برخی کارشناسان معتقدند ساخت واحدهای یک طبقه نهضت ملی مسکن در جوانی جمعیت تأثیر شگرفی دارد و علاوه بر اینکه مردم را به‌ فرزندآوری سوق می‌دهد، عاملی در مسیر تسریع در طرح نهضت ملی هم است.

الزامات اثربخشی مسکن ملی بر رشد جمعیت/ نگاهی به ابعاد و آثار اختصاص زمین رایگان به طرح تعالی جمعیت در نهضت ملی مسکن

به گزارش قدس آنلاین، به ‌این شرط که زمین‌ها به‌درستی جانمایی شوند و در مکان‌هایی این زمین‌ها اختصاص یابد که زیرساخت در آن دیده شده باشد تا با اقبال مردم مواجه شود؛ در غیراین‌صورت طرح بی‌تردید با شکست مواجه خواهد شد.

البته دولت‌ هم بارها بر این مسئله تأکید داشته که زمین‌های اختصاصی در طرح نهضت ملی و زمین‌هایی که قرار است برای طرح جوانی جمعیت اختصاص یابد در مکان مناسب قرار خواهند داشت، اما برخی دیگر از کارشناسان اختصاص زمین به‌این شکل را مناسب نمی‌دانند، چراکه معتقدند در کلانشهرها امکان فراهم کردن این میزان زمین وجود ندارد و چنانچه وجود هم داشته باشد الحاق زمین به‌محدوده شهری در آینده نزدیک طرح را با چالش همراه می‌کند، زیرا فراهم کردن زیرساخت و خدمات‌رسانی شهری به‌ این مناطق را به‌دلیل نبود بودجه، با مشکل مواجه می‌کند.

به‌گفته وزیر راه و شهرسازی تاکنون ۳۱ هزار هکتار زمین به‌منطقه شهری الحاق شده که این یک اقدام کم‌سابقه پس از انقلاب در شکستن احتکار و سوداگری بوده است. البته مشکل طرح نهضت ملی مسکن تنها به مکان‌یابی زمین محدود نمی‌شود، بلکه سنگینی اقساط تسهیلات دریافتی نیز مزید بر علت شده و برخی معتقدند ممکن است همین عامل اقبال از طرح را با سردی مواجه کند.

به‌تازگی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده دور دوم اختصاص زمین به ‌طرح جوانی جمعیت از حدود یک ماه آینده آغاز می‌شود، پرسش ما این است این طرح تا چه میزان می‌تواند در تسریع نهضت ملی مسکن کمک‌کننده باشد و اصولاً چه مشکلاتی پیش‌روی این طرح است؟

رابطه معنادار استقبال از نهضت ملی مسکن با میزان ارزش زمین‌های اختصاصی
در همین زمینه فرشید ایلاتی، کارشناس حوزه مسکن به قدس می‌گوید: شمار افراد در صف دریافت زمین رایگان برای طرح جوانی جمعیت حدود ۷۰ هزار نفر است (در یک سال گذشته حدود ۱۵ هزار نفر زمین دریافت کردند) که برای این تعداد شرط «ج» فرم سبز حذف شده است و چنانچه فرزند سوم یا چهارم آنان از آبان‌ماه ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده باشد، مشمول طرح می‌شوند. بنابراین ممکن است از این ۷۰ هزار نفر، ۵۰درصد مشمول طرح نهضت ملی مسکن باشند و مابقی خیر.

وی ادامه داد: چنانچه عدد را خالص در نظر بگیریم و متقاضی جدید اضافه نشود آن ۳۵هزار نفر متقاضی در مقایسه با عددی که دولت می‌خواهد مسکن‌سازی کند ناچیز است. اما چنانچه مستقلاً به خود طرح نگاه کنیم، باید بگوییم این کار دولت باید یک برنامه همیشگی باشد تا جدا از اینکه چه دولتی بر سر کار باشد، این طرح برای جوان‌سازی جمعیت وجود داشته باشد تا ثباتِ موجود منجر به افزایش نرخ باروری شود.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه نباید تک عاملی به‌موضوع جوانی جمعیت نگاه کرد، اما از جنبه مسکن، این طرح می‌تواند مؤثر و مفید باشد، خاطرنشان کرد: این عدد ۳۵ هزار نفری که در این طرح جای می‌گیرد در خوشبینانه‌ترین حالت به ۵۰ هزار نفر می‌رسد که با توجه به‌عددی که دولت در نظر گرفته کمتر از ۵درصد و بسیار ناچیز است، اما به‌صورت کلی می‌توان گفت این اقدام دولت قابل تحسین است. ایلاتی در خصوص تأثیر این طرح بر تسریع طرح نهضت ملی مسکن ابراز کرد: این طرح‌ها زمانی جواب می‌دهد که زمین‌های اختصاص یافته باارزش باشند به این معنا که جای مناسب قرار گیرند نه با فاصله معنادار از شهر.

بیت‌الله ستاریان از دیگر کارشناسان حوزه مسکن که مخالف شیوه ساخت مسکن توسط دولت است به خبرنگار ما می‌گوید: این شیوه مسکن‌سازی را نمی‌پذیرم، چراکه این مسکن‌ها عموماً باید به‌صورت ویلایی ساخته شوند (در طرح جوانی جمعیت قرار است به هر خانوار زمین ۲۰۰ متری اختصاص یابد) در صورتی که ما در کلانشهرها این میزان زمین در اختیار نداریم. این طرح در شهرهای کوچک نتیجه می‌دهد، اما در کلانشهرها خیر.

وی ادامه داد: شهرسازی فقط ساخت مسکن و آپارتمان‌سازی نیست، بلکه دولت باید دیگر شئون را هم در نظر بگیرد. گسترش شهر در سطح به‌دلیل هزینه‌هایی که برای دولت و شهرداری‌ها ایجاد می‌کند، امکان‌پذیر نیست.

افزایش گستره کمربند شهری نیازمند کار مطالعاتی گسترده است
ستاریان تأکید کرد: تعیین کمربند شهرها براساس کار مطالعاتی مفصل و با همراهی یک تیم کارشناسی در رشته‌های مختلف انجام شده، بنابراین وسعت دادن به‌این کمربند نیازمند یک کار مطالعاتی گسترده با همراهی کارشناسان مختلف است و نمی‌توان بدون کار کارشناسی قوی اقدام به این کار کرد.

این کارشناس حوزه مسکن با تأکید بر اینکه افزایش کمربند شهری به ‌این سادگی امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: در بحث افزایش کمربند شهری نباید تنها به افزایش ساخت‌وساز توجه کرد، خانه‌سازی در سطح، شاید مشکل مسکن را برطرف کند، اما باید دید در سال‌های آینده که در آن مناطق ساخت‌وساز گسترش یافت، دولت و شهرداری‌ها بودجه خدمت‌رسانی دارند یا خیر.

وی با بیان اینکه خانه‌سازی در ارتفاع هزینه‌های شهرسازی را کاهش می‌دهد، در ادامه سخنان خود به ‌مشکلات طرح نهضت ملی مسکن اشاره و ابراز کرد: اقدام دولت برای خانه‌دار کردن مردم اقدامی شایسته است، اما متأسفانه در روش طرح اشتباه می‌کند. دولت در این طرح مداخلات جدی دارد؛ در کجای دنیا  مشاهده می‌کنید دولت اقدام به مسکن‌سازی کند. مسکن‌سازی در همه جای دنیا توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و دولت‌ها تنها سیاست‌گذار و ناظر هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.