رئیس سازمان هواشناسی گفت: اجلاس بین المللی توفان‌های ماسه وگرد و غبار که به میزبانی کشور ما و با محوریت ایران برگزار خواهد شد فرصت بسیار خوبی برای ایجاد اتحاد و هماهنگی بین کشورهایی است که در جنوب و غرب آسیا متأثر از گرد و غبار هستند.

اتحاد کشورهای منطقه علیه گرد و غبار به رهبری ایران

سحر تاج‌بخش؛ رئیس سازمان هواشناسی  افزود: این روزها به صورت جدی با رخداد گرد و غبار و پیامدهای جدی آن مواجه هستیم و کشورها موظف هستند که برنامه‌هایی برای سازگاری و مقابله با پیامدهای این پدیده در دستور کار خود داشته باشند.
وی ادامه داد: یکی از پیامدهای تغییر اقلیم افزایش رخداد پدیده‌های حدی است که به سبب آن توفان‌های گرد و خاک در منطقه ما (غرب آسیا) بسیار تشدید شده است و از طرفی نیز به علت کاهش منابع آبی، از بین رفتن رودخانه های فصلی، کمبود بارش و خشکسالی که در غرب آسیا رخ داده، شرایط برای وقوع گرد و خاک در این منطقه فراهم شده است؛ بنابراین ضرورت یک هماهنگی منطقه‌ای بین کشورها و بین دولت‌های کشورها وجود دارد تا بتوانند پیامدهای زیان‌بار ناشی از این پدیده را کاهش دهند.
به گفته ریاست سازمان هواشناسی کشور، اجلاس بین‌المللی توفان‌های ماسه و گرد و غبار که به میزبانی کشور ما و با محوریت ایران برگزار خواهد شد، فرصت بسیار خوبی برای ایجاد  اتحاد و هماهنگی بین کشورهایی است که در جنوب و غرب آسیا تحت تأثیر اثرات منفی گرد و غبار هستند.

وی ادامه داد: از دیدگاه سازمان هواشناسی که وظیفه اصلی آن پایش مخاطرات وضع هوا است، این دیدگاهِ بسیار خوب می‌تواند کمک کند که ما یک پایگاه داده منطقه‌ای به صورت مشترک در اختیار داشته باشیم. این پایگاه داده علاوه بر داده‌های هواشناسی می‌تواند شامل لایه‌های آسیب‌پذیری و تاب‌آوری شهرها و کشورها نیز باشد که در این رابطه باید به یک اجماع و اتفاق‌نظر میان کشورها برسیم چراکه مسئله سیاست داده‌ها در هر کشوری با کشورهای دیگر فرق دارد.
تاج‌بخش تأکید کرد: دسترسی به این اطلاعات کمک می‌کند که ما نیز دیدگاه بهتری از پایش وضع رخداد گرد و خاک در منطقه داشته باشیم. اطلاعاتی که از این ایستگاه‌ها جمع می‌کنیم، در کنار اطلاعاتی که از منابع سنجش از دور همچون ماهواره‌ها، دیدارها و سایر ابزارهای هواشناسی به دست می‌آوریم، کمک می‌کند پیش‌بینی‌های بهتری را ارائه دهیم و مردم را از خطراتی که در اثر این پدیده به وجود آید، به‌ویژه در حوزه بهداشت و سلامت مردم را نسبت به مخاطرات این پدیده آگاه کنیم.
ریاست سازمان هواشناسی ادامه داد: اگر بتوانیم در گام اول پایگاه داده و اطلاعات مناسب را در سطح منطقه‌ای ایجاد کنیم، گام مؤثری خواهد بود که می‌توانیم پایش و پیش‌بینی  پدیده گرد و غبار را به بهترین نحو انجام دهیم.
وی گفت: در کنار مسائل فنی موضوع ظرفیت‌سازی و فرهنگ‌سازی نیز برای عامه مردم بسیار مهم است. مسائل فرهنگ‌سازی می‌تواند در خروجی اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار که قرار است در تهران برگزار شود، تهیه و تولید شود و تمام مردم منطقه نسبت به رخداد این پدیده یک آگاهی عمومی داشته باشند.
تاج‌بخش تصریح کرد: امروزه شعار سازمان هواشناسی هشدار سریع برای همه است که یکی از موارد هشدار سریع می‌تواند در مسئله گرد و خاک باشد و در کنار آن، مورد بسیار مهم دیگر نیز راه‌اندازی یک مرکز منطقه‌ای اقلیم در تهران است که با همکاری سازمان هواشناسی جهانی وارد فاز نمایشی شده است.
وی خاطرنشان کرد: این نیز اتفاق خوبی است که کشورها بتوانند با اشتراک‌گذاری اطلاعاتشان کمک کنند و در این حوزه فعالیت داشته باشیم و بتوانیم پایش و پیش‌بینی گرد و خاک را برای کشورهای همسایه با هدف حفاظت از جان و مال مردم انجام دهیم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.