رئیس هیأت مدیره صندوق پنبه کشور صفر بودن تعرفه واردات «پنبه» را عامل واردات بی‌رویه این محصول به کشور دانست و افزود: در نتیجه این سیاست، بسیاری از کارخانه‌داران به دلالان پنبه تبدیل شده‌اند.

سیاستی که کارخانه‌دار را به دلال پنبه بدل کرد

به گزارش قدس آنلاین، اسدالله پاک‌سرشت، عصر یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ در پنجمین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با اشاره به اینکه مشکل ما کم‌ توجهی وزارت کشاورزی به واردات پنبه است، اظهار کرد: وزارت کشاورزی از تولیدات داخلی به ویژه تولید پنبه هیچ‌گونه حمایتی ندارد.

وی سهولت اخذ مجوز از سوی مسئولان را عامل هجوم آوردن کارخانه‌داران به واردات پنبه دانست و افزود: برای واردات پنبه دولت ارز نیمایی و ارزان قیمت در اختیار واردکنندگان قرار می‌دهد، در صورتی که  برای حمایت از تولیدکنندگان پنبه کشور، باید واردات پنبه با ارز آزاد انجام شود.

تعرفه خودرو ۱۵۰ درصد، تعرفه محصولات کشاورزی صفر

رئیس هیأت مدیره صندوق پنبه کشور با انتقاد از سیاست یک بام و دو هوای دولت در بحث واردات تصریح کرد: تعرفه واردات اتومبیل در کشور ما ۱۵۰ درصد بوده و در برخی موارد نیز اجازه واردات را نمی‌دهند، ولی تعرفه واردات محصولات کشاورزی و از جمله پنبه صفر است و باید این مشکل هرچه زودتر حل شود.

پاک‌سرشت به کمیسیون کشاورزی و اتاق بازرگانی پیشنهاد داد، پیش قدم مطالبه‌گری حذف تعرفه صفر از واردات محصولات کشاورزی شوند و افزود: ما آمادگی داریم با ارائه مستندات و گزارش‌های علمی اثبات کنیم حذف تعرفه گمرک از محصولات کشاورزی به مصلحت کشور است.

سیاستی که کارخانه‌دار را به دلال پنبه بدل کرد

نظارت جهاد کشاورزی بر تولید پنبه کشور ضعیف است

دبیر انجمن صنایع پنبه استان گلستان ادامه داد: به جز پنبه استان گلستان که کیفیت مطلوبی دارد، نظارت جهاد کشاورزی بر تولید پنبه کشور ضعیف بوده و پنبه داخلی کیفیت لازم را ندارد.

وی بالا بودن ضایعات پنبه داخلی و کاهش یکنواختی الیاف داخلی نسبت به الیاف وارداتی را از مشکلات پنبه تولیدی کشور برشمرد و افزود: علاوه بر این درصد الیاف کوتاه پنبه تولیدی کشور ما نسبت به پنبه وارداتی بیشتر است.

رئیس هیأت مدیره صندوق پنبه کشور وجود الیاف غریبه را یکی دیگر از مشکلات تولید پنبه کشور دانست و افزود: به ابتکار کارشناسان خوب کشور این مشکل برطرف شده است.

سیاستی که کارخانه‌دار را به دلال پنبه بدل کرد

پنبه با کیفیت گلستان همانند گندم با قیمت منصفانه خریداری نمی‌شود

پاک‌سرشت با اشاره به اینکه پنیه با کیفیت استان گلستان همانند گندم با کیفیتی که تولید می‌شود با قیمتی برابر با سایر پنبه‌های کشور خریداری می‌شود، اضافه کرد: این مسأله دور از انصاف است و باید با قیمت بالاتری خریداری شود.

وی نرخ پایین خرید پنبه، تعرفه بدون دردسر و صفر گمرکی و حمل بار با قیمت مناسب از کشورهای همسایه را عامل واردات بیش از حد پنبه به کشور دانست و افزود: برای اولین بار در طول ۴۰ سال گذشته ۴۰۰ تن پنبه تولیدی استان گلستان و در حدود ۱۰ هزار تن پنبه فروش‌نرفته در کارخانه‌ها انباشته شده است.

رئیس هیأت مدیره صندوق پنبه کشور با اشاره به اینکه نساجی که ظرفیت سالانه آن ۲ هزار تن است، ۴۰ هزار تن پنبه وارد می‌کند و این نامعادله هیچ معنایی به جز رانت ندارد، افزود: با این واردات بی‌رویه برخی کارخانه داران نساجی به جای تولید به دلال پنبه تبدیل شده‌اند که باید جلوی آن گرفته شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.