۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
کد خبر: 912611

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: توانسته‌ایم ادبیات مشترکی در رابطه با گرد وغبار ایجاد کنیم.

سلاجقه: ایران هدف ورود گرد و غبار واقع شده است

به گزارش قدس آنلاین،  نشست خبری علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در رابطه با کنفرانس بین‌المللی مقابله باگردوغبار برگزاری شد.

وی در ابتدای این نشست گفت: کره زمین بیشتر متغیرها را می‌گذراند، از گذشته تا کنون گذشته متغیر نوظهور بسیار زیاد شده است مخصوصاً در زمینه محیط‌زیست. تغییر اقلیم واقعیت غیر قابل انکاری است که اتفاق می‌افتد و امروزه دستکاری انسان در محیط‌زیست بسیار زیاد است.

سلاجقه  ادامه داد: کشور ما در غرب آسیا است و محل هدف گردوغبار است، مشکل دیگری که وجود دارد تغییرات زیاد اقلیمی است، مثل بارش که در یک شرایط حادی قرار دارد و خشکسالی و سیلاب در کنار هم قرار گرفته است. مسائل سیلاب خسارت زیادی ایجاد کردند و باعث حدر رفت منابع آب و خاک و وارد کردن خسارت می‌شود. همچنین از سوی دیگر شاهد تکرار خشکسالی هستیم که مخاطره بزرگی است .

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت:کشور ما محل هدف ورود گردوغبار واقع شده است.ما در کشور همه نوع اقلیم‌ها را داریم و توانسته‌ایم خود را با همه شرایط تطبیق بدهیم اما باید تجربه خود را در اختیار جهان قرار دهیم.

وی افزود: مطالعات و رایزنی‌هایی را با کشورهای مختلف مشخص کرده‌ایم. اولویت ما ارتباط برای بهتر شدن شرایط  با کشورهایی است که برداشت گرد و غبار در آن‌ها انجام می‌شود. محیط‌زیست از مشترکات همه جهان است. ما با توجه به تحریم‌ها توانستیم یک همگرایی منطقه‌ای و یک ادبیات واحد ایجاد کنیم چون گرد و غبار یک مخاطره مشترک است.

سلاجقه گفت: دستگاه بین‌المللی تکالیفی دارند که باید انجام دهند. ایران توانست تولید ادبیات واحد در سطح  بین‌الملل در زمینه گرد و غبار ایجاد کند. ما برای ۵۵ کشور دعوتنامه فرستاده‌ایم و امیدواریم بیانیه خوبی در این کنفرانس صادر شود.

در ادامه استفان پریزنر نماینده مقیم سازمان ملل در ایران درباره طوفان‌های گرد و غبار گفت: مشکلاتی که ایجاد می‌شود بیشتر ناشی از محصولاتی هستند که محصول دست بشر هستند، ما به خاطر این مسائل دچار مشکلات مختلفی از جمله بیابان زایی شده‌ایم.

وی افزود: در اقیانوسیه ما خسارت ۵.۶ میلیون دلاری داشتیم. بحث ریزگردها جوانب متعددی دارد. دبیرکل سازمان ملل هم بیانیه‌ای صادر خواهند کرد.

پریزنر گفت: ما در بازتوانی مناطق خشک و تغییرات اقلیمی از ایران حمایت خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.