منابع آگاه از رد تماس رئیس جمهور فرانسه توسط پادشاه مراکش و عدم پذیرش