مردم مشهد با شرکت پرشور در پیاده‌روی جاماندگان اربعین، یک بار دیگر عشق و ارادت خود را به امام حسین(ع) به اثبات رساندند، این گزارش روایت عاشقی‌هاست.

حدیث جاماندن تلخ است و از جاماندن نوشتن تلخ‌تر

به گزارش قدس خراسان، حدیث جاماندن تلخ است و از جاماندن نوشت تلختر، خیابان امام رضا پر است از عاشقانی که امروز در اربعین حسینی دل خون از اینکه نامشان در لیست جاماندگان است، این مسیر رابه یاد اباعبدالله طی می‌کنند رو به سوی گنبد طلای امام هشتم که پایان این مسیر و شروع عاشقی هاست.

امروز چهارشنبه پانزدهم شهریور مقارن با اربعین حسینی مردم مشهد از میدان ۱۵ خرداد رو به سوی حرم مطهر رضوی در مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین شرکت کردند تا هم به پیشگاه امام رئوف اربعین جد مظلومش اباعبدالله را تسلیت بگویند و هم برای دل‌های شکسته و جامانده شان تسلی بگیرند.

روایت نیم قرن وفاداری حاج رضا(ع)  

حاج رضا یکی از این افراد است که عصا زنان این مسیر را طی می‌کند، تسبیح تربتی در دست دارد و گاهی با دستمال کوچکی اشک را از گوشه چشمانش پاک میکند تا مسیر برایش واض‌حتر شود؛ تمایلی به مصاحبه ندارد اما اصرارم را که می‌بینید چند کلامی میهمان دلتنگی‌هایش می‌شوم.

او می‌گوید: هر سال با حاجیه خانم برای اربعین راهی می‌شویم اما امسال او به خاطر بیماری نمی‌توانست بیاید، این راهم بگویم خیلی اصرار داشت من بروم دخترها و عروس‌ها هم خیلی اصرار کردند که بروم اما دلم نیامد همسفر ۵۰ ساله زندگی‌ام در بستر بیماری باشد و من به دیدن اربابم امام حسین(ع) بروم، آقایم حضرت عباس استاد وفاست، چطور تنها وارد حرمش می‌شدم؟ 

حاج رضا(ع) اشک‌هایش را پاک می‌کند و ادامه می‌دهد: امروز آمدم به نیابت همسرم تا شفایش را بگیرم و به زودی با هم راهی شویم.

این را می‌گوید و رو به سوی امام رئوف(ع) مسیرش را ادامه می‌دهد.

بادکنک‌های سیاه به یاد یتیمان کربلا 

بوی اسپند و کندر و صدای مداحی‌های فارسی، ترکی و عربی فضا را پر کرده، ایستگاه‌های صلواتی و موکب‌ها هر کدام به نوعی میزبانی جاماندگان اربعین را می‌کنند. عده‌ای سینه می‌زنند و بعضی زیر لب با مداحی‌ها هم نوایی می‌کنند. یکی پرچم‌های لبیک یا حسین را بین مردم توزیع می‌کند، یکی دیگر می‌گوید: من هم جامانده‌ام، این بادکنک‌های سیاه را به یاد کودکان کربلا که با پای برهنه روی خارهای مغیلان از دست یزیدی‌های بی رحم فرار می‌کردند و اشک یتیمی می‌ریختند، به دست بچه‌ها میدهم تا دلشان شاد شود، به یاد صورت کبود رقیه سه ساله ... و دیگر اشک امانش نمی‌دهد.

کم نیستند افرادی که با ویلچر آمده اند تا در پیاده‌روی جاماندگان اربعین شرکت کنند، بین شان مرد میانسال است و حتی دختری جوان آدم‌هایی که معلوم نیست داستان فلج شدن شان چه بوده اما آمده‌اند تا بگویند برای قدم گذاشتن در مسیر حسین(ع) همیشه هم پا لازم نیست، با دل می‌شود سینه خیز رفت با سر میتوان دوید.

لشکر ۳۰ میلیونی تا پای جان پای امام حسین(ع) می‌ماند 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی سخنران برنامه جاماندگان اربعین در حرم مطهر رضوی است.

آیت الله سید احمد علم الهدی می‌گوید: این پیاده‌روی میلیونی اربعین چه معنایی دارد؟ میلیون‌ها نفر که جاده طولانی و طاقت‌فرسای مشایه را تا مسیر کربلای معلی طی می‌کنند و ده‌ها برابر آن جمعیت هم جامانده از کاروان زیارت در شهرهای مختلف اربعین را گرامی می‌دارند، می‌خواهند این پیام را بدهند که اگر زمانی ۷۲ نفر مجاهد صدیق در کاروان اباعبدالله(ع) وجود داشت، امروز شمار لشکر حسینی از ۳۰ میلیون نفر فراتر رفته و همه ما آماده هستیم تا همچون حضرت سیدالشهدا(ع) بذل مهجه کنیم تا حیرت ضلالت از ارکان جامعه برچیده شود. اینجاست که تحقق این شعار باید در شئون زندگی اجتماعی ما متجلی باشد تا در عرصه جهاد تبیین یا دفاع از حجاب و عفاف، همه تا پای جان در میدان باشند.

نزدیک اذان ظهر است، آن بخشی از جمعیت که در میدان بیت المقدس به نزدیک حرم مطهر رسیده اند، لبیک یا حسین می‌گویند که یک نفر از مداحان از آن‌ها می‌خواهد یک صدا با هم اللهم عجل لولیک الفرج را فریاد بزنند، صدای جمعیت در حالی که رو به سوی حرم ایستاده‌اند، به آسمان می‌رود و با  نوای ملکوتی اذان گلدسته‌های حرم، در هم می‌آمیزد، آمین فرشته‌های مقیم حرم را می‌شود شنید!

خبرنگار: معصومه مومنیان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.