فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست گفت: در صورت فراهم سازی تجهیزات مورد نیاز محیط بانان می توان با شکارچیان مبارزه کرد.

تکلیف قانون استفاده از سلاح برای محیط‌بانان چه شد؟ / صدور مجوز استخدام سالانه ۲۵۰ محیط بان

سرهنگ محبت خانی درباره تجهیزات مورد نیاز محیط‌بانان گفت: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا تجهیزات مورد نیاز محیط‌بانان را پیشرفته کنیم، زیرا تنها در این صورت است که به راحتی می‌توانند با شکارچیان مبارزه کنند.

او گفت: ما باید محیط‌بانان را به تجهیزات نوین مجهز کنیم تا ضعیف‌تر از شکارچیان نباشند. این موضوع جزو برنامه‌های راهبردی یگان حفاظت سازمان محیط زیست است که در حدود دو سال گذشته طرح آن نوشته شده است. ۱۲۰۰ موتورسیکلت خریداری شده در سال گذشته به محیط‌بانان تحویل داده شده‌اند و امسال توانسته ایم ۱۵  خودرو برای تعقیب، مراقبت و پیشگیری بهتر از تخریب محیطی و شکار غیرمجاز فراهم کنیم.

محبت خانی بیان کرد: تجهیزاتی مانند پهپاد، دوربین‌های مداربسته و حرارتی، همچنین دوربین‌های چشمی ۴۴۹ و بی‌سیم‌های مادر ۴۱، خودرویی ۲۴، دستی ۱۵۴ تزریق کرده ایم.

او تصریح کرد: لباس فرم و عملیاتی ۱۷۹۴، دوربین عکاسی ۴۵، نصب سیستم مانیتورینگ ۶۴ است. تجهیزات دیگری مانند دستبند ۱۰۶۴، افشانه ۱۳۳۷، شوکر ۱۳۳۵ برای محیط بانان فراهم کرده ایم. البته ناگفته نماند ۱۵۲ پاسگاه ساخته شده است و ۳۹ تا دیگر در حال ساخت هستند.

محبت خانی گفت: باتوجه به استاندارد جهانی، هر ۱۰۰۰ هکتار نیازمند یک محیط‌بان است. با توجه به این استاندارد ما الان حدود هشت تا ۹ برابر محیط‌بانان فعلی نیاز به محیط‌بان داریم.در دو سال گذشته وضعیت پاسگاه‌ها، میزان کمبود نیرو و چارت سازمانی را به سازمان استخدامی کشور ارائه کردیم که براین اساس به ما مجوز استخدام سالانه ۲۵۰ نفر به مدت ۱۰ سال داده شد، بنابر پیش‌بینی سازمان با بازنشسته شدن ۴۰۰ تا ۵۰۰ محیط‌بان به یک جمعیت حدود۶۰۰۰ نفری خواهیم رسید. پس از پایان این سهمیه در این مدت ۱۰ ساله، دوباره با مراجعه به سازمان اداره استخدامی و سازمان برنامه و بودجه - که بودجه این کار را تامین می‌کند - رایزنی‌هایی خواهیم کرد تا با استخدام محیط‌بانان به تعداد پیش‌بینی شده در چارت سازمانی یگان حفاظت برسیم.

او در پایان تصریح کرد: همزمان با اصلاح قانون به‌کارگیری سلاح، با توجه به شرایط و پیشنهادهایی که سازمان ارائه کرده است، خواستار اصلاح قانون استفاده از سلاح برای محیط‌بانان و جنگلبانان در قالب قانون حمایت قضایی و بیمه‌ای از آنان شده‌ایم. این موضوع در دستورکار مجلس قرار دارد و اگر علاوه بر سه بند موجود، پیشنهادهای ما لحاظ شود، نحوه استفاده از سلاح برای محیط‌بانان کارآمدتر و کاربردی‌تر می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.