادامه به نقش حمایتگری اداره ارشاد اشاره و بیان کرد: ارشاد  به لحاظ مادی نمی‌تواند پشتیبانی داشته باشد؛ اما درخصوص توسعه مسابقات و فراخوان‌ها و تعامل و رایزنی با بنیادها و نهادهای مختلف می‌تواند نقش حمایتی ایفا کند.

محمدزاده افزود: ارشاد در نقش حمایتگری خود می‌تواند طرح‌ها و ایده‌های شاخص در حوزه رضوی را به نهادهای پشتیبان معرفی کند. به دلیل کمبود منابع ملی امکان سفارش برای ساخت اثری خاص در این حوزه‌ها از سوی اداره ارشاد وجود ندارد. 

محدودیت‌ها مانع ساخت اثر شایسته نیست

وی با بیان اینکه تاکنون در شورای ارشاد طرح شاخصی در حوزه رضوی نداشته‌ایم، گفت: به فیلم‌های بلند در تهران مجوز داده می‌شود. برای ساخت اثر مستند فراخوان‌های مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی طرح‌ها و ایده‌ها را ثبت می‌کند و با دید تسهیل‌گری مجوز می‌دهد. اگر طرح و فیلم‌نامه‌ای برای فیلم بلند باشد هم بنیاد فارابی از این طرح‌ها حمایت خواهد کرد. برای ساخت فیلم کوتاه هم پورتال انجمن سینمای جوان برای ثبت طرح فعال است. درحال حاضر منابع مالی اغلب در تهران متمرکز شده‌اند.

رئیس گروه امور سینمایی اداره ارشاد خراسان رضوی گفت: تجربه نشان داده شاید محدودیت‌هایی در مشهد برای ساخت آثار سینمایی وجود داشته باشد؛ اما اگر فیلم‌نامه آن‌قدر خوب باشد که جای بحثی نباشد، محدودیت‌ها قابل مذاکره و حل است. 

وی درباره حضور کمرنگ فیلمسازان استانی در جشنواره‌ها گفت: وقتی یک فضای رقابتی در حوزه رضوی وجود داشته باشد، دیگر ملاک فقط حضور هنرمندان مشهدی نیست. همان‌طور که برای جشنواره امام رضا(ع)، آستان قدس رضوی و شهرداری هرچه زمان جلوتر می‌رود، نقش پررنگ‌تری پیدا می‌کنند. این شاید مقدمه‌ای برای افزایش حضور هنرمندان استان در جشنواره‌های مطرح باشد. نباید فراموش کرد که تنها ایده خوب کافی نیست و باید فضای حمایتی خوبی فراهم باشد تا اثر درخور شکل بگیرد و ساخته شود.

۱۸ آموزشگاه سینمایی در استان فعال است

محمدزاده با توجه نقش مهم آموزش هنرمندان و هنرجویان در شکل‌گیری آینده هنری استان گفت: اکنون ۱۸ مؤسسه و آموزشگاه مجاز سینمایی در استان در حال فعالیت بوده و بیشتر استقبال‌ها از این مؤسسات و خروجی‌ها نیز در حیطه بازیگری است. تلاش شده در شهرهایی که بستر ایجاد مرکز آموزش سینمایی وجود دارد، شرایط را برای آموزش علاقه‌مندان فراهم کنیم تا هم برای صاحب آموزشگاه آورده‌ای داشته باشد و هم برای هنرجوها. 
وی گفت: در حال حاضر افزون بر مشهد در شهرهای سبزوار، نیشابور و کاشمر و حتی شهرهای جدید مثل جوین نیز آموزشگاه سینمایی داریم. ضمن اینکه در سبزوار و نیشابور انجمن سینمای جوان نیز فعال است.

محمدزاده درخصوص توزیع عادلانه سینماها و تعداد سینماهای فعال در استان گفت: به جز مشهد، در سبزوار، گناباد و نیشابور نیز سینمای فعال وجود دارد. در تایباد حدود دو ماه پیش و در کاشمر نیز در هفته دولت تأسیس شد. سینمای قوچان نیاز به بازسازی اساسی دارد و در حال حاضر غیرفعال است. درباره سینمای تربت‌جام نیز که از دوران کرونا تعطیل شده بود، مراحل اداری برای فعال‌سازی دوباره در حال پیگیری است. ما برای حمایت و پیگیری‌ها در زمینه راه‌اندازی یا فعال‌سازی سینما آمادگی داریم؛ اما وقتی مالک سینما نهاد دیگری باشد، تابع ضوابط خودش است و این فرایند طولانی می‌شود.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.