معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با ادعای سرطان‌زا نبودن مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده که قرار است برای اوکراین ارسال شوند، گفت که آنها گلوله‌های ضدزره و ضدتانک هستند.

ادعای پنتاگون: مهمات رادیواکتیو در اوکراین سرطان‌زا نیستند

به گزارش قدس آنلاین، «سابرینا سینگ» معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا شامگاه پنجشنبه ادعا کرد که مهمات رادیواکتیوی که قرار است برای اوکراین جهت جنگ با روسیه ارسال شود، به هیچ وجه سرطان‌زا نیستند.

سینگ طی نشست خبری در پنتاگون، با ادعای سرطان‌زا نبودن مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده که قرار است برای اوکراین ارسال شوند، گفت که آنها گلوله‌های ضدزره و ضدتانک هستند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در واکنش به اعتراض روسیه نسبت‌به بیماری‌زا بودن این نوع مهمات، مدعی شد: «در اینجا، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (سی‌دی‌سی) تاکید کرده که هیچ مدرکی از سرطان‌زا بودن گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف‌شده وجود ندارد. سازمان جهانی بهداشت هم گزارش داده که افزایش سرطان خون یا دیگر سرطان‌ها مرتبط با این مهمات را مشاهده نکرده است».

این مقام پنتاگون در ادامه ادعاهای مضحک خود و تلاش برای علمی و معتبر جلوه‌دادن آنها، اظهار داشت: «حتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم تاکید کرده که ارتباط اثبات‌شده‌ای بین قرار گرفتن در معرض این مهمات و افزایش سرطان یا بیماری‌های دیگر وجود ندارد».

سینگ درباره کاربرد این نوع مهمات در اوکراین نیز توضیح داد: «آنها گلوله‌های ضدتانک هستند. آنها برای نفوذ کردن به تانک‌ها ساخته شده‌اند و تأثیر مفیدی در میدان نبرد دارند. آنها گلوله‌های ضدتانک استاندارد هستند. آنها در تانک‌های آبرامز استفاده خواهند شد».

پنتاگون روز چهارشنبه بسته کمک امنیتی جدیدی به ارزش ۱۷۵ میلیون دلار برای اوکراین اعلام کرد که شامل گلوله‌های آغشته به اورانیوم ضعیف‌شده برای تانک‌های آبرامز می‌شود.

اورانیوم ضعیف‌شده، به‌عنوان محصول جانبی غنی‌سازی اورانیوم، برای مهمات جنگی استفاده می‌شود و به گلوله‌ها چگالی بسیار زیاد و توانایی نفوذ آسان به پوشش زرهی را می‌دهد. منتقدان می‌گویند استنشاق یا بلع گرد و غبار اورانیوم ضعیف‌شده تهدیدات جسمی خطرناکی از جمله ابتلا به سرطان‌های مختلف و نقایص مادرزادی در فرزندان متولدشده از افراد دارد.

بامداد امروز «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه در واکنش به این اظهارات گفت که ارسال مهمات رادیواکتیو توسط آمریکا به اوکراین، یک اقدام جنایتکارانه است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.