معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به شکل گیری جهاد بازسازی با استفاده از همه امکانات و ظرفیت ها و همچنین دریافت کمتر از ۱۰ روزه مصوبه دولت برای آغاز بازسازی ها گفت: در حال حاضر یک هزار و ۱۳ خانوار در منازل خود ساکن و بخش عمده کار در بیش از یک هزار و ۸۰۰ منزل دیگر اجرایی شده

جهاد بازسازی در مناطق زلزله‌زده خوی/ یک‌هزار و ۱۳ خانواده در منازل ساکن هستند

به گزارش قدس آنلاین،  نخستین زمین لرزه بالای پنج ریشتر شهرستان خوی، ۱۱ ماه پیش و در روز سیزدهم مهر سال گذشته بخش هایی از منطقه مرکزی این شهرستان را لرزاند؛ بعد از آن زمین لرزه بود که پس لرزه های متعددی در این شهرستان واقع شد و در نهایت در روزهای ۲۸ دی و هشتم بهمن، زلزله های سنگین تر و با قدرت بیشتر در این شهرستان اتفاق افتاد.

در مجموع این زمین لرزه ها، بیش از سه هزار واحد مسکونی تخریب و نیازمند بازسازی کامل شد و هزاران واحد مسکونی نیز به علت آسیب، نیازمند تعمیرات شدند.

با وقوع این زمین لرزه ها، بلافاصله تیم های امدادی با مدیریت استاندار آذربایجان غربی و مسوولان ارشد استانی در منطقه زلزله زده حاضر شدند و جلوه های بی نظیری از مدیریت جهادی را ابتدا در امدادرسانی و آواربرداری و سپس در ساخت و ساز مناطق زلزله زده به ظهور رساندند.

پس از ۱۱ ماه از آغاز این اتفاقات تلخ و ناگوار به سراغ یاسر رهبردین معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی رفتیم تا چند و چون اقدامات را جویا شویم.

 آمار کاملی از خسارت های زلزله در هر سه زمین لرزه مهر، دی و بهمن سال گذشته ارائه دهید.

رهبردین: در سال گذشته سه زلزله بالای ۵.۳ ریشتر در منطقه خوی اتفاق افتاد و حدود ۷۰۰ پس لرزه را نیز در منطقه شاهد بودیم؛ در این زمین لرزه ها سه هزار و ۲۲۰ واحد تخریبی داشتیم که شامل یک هزار و ۱۰۰ واحد تخریبی در زلزله اول و ۲ هزار و ۱۲۰ واحد در زلزله دوم بود.

همچنین در زلزله اول چهارهزار و ۲۰۰ واحد تعمیری و بیش از ۲۲ هزار واحد تعمیری هم در زلزله دوم البته از نوع‌های اول تا سوم ثبت شد که تعمیرات جزئی در بین اینها زیاد بود.

علاوه بر آن، ۵۲۳ واحد دامی در زلزله اول و سه هزار واحد در زلزله دوم درمناطق روستایی شهرستان خوی تخریب شد.

در کنار این موارد، مدارس متعددی نیز تخریب شد و با برنامه ریزی های صورت گرفته سعی شد تا وضعیت آب شرب، پوشش اینترنت و اجرای طرح هادی در روستاهای زلزله زده نیز درکنار کار بازسازی صورت گیرد.

 چه اقداماتی در روزهای ابتدایی زمین لرزه ها صورت گرفت و چه برنامه ریزی هایی انجام شد؟

رهبردین: اقدامات اولیه ازجمله اسکان اضطراری در نخستین روزها به بهترین شکل ممکن انجام شد ضمن اینکه آواربرداری در زلزله اول و دوم در کمتر از یک ماه به سرانجام رسید که در این خصوص از ظرفیت بسیج، شهرداری ها و دیگر نهادها بهره بردیم.

حتی تمهیدی در این زلزله صورت گرفته که در، پنجره و حتی آجرها نیز به صورت سالم از منازل تخریبی خارج شوند تا در صورت لزوم دوباره مورد استفاده قرار گیرند.

یکی از اقداماتی که در این زمین لرزه ها با سرعت قابل توجهی انجام شد، صدور پروانه رایگان بود که در طول یک ماه توانستیم این کار را انجام دهیم.

