تعداد ۲۴ نفر از کودکان کشورمان که به مسابقات جهانی محاسبات ذهنی چرتکه راه یافته بودند با کسب عنوان قهرمانی و کسب مدال طلا و کاپ در مقابل ۱۱ کشور درخشیدند.

قهرمانی کودکان ایرانی در مسابقات محاسبات ذهنی

   

هر ساله مسابقات متعددی با موضوع پرورش ذهن و محاسبات ذهنی در سراسر جهان انجام می‌شود که یکی از این مسابقات، مسابقات جهانی محاسبات ذهنی چرتکه است که امسال در کشور هندوستان برگزار شد.

در این مسابقات تیم محاسبات ذهنی چرتکه دانش آموزی ایران درخشیدند و با کسب ۲۴ مدال طلا از کشور هندوستان به ایران باز می‌گردند.

۲۴ نفر از کودکان سراسر کشورمان که به مسابقات جهانی محاسبات ذهنی چرتکه راه یافته بودند با قهرمانی و کسب مدال طلا و کاپ در مقابل ۱۱ کشور درخشیدند و شنبه ۱۸ شهریور ماه به کشور بر می‌گردند.

نعمت میرزایی، مسئول برگزاری مسابقات محاسبات ذهنی چرتکه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه این دانش آموزان دختر و پسر در رنج سنی ۵ تا ۱۵ سال، بودند گفت: از ۱۰ شهریور، مسابقات جهانی چرتکه به میزبانی کشور هندوستان آغاز شد که برای این مسابقات به کشور هندوستان عازم شدند و پس از کسب مقام اول میان ۵۳۴ دانش آموز از ۱۱ کشور همچون هند، امارات، مالزی، ترکیه، آذربایجان، بلژیک، تاجیکستان و تایوان روز شنبه به کشور باز می‌گردند.

به گفته وی، این دانش آموزان که از شهرهای مختلف کشور همچون تهران، همدان، ملایر، کاشان، بندر عباس، مبارکه، قم، کرج و… در این مسابقه جهانی شرکت کرده بودند، پس از شرکت در مسابقات منطقه‌ای، استانی، کشوری و کسب مقام برتر انتخاب و به مسابقات جهانی محاسبات ذهنی چرتکه اعزام شدند و توانستند مقام اول را بین ۱۱ کشور کسب کنند.

مسئول برگزاری مسابقات محاسبات ذهنی چرتکه با بیان اینکه این مسابقات سالی یک بار برگزار می‌شود تصریح کرد: هر ساله این مسابقات به میزبانی کشورهای مختلف به صورت سالانه برگزار می‌شود، کشور ایران سال‌های گذشته نیز در مسابقات محاسبات ذهنی چرتکه شرکت کرده و توانسته بود در کشور ترکیه و تایوان مقام اول و سوم را کسب کند. با توجه به همه گیری کرونا امسال اولین سالی بود که دانش آموزان به این مسابقات اعزام شده و موفق به کسب مقام اول شده اند.

یک تا سه سال پرورش ذهن برای مسابقات جهانی

میرزایی در پاسخ به این پرسش که این کودکان چند سال برای این مسابقات آموزش می‌بینند؟ گفت: هر کدام از اینها در سطح خودشان به رقابت می‌پردازند؛ چیزی حدود ۱ تا ۳ سال به صورت مستمر آموزش دیده اند.

سرپرست تیم ملی چرتکه ایران یادآور شد: همه ما از همان دوران کودکی فرزندانمان به فکر این هستیم که چطور می‌توانیم بچه‌های باهوش و موفقی داشته باشیم و برای رسیدن به این هدف هم سعی می‌کنیم که برای بچه‌ها کم نگذاریم و در همین راستا راه‌های مختلفی را امتحان می‌کنیم و در تلاش هستیم تا با ثبت نام در کلاس‌های مختلف استعدادهای آنها را کشف کنیم و شرایط مناسبی را برای رشد و نمو آنها فراهم کنیم. کودکان استعدادهای بالقوه ای دارند که باید به بالفعل مبدل شود و برای رسیدن به این مقصود نیز باید با انتخاب بهترین راه، کودکانمان را برای پیمودن پله‌های ترقی و موفقیت همراهی کنیم.

میرزایی با تاکید بر اینکه ریاضیات یک روش عالی برای تحریک رشد مغزی کودک و توانمند سازی آنهاست، ادامه داد: آموزش چرتکه نه تنها برای یادگیری محاسبات ریاضی مناسب است، بلکه برای فعال کردن دو نیمکره مغز به طور مساوی به کار می‌رود و سبب می‌شود با فراگیری این آموزش توانایی ذهنی کودکان ارتقا یابد، علاوه بر این محاسبه را ساده و آسان می‌کند. با توجه به گلایه بیشتر خانواده‌ها مبنی بر تمرکز نداشتن فرزندانشان، این مهارت سطح تمرکز و مهارت‌های ذهنی کودکان را افزایش می‌دهد، به این دلیل اینکه حین کار با چرتکه هر دو نیمکره مغز به صورت همزمان شروع به فعالیت می‌کنند. کودکان با آموزش این مهارت ضمن اینکه تمرکزشان ارتقا می‌یابد؛ مهارت‌های شنیداری، بینایی و لامسه آنها نیز تقویت می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که کودکان از چه سنی می‌توانند این آموزش را ببینند، گفت: سن مناسب برای شروع آموزش چرتکه از ۵ سال به بالا است، کودکان در هر سطح مهارتی که باشند، می‌توانند چرتکه را یاد بگیرند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.