با نزدیک شدن عزاداری آخرماه صفر بررسی ابعاد این رویداد ملی و بین المللی ضرورت پیدا می‌کند.

سیاست‌گذاری «زیارت» نیازمند بازنگری جدی

به گزارش قدس آنلاین، مضجع شریف امام هشتم(ع) از یک سو مظهر وحدت و هم‌افزایی ملت ایران حول فرهنگ ائمه اطهار(ع) است و از طرف دیگر مرکز اجتماع مسلمانان اقصانقاط جهان و آوردگاه ترویج اسلام ناب محمدی (ص) است.

اگرچه آستان‌های مقدس بقاع متبرکه با حمایت و همدلی مردم در مسیر ترویج فرهنگ مذهبی گام برمی‌دارند اما ضرورت پای کار آمدن دولت ونهادهای مسئول برای حمایت از این حرکت عظیم مسئله‌ای‌است که نباید از آن غافل شد و دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی کشور باید برای تقویت زیرساخت‌های آن بسیج شوند. برای بررسی ابعاد و ضرورت‌های حمایت راهبردی از امر زیارت، به عنوان عنصر اثربخش فرهنگیِ ‌ملی‌وبین‌المللی  با یکی از نمایندگان مجلس به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه بخشی از آن را می‌خوانیم. 

زیارت یک مسئله مهم چندوجهی است 
دکتر روح الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران در مجلس‌ شورای‌ اسلامی در گفت وگو با خبرنگار قدس با بیان اینکه مقوله زیارت در جهان و زمان فعلی صرفاً در قالب‌مذهبی قابل تعریف نیست و پدیده‌ای مهم، چندوجهی و گسترده قلمداد می‌شود، گفت: زیارت تبدیل به یک رسانه‌جهانی شده است که می‌تواند ارتباطات و تعاملات ملت‌های مسلمان را گسترش دهد.

ایزدخواه با اشاره به دستاوردهای جهانی زیارت اربعین به عنوان نمونه موفق حرکت در مسیر گسترش فرهنگ زیارت در جهان اسلام آن را شاخصی برای توسعه  اقدامات در راستای توسعه درون فرهنگی مسلمانان و برون‌دادهای خارجی دانست که نقش بسزایی در آگاهی‌بخشی نسبت به اخبار و حقایق مستضعفان جهان خواهد داشت.

خانه‌تکانی در سیاست‌گذاری زیارت 
 وی زیارت را ابزار دیپلماسی الهی برای آشناسازی مردم با حقیقت عنوان کرد و گفت:  سیاست‌گذاری زیارت در جهان امروز با گذشته متفاوت است و اگر فکر کنیم زیارت مانند الگوهای قدیم، محدود به برگزاری کمپ اسکان زائر و تأمین خوراک و خدمات ابتدایی شهروندان است، قدری اشتباه است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در گذر زمان، زیارت جنبه‌های سیاسی فرهنگی و اجتماعی بزرگی پیدا کرده با اشاره به غفلت برخی مدیران از اقدامات اساسی در زمینه مدیریت امر زیارت گفت: دولت باید در حیطه مسئولیت خود، مدیران و نهادهای مربوط را نسبت به درک سیاست گذاری‌ها و پارامترهای نرم افزاری این قضیه، به موازات ابعاد خدماتی و سلامت به زائران آن توجیه کند تا شاهد اثربخشی آن‌ها در بلندمدت باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: باید نسبت به مخاطبان، قومیت آن‌ها، رویکرد آن‌ها، مناسک و همچنین انگیزه‌های آن‌ها برای حضور در این حرکت اجتماعی دامنه‌دار توجه ویژه داشت تا اقدامات اثربخش صورت گیرد. 

نیاز به خانه‌تکانی در سیاست‌گذاری زیارت 
روح‌الله ایزدخواه با بیان این مطالبه که امروز در امر سیاست‌گذاری مسئله «زیارت» نیازمند یک خانه‌تکانی اساسی هستیم، گفت: طرح این چالش به معنای نوسازی سیاست‌گذاری‌ها و به‌روز کردن روش‌های تعامل با زائران و مخاطبان این حوزه است.

وی گفت: اگر به سراغ برخی ابعاد مغفول سیاست‌گذاری زیارت برویم، قطعاً شاهد فعال‌تر شدن نقش زیارت در فرایندهای اجتماعی خواهیم بود.

وی با اشاره به حلقه‌های ارزش‌آفرین زیارت، رفع نیازهای اولیه و خدماتی زائران را حلقه ابتدایی ارزش‌آفرینی دانست و گفت: در این فرایند دولت و مردم در یک تعامل سازنده تسهیل‌گری می‌کنند.

حلقه فرهنگ، دومین موضوع ارزش‌آفرینی بود که به عقیده دکتر ایزدخواه نهادهای مسئول سیاست‌گذاری باید در کنار مناسک سنتی و مذهبی که یک زائر بجای می‌آورد به سراغ آن بروند و نسبت به تعمیق باورها، رویکردها و تصویرسازی‌ها در ذهن مخاطب، شاهد اثرات ماندگار باشیم. 

ضرورت توجه به تعاملات اجتماعی «زیارت»
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان، حلقه تعاملات اجتماعی را اساسی‌ترین محوری دانست که در سیاست‌گذاری‌ها باید نسبت به آن‌ها اهتمام ورزید.

ایزدخواه عرصه زیارت را بزرگ‌ترین خط روابط میان مردم  ایران و زائران خارجی دانست که نباید از آن غافل شد.

وی با بیان اینکه در مسئله زیارت نقش‌آفرین اصلی مردم هستند و دیپلماسی فرهنگی نقش بسزایی دارد، گفت: نهادهای متولی باید نقش حمایتی داشته باشند و ضمن سیاست‌گذاری دقیق در جهت تحقیق ایده‌های صحیح به رشد و توسعه تعاملات ملی و میان ملت‌ها در مسیر زیارت اهتمام ورزند.

این نماینده مجلس گفت: تقویت زیارت در مدل‌های مدیریتی رئیس و مرئوس و یا روش‌های اینچنینی اتفاق نمی‌افتد، بلکه باید در کنار مردم از فعالان فرهنگی و میان‌فرهنگی برای برقراری ارتباط قوی‌تر بین ملت‌ها بهره‌مند شویم. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.