سخنگوی سازمان مردم‌نهاد جمعیت خدمتگزاران به زائرین پیاده امام رضا(ع) گفت:در ۹محور ورودی به مشهد ، ۳۲۰ایستگاه صلواتی برای پذیرایی از زائران در نظر گرفته شده است.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران به زائرین پیاده امام رضا(ع) در گفتگو با قدس مطرح کرد:۳۲۰ ایستگاه صلواتی مهیای پذیرایی از زائران پیاده است

به گزارش قدس خراسان، هرچه به آخرین روزهای ماه صفر نزدیک می‌شویم، خیل زائرانی که پیاده به سوی مشهد می‌آیند، هر لحظه بیشتر و بیشتر می‌شود. در کنار زائرانی که بی‌چشمداشت و به نیت زیارت امام مهر و مهربانی‌ها در این مسیر قدم می‌گذارند، افرادی هستند که خود را خادم و خدمتگزار این زائران می‌دانند و بی‌دریغ به زائران پیاده امام هشتم(ع) خدمتگزاری می‌کنند.

سازمان مردم‌نهاد «جمعیت خدمتگزاران به زائرین پیاده امام رضا(ع)» ۲۲سالی است خدمتگزاران به زائران پیاده را گرد هم آورده که از مبدأ تا مقصد، خدمت‌رسانی به عاشقان علی بن موسی‌الرضا(ع) را انجام دهند. 

سخنگوی این جمعیت گفت: جمعیت مزبور از سال ۱۳۸۰ برنامه‌ریزی‌های خود را انجام داد و در سال ۱۳۸۱ به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

حسین رضایی در تشریح خدمات جمعیت خدمتگزاران به زائرین پیاده امام رضا(ع) اظهار کرد: در این سمن ۲۲ واحد خدمت‌رسانی تعریف شده که هر کدام شرح وظایف مشخصی دارند. هر چند فعالیت اصلی این جمعیت به دهه آخر صفر مربوط می‌شود؛ اما در طول سال هم از خدمت‌رسانی به زائران پیاده دریغ نمی‌کنیم.

وی افزود: کار خدمتگزاری به زائران پیاده از اول محرم در قالب صدور اطلاعیه آغاز شد و از این تاریخ کاروان‌های زائران پیاده می‌توانستند در سایت ما نام‌نویسی کنند. به دلیل اینکه کاروان‌های پیاده‌ به قصد تشرف به مشهدالرضا(ع) ما را می‌شناسند، با جمعیت خدمتگزاران به زائرین پیاده امام رضا(ع) تماس می‌گیرند و ما با توجه به اطلاعاتی که از این کاروان‌ها داریم، خدمات‌رسانی بین راهی و خدمات اسکان در مشهد را در اختیار آن‌ها می‌گذاریم.

رضایی به تعداد نام‌نویسی‌کنندگان در سایت این جمعیت اشاره کرد و گفت: تاکنون حدود۶۲۰ کاروان نام‌نویسی کرده‌اند که تعداد افراد ثبت‌نام شده کاروان‌های زیارتی به قصد تشرف به مشهد تقریباً به بیش از ۱۲۰ هزار نفر رسیده است.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران به زائرین پیاده امام رضا(ع) ادامه داد: نحوه نام‌نویسی در سایت به این شکل است که کاروان‌های جدید نامه‌ای  از سازمان تبلیغات اسلامی شهر خود می‌گیرند و همراه با مدارک شناسایی شخصی بارگذاری می‌کنند. کاروان‌های قدیمی که پیش از این نام‌نویسی انجام داده‌ و خدمات دریافت کرده‌اند، فقط اطلاعاتی مانند تعداد افراد و خدماتی که نیاز دارند، روز حرکت از مبدأ و زمان رسیدن خود به مشهد را به روزرسانی می‌کنند.

خدمت‌رسانی لحظه به لحظه

وی افزود: این اطلاعات به این منظور جمع‌آوری می‌شود که ما از نحوه تردد کاروان‌ها در جاده‌ها مطلع باشیم تا ایستگاه‌های صلواتی بین‌راهی ما بتوانند خدمات به موقع و متناسب ارائه بدهند و بتوانیم امکانات لازم را در مسیرها فراهم کنیم. این تقسیم‌بندی را بخش خدمت‌رسانی جاده‌ای جمعیت خدمتگزاران به زائرین پیاده امام رضا(ع)  انجام می‌دهد. 

رضایی تصریح کرد: کاروان‌های پیاده هر روز ۳۵ کیلومتر راهپیمایی انجام می‌دهند و ما برای آن‌ها تعیین می‌کنیم در کدام نقطه بایستند و کجا اسکان شبانه داشته باشند که بتوانند تا مشهد به راحتی پیاده‌روی خود را انجام دهند. 

