استاندار آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به زیرساخت‌ها و سیاست کاری دولت سیزدهم، جمهوری اسلامی ایران و این استان، آمادگی راه‌اندازی اولین منطقه آزاد مشترک تجاری با ترکیه را داراست.

استاندار: آذربایجان‌غربی آمادگی ایجاد منطقه آزاد مشترک با ترکیه را دارد

به گزارش قدس آنلاین،  محمدصادق معتمدیان روز یکشنبه در دیدار با سرکنسول جدید ترکیه در ارومیه، با اشاره به اهداف ۲ کشور برای توسعه همکاری‌های همه جانبه با توجه به اشتراکات فرهنگی، دینی و اجتماعی بین جمهوری اسلامی ایران و ترکیه اظهار کرد: اشتراک ۵۶۶ کیلومتری مرزی میان ۲ کشور و آن هم در آذربایجان غربی، نشان از نقش کلیدی منطقه برای توسعه همه جانبه همکاری‌هاست و استان‌های مرزی ترکیه نیز می‌توانند در گسترش این روابط بسیار موثر باشند.

وی با اشاره به هدف گذاری ۲ کشور برای تحقق مبادلات تجاری تا سقف ۳۰ میلیارد دلار اضافه کرد: استفاده از ظرفیت های مختلف تجاری و اقتصادی و بازگشایی مرزها و پایانه های جدید می تواند در رسیدن به این هدف مهم موثر باشد.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: با همکاری طرفین می‌توان مبادلات در پایانه‌های مرزی این استان و استان‌های مرزی ترکیه را روان‌سازی کرد.

معتمدیان با بیان ظرفیت ارتباطی و حمل و نقل ریلی بین ۲ کشور از طریق مرز ریلی رازی - کاپی کوی افزود: از مسیر ریلی ایران و ترکیه با وجود داشتن ظرفیت قابل توجه، استفاده چندانی نمی‌شود که با ساماندهی مناسب می‌توان برای تجارت‌های بزرگ بین‌المللی، آن را احیا کرد.

وی با اشاره به تصویب ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و صنعتی سرو در مرز ایران و ترکیه و در نزدیک ترین مناطق به ارومیه، مرکز آذربایجان غربی گفت: با توجه به محدودیت‌های جغرافیایی درصدد آن بودیم تا این منطقه به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شود که اکنون با توسعه ۲۰ برابری آماده همکاری توسعه بخش در این زمینه هستیم.

ترکیه آماده رفع موانع تبادلات تجاری با ایران است

سرکنسول جمهوری ترکیه در ارومیه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور خود در این کنسول‌گری گفت: فرهنگ غنی و کهن منطقه آذربایجان غربی و مردمان خوب این منطقه در کنار وجود اشتراکات فرهنگی و اجتماعی بین ۲ کشور بسیار حائز اهمیت است.

عادل جونیت آکبال تاکید کرد: باید موانع تبادلات اقتصادی بین ۲ کشور ایران و ترکیه تسهیل شود که در این خصوص همه اهتمام خود را به کار خواهیم گرفت.

وی افزود: با تمام توان برای رفع موانع کاری و پیشبرد اهداف اقتصادی، اجتماعی و امنیتی بین ۲ کشور تلاش خواهیم کرد تا ظرفیت های همکاری ایران و ترکیه بیش از پیش به منصه ظهور برسد.

وی با اشاره به همایش آتی استانداران آذربایجان غربی و استان های مرزی ترکیه در شهر وان اضافه کرد: به زودی با برگزاری این همایش، نشست‌های تخصصی بین استانداران ۲ طرف برگزار خواهد شد که اهتمام برای این امر، نشان از عزم جدی برای رفع موانع مرزی است.

سرکنسول جدید ترکیه در ارومیه با بیان اینکه ۷۰ درصد موضوعات میان ۲ کشور مربوط به استان‌های مرزی و آذربایجان‌غربی است، افزود: برای بالا بردن سطح تجارت همه جانبه باید زیرساخت‌های هدف را نیز تامین کرد و از این رو درصدد رفع مشکلات ساختمانی مرزی از سمت ترکیه در پایانه هم مرز با بازرگان هستیم.

آکبال با قدردانی از توجه ویژه استاندار آذربایجان غربی در راستای توسعه همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه گفت: مردم ترکیه و جمهوری اسلامی ایران سالیان سال است که همچون دوست و برادر بدون هیچ مشکلی در کنار یکدیگر بوده اند و این روند با نگاه ویژه مسوولان ۲ طرف به ویژه استاندار آذربایجان غربی روز به روز بهتر خواهد شد.

ترکیه، سومین کشور از نظر حجم تجارت با جمهوری اسلامی ایران است.

در پایان این دیدار هر ۲ طرف هدایایی را به رسم یابود به همدیگر اهدا کردند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.