رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: طرح واکسیناسیون دام‌های سبک استان خراسان رضوی علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک پایان یافت. 

طرح واکسیناسیون دام‌های سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک پایان یافت

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی دامپزشکی خراسان رضوی، محمدرضا بهروزیان اظهار کرد: در این طرح که از اول امسال شروع شده بود، بیش از ۵ میلیون راس دام سبک تحت پوشش عملیات ایمن سازی این بیماری قرار گرفتند. 

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: عامل طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) یک ویروس است.این ویروس با عوامل بیماری‌های طاعون گاوی،سرخک انسان،دیستمپرسگ و نیز موربیلی ویروس‌های پستانداران دریایی قرابت دارد و شکل بالینی بیماری در گوسفند و بز و نیز در نشخوارکنندگان کوچک وحشی مشاهده می‌شود. 

وی تصریح کرد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی مسری است که گوسفند و بز به آن مبتلا می‌­شوند و از علایم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، التهاب و جراحات دهانی، اختلال تنفسی و سرفه، ذات الریه، التهاب روده‌ها و اسهال است. 

بهروزیان گفت: امروزه این بیماری در ایران و سایر کشورهای خاورمیانه مشاهده می‌شود و در صورت عدم ایمنی زایی در جمعیت گوسفند و بز می‌تواند موجب بروز خسارات سنگین در صنعت دامپروری شده و به همین جهت، سازمان دامپزشکی کشور در حال اجرای برنامه ریشه‌کنی این بیماری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.