وی به اسکان زائران پیاده اشاره کرد و گفت: بسیاری از کاروان‌های پیاده در مشهد محل اسکان مربوط به هیئت یا شهر خود را دارند و کاروان‌هایی که در مشهد محل اسکان نداشته باشند، با ثبت نیاز خود، خدمات لازم را می‌گیرند. 

۳۲۰ ایستگاه صلواتی در انتظار پذیرایی از زائران پیاده جاده‌ای

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران به زائرین پیاده امام رضا(ع) ادامه داد: ۹محور ورودی به مشهد داریم. بعضی از این محورها مثل تربت‌حیدریه به نیشابور، نیشابور به مشهد، بجنورد به شیروان، شیروان به قوچان و قوچان به مشهد زائران زیادی دارند و بعضی از محورها مانند محور کلات زائران کمی دارند. در محور جاده سیدی در دو روز آخر صفر زائر داریم و تاکنون برای تأمین نیاز آن‌ها در این محورها ۳۲۰ ایستگاه صلواتی بین‌راهی طراحی و جانمایی کرده‌ایم که اکنون مستقر هستند.

رضایی نحوه خدمت‌رسانی ایستگاه‌های صلواتی را یادآوری و تصریح کرد: سه نوع خدمت در ایستگاه‌های صلواتی تعریف شده است. نخستین ایستگاه‌ها، ایستگاه‌های خدمات رفاهی هستند که در آن‌ها خدمات مختصری مانند چای و شربت به کاروان‌های عبوری ارائه می‌شود. در کنار این ایستگاه‌ها، ایستگاه‌هایی داریم که خدمات رفاهی و درمانی به زائران ارائه می‌دهند و ایستگاه‌های دسته سوم ایستگاه‌های بزرگی هستند که در کنار خدمات رفاهی و درمانی، خدمات اسکان شبانه و استراحت انجام می‌دهند تا زائران در این محل‌ها استراحت کنند. 

وی به تعداد اعضای این جمعیت مردمی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر جمعیت خدمتگزاران به زائرین پیاده امام رضا(ع) حدود ۲۰ هزار نفر عضو دارد و واحد مشارکت‌های مردمی این سمن با خیران در ارتباط است به طوری که در ۲۴استان کشور ایستگاه صلواتی داریم که در مسیرهای منتهی به مشهد در حال خدمت‌رسانی به زائران پیاده هستند. 

رضایی خاطرنشان کرد: جمعیت ما یک سازمان مردم‌نهادی است که صفر تا ۱۰۰ کارهایش را خودش انجام می‌دهد و در مسائلی مانند ارائه خدمات درمانی فقط با نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی خدمت‌رسانی می‌کند. امکانات مورد نیاز درمانی را خودش تأمین می‌کند به طوری که سال گذشته این جمعیت فقط ۵/۳ میلیارد تومان هزینه دارو پرداخت کرد. هلال‌احمر، آستان قدس رضوی، بیمارستان‌های خیریه مشهد و نیروی انتظامی دستگاه‌های دیگری هستند که در تأمین نیاز زائران به ما کمک می‌کنند. معمولاً تأمین هزینه‌ها به دلیل اینکه خودجوش است، آمار واقعی ندارد. به عنوان مثال خیری از تهران ۱۵۰ هزار جفت کفش فرستاده تا به زائران پیاده که نیاز به کفش دارند، داده شود. 

اختصاص ۴۰۰ محل اسکان برای زائران پیاده در مشهد

وی ادامه داد: با تمهیدات انجام شده در ستاد خدمات سفر، ۴۰۰ محل اسکان در مشهد برای زائران پیاده در نظر گرفتیم و از مردم شریف مشهد می‌خواهیم اگر مکان‌هایی دارند که می‌توانند تعداد بیشتر از ۱۰ نفر را اسکان دهند، حتماً به ستاد ما در خیابان نخریسی، فدائیان اسلام ۸ مراجعه و در آنجا مشخصات محل خود را عنوان کنند.

عضو هیئت امنای جمعیت خدمتگزاران به زائرین پیاده امام رضا(ع) گفت: در همه محل‌های اسکان مشهد یک واحد به نام واحد ایمنی و آتش‌نشانی بر ایمنی واحدها نظارت دارد و کارش این است که حتی اگر مدرسه‌هایی از سوی آموزش و پرورش به ما داده می‌شود، از نظر ایمنی کنترل و سپس برای اسکان استفاده شود.  

وی نیاز به تانکر آب‌رسانی را نیاز اصلی خدمت‌رسانی به زائران پیاده امام رضا(ع) دانست و در پایان عنوان کرد: برای تأمین آب شرب و غیر شرب ایستگاه‌ها با مشکل مواجه هستیم. از کسانی که تمایل به کمک دارند می‌خواهیم در این مهم ما را یاری کنند. 

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.