رئیس هیأت ملی مذاکره کننده یمن تداوم سیاست‌های فرانسه در رویارویی با اراده مردم نیجر را محکوم کرد.

فرانسه باید بفهمد دوره استعمارگری این کشور به پایان رسیده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، «محمد عبدالسلام» رئیس هیأت ملی مذاکره کننده یمن با انتشار پستی در فضای مجازی تاکید کرد: فرانسه باید بفهمد که این کشور یک قدرت استعمارگر بوده و دوره آن به پایان رسیده است.

وی در ادامه افزود: دوره استعمارگری بعد از گذشت دهه‌ها از غارت منابع ملی نیجر و دیگر کشورهای آفریقایی به پایان رسیده است.

بیش از یک ماه قبل نظامیان نیجر با دست زدن به کودتا در این کشور رئیس جمهور نیجر را از قدرت برکنار کرده و یک شورای نظامی برای حکمرانی بر کشور تشکیل دادند. مقامات فرانسوی نیز حمایت خود را از رئیس جمهور مخلوع نیجر اعلام کرده و خواهان پایان یافتن کودتا و بازگشت رئیس جمهور به قدرت شدند.

روز گذشته ده‌ها هزار معترض مقابل یک پایگاه نظامی فرانسه در نیامی پایتخت نیجر تجمع کردند و خواستار خروج نیروهای این کشور در پی کودتای نظامی شدند. کودتایی که از حمایت گسترده مردمی برخوردار است، اما پاریس از به رسمیت شناختن آن امتناع می‌ورزد.

کودتای ۲۶ ژوئیه در نیجر یکی از هشت کودتای غرب و مرکز آفریقا از سال ۲۰۲۰ به شمار می‌رود که در نتیجه آن، تأثیر منطقه‌ای فرانسه که نفوذش بر مستعمرات سابقش در سال‌های اخیر در غرب آفریقا کاهش یافته بود، حتی کمتر هم شده است. نیروهای فرانسوی پس از کودتاهای قبلی در کشورهای همسایه مالی و بورکینافاسو از این کشورها بیرون رانده شده‌اند و اکنون در نیجر نیز نمی‌توانند بمانند.

پس از کودتا، احساسات ضد فرانسوی در نیجر افزایش یافته است. احساسات ضدفرانسوی بویژه از هفته گذشته که فرانسه دستور حکومت نظامی برای خروج سیلوین ایت، سفیر خود، را نادیده گرفت، تشدید شده است.

روز شنبه نیز در خارج از پایگاه نظامی فرانسه، معترضان تابوت‌هایی را که با پرچم فرانسه پوشانده شده بود، حمل کردند. برخی دیگر تابلوهایی را حمل می‌کردند که از فرانسه خواسته بود که نیجر را ترک کند.

خبرنگاران رویترز گفتند که این بزرگترین گردهمایی علیه فرانسه از زمان کودتا بوده است که نشان می‌دهد حمایت از حکومت نظامی و تمسخر فرانسه همچنان پررنگ است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.