کسب عنوان ما قبل آخر در مسابقات جام جهانی و ارائه نمایش ناامیده کننده در این رقابت‌ها حاکی از شرایط نامناسب تیم ملی بسکتبال ایران دارد.

ریزش آسمانخراش های ایران در جام جهانی

 دستاوردهای تیم ملی بسکتبال ایران از حضور در جام جهانی 2023 را فقط باید از هاکان دمیر و مسئولان فدراسیون پرسید. سرمربی ترکیه‌ای پس از حدود 40 روز تمرین با ملی‌پوشان ایران و برگزاری چند دیدار تدارکاتی، تیمش را به جاکارتا برد و با 5 شکست متوالی و تفاضل گل 98- به کشورش برگشت تا پس از چند روز استراحت برای بازی‌های آسیایی آماده شود.

تیمی که می‌بازد، معمولاً مورد آماج هجمه‌ها قرار می‌گیرد به ویژه اینکه نام یکی دو بازیکن شاخص هم از لیست بیرون مانده و تیم نتیجه نگرفته باشد. محمد جمشیدی و آرمان زنگنه می‌توانستند در مسابقاتی که جوانگرایی یا هر کار دیگری تحت این عنوان، هیچ لزومی نداشت، مورد استفاده قرار بگیرند اما نوع شکست‌های ایران طوری نبود که حضور جمشیدی و زنگنه، کمکی به تغییر سرنوشت تیم کند. جام جهانی، فرصتی برای قدرت‌نمایی و کسب اعتبار جهانی است.

کسب یک پیروزی احتمالی مقابل ساحل عاج هم برای ایران که به دنبال سهمیه المپیک بود، گره‌گشا نمی‌شد. ژاپنی‌ها که در والیبال گوی سبقت را از ایران ربوده‌اند در بسکتبال نیز با استفاده از میزبانی، خودشان را به عنوان بهترین تیم آسیایی به المپیک رساندند تا در عمل،‌ تنها جایگاه ماقبل آخر جام جهانی 2023 برای ایران باقی بماند. از بین 5 تیم انتهای جدول‌ رده‌بندی، 3 تیم (چین، ایران، اردن) آسیایی بودند. کسب رتبه سی‌ویکم در بین 32 تیم بدترین عملکرد تاریخ بسکتبال ایران در جام جهانی بوده و اکنون باید از مسئولان فدراسیون پرسید چه بر سر تیم آمده است؟ چرا تیم به چنین روزی افتاده و چه اتفاقی رخ داده است؟

با توجه به شرایط فدراسیون نمی‌توان اطلاعاتی از تیم کسب کرد ولی می‌شد در وقت‌های استراحتی که هاکان دمیر می‌گرفت، دید که در برقراری ارتباط با شاگردانش راحت نیست و توصیه‌ها و تاکتیک‌های او در نتیجه بازی تأثیری ندارد. البته کسی انتظار پیروزی مقابل برزیل، اسپانیا و تیم زخم خورده فرانسه را نداشت ولی دیدن یک تیم دست و پا بسته به عنوان تیم ملی ایران برای هواداران این رشته، خوشایند نبود.

دردسر بعدی تیم ملی که در پایان بازی با لبنان، گربیان تیم و البته فدراسیون را گرفت، خداحافظی حامد حدادی، رکن مستحکم بسکتبال ایران در سال‌های اخیر بود. حدادی پس از پایان کار نسل طلایی همچنان در تیم ملی باقی ماند و به عنوان یک چهره شناخته شده بین‌المللی در هر تورنمنتی، کمکی بزرگ برای کادر فنی و نقطه‌ای قابل اتکا برای هم‌تیمی‌هایش بود. تصور تیم ملی بسکتبال ایران بدون شماره 15 کار سختی است ولی سخت‌تر از آن،‌ پر کردن جای حدادی است.

بازی‌های آسیایی هانگژو، محک بعدی تیم ملی و شاید آخرین میدان برای هاکان دمیر باشد. ایران در مرحله گروهی با قزاقستان، عربستان و امارات روبه‌رو خواهد شد که قطعاً بازی مهم و اصلی مقابل قزاقستان خواهد بود که تیم ایران را در پنجره‌های انتخابی جام جهانی بارها شکست داد. بسکتبال ایران در بازی‌های آسیایی، این شانس را دارد که با غلبه بر حریفان و کسب مدال، محبوبیت خدشه‌دار شده خود را جبران کند. فدراسیون بسکتبال باید در این راه تمام تلاش خود را به کار گیرد چرا که دیگر عذری پذیرفته نیست.

پروژه جدی و بعدی فدراسیون باید، توجه به تیم‌های پایه و استعدادیابی برای چرخه المپیک بعدی باشد تا بسکتبال ایران از این روزها و شرایط فاصله بگیرد.

نتایج دیدارهای تیم ملی بسکتبال ایران در جام جهانی 2023

ایران 59 - برزیل 100
ایران 69 - ساحل عاج 71
ایران 65 - اسپانیا 85
ایران 55 - فرانسه 82
ایران 73 - لبنان 81

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.