در هر سه زلزله، میلگرد رایگان، سیمان رایگان، شن و ماسه رایگان در اختیار آسیب دیدگان قرار گرفت و البته در زلزله دوم، درب و پنجره، کاشی و سرامیک رایگان هم تامین شد.

 در خصوص اقداماتی که برای دریافت تسهیلات بانکی و آغاز ساخت و ساز در مناطق زلزله زده انجام شد، توضیحاتی ارائه دهید.

رهبردین: در این زمین لرزه با همت ویژه استاندار آذربایجان غربی، کمک های بلاعوض و تسهیلات بانکی بسیار خوب و با سرعت در اختیار زلزله زدگان قرار گرفت و با توجه به اینکه در کمتر از ۱۰ روز مصوبه دولت را دریافت کردیم، برخی اعتبارات عمرانی که لازم بود، در کمترین زمان ممکن در اختیار قرار گرفت.

ضمن اینکه حضور میدانی مسوولان ارشد کشوری در منطقه زلزله زده از جمله آیت الله رییسی، رییس جمهور، رییس مجلس شورای اسلامی، معاون اول رییس جمهور، برخی از وزرا از جمله وزیر کشور و بسیاری از مقامات کشوری بسیار حائز اهمیت بود.

 از ساخت و ساز در مناطق زلزله زده چه خبر؟

رهبردین: از سه هزار و ۲۲۰ واحد مسکونی تخریبی، تاکنون ۲ هزار و ۸۴۳ واحد در مرحله پایان فنداسیون، ۲ هزار و ۷۰۸ واحد در پایان اسکلت، ۲ هزار و ۲۵۲ واحد در مرحله سقف بوده و یک هزار و ۱۳ واحد هم تحویل داده شده است.

در خصوص واحدهای دامی هم از سه هزار و ۵۲۳ واحد، یک هزار و ۷۷۲ واحد در پایان پی ریزی، یک هزار و ۱۲۳ واحد در پایان مرحله دیوارچینی بوده و در یک هزار و ۳۲ واحد دامی هم تیرریزی تمام شده که با پایان این مرحله، عملا پروژه تمام می شود.

در حوزه تسهیلات هم، از سه هزار و ۲۲۰ نفر مشمول دریافت تسهیلات بانکی در منطقه زلزله زده، سه هزار و ۱۳۰ نفر به بانک معرفی شده و پرداخت تسهیلات به ۲ هزار و ۸۶۵ نفر نیز در مراحل مختلف انجام شده است.

از صاحبان یک هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی تخریبی زلزله اول نیز که شامل متمم تسهیلات شده اند، ۶۰۰ نفر این متمم را دریافت کرده اند.

۹۵ درصد از صاحبان واحدهای مسکونی تخریبی زلزله دوم نیز به بانک معرفی شده و از چهار قسط پرداختی، اولی پرداخت شده و پرداخت قسط های دوم و سوم هم تسهیل شده است.

 در خصوص مدارس چه اقداماتی صورت گرفته است؟

رهبردین: در این خصوص ۳۳ مدرسه با ۳۱۳ کلاس درس که دچار آسیب در زلزله دوم شده بودند، اقدامات بهسازی به سرعت صورت گرفت و با تلاشی که حتی در روزهای عید انجام شد، دانش آموزان توانستند ۱۴ فروردین در سر کلاس حاضر شوند.

از ۱۴ مدرسه با ۱۲۳ کلاس درس تخریبی هم، آواربرداری انجام شده و با دریافت ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار با اهتمام ویژه استاندار آذربایجان غربی، اقدامات تکمیلی هم صورت گرفته و بالای ۲۵ درصد پیشرفت دارد.

علاوه بر بهبود وضعیت مدارس، در راستای افزایش خدمت رسانی در مناطق زلزله زده، ۱۲ روستا در منطقه که از اینترنت محروم بودند، به اینترنت پرسرعت مجهز شدند، ۱۲ کانکس نیز در برخی روستاها برای آموزش دانش آموزان تامین شد.

 با توجه به اقدامات صورت گرفته در ۱۱ ماه اخیر در شهرستان ارومیه، به نظر می رسد در سالگرد زلزله اول و تا پیش از فصل سرما بخش عمده ساخت و سازها به اتمام برسد و در کمتر از یک سال، اقدام بی نظیر دیگری از تلاش دولت سیزدهم به بار بنشیند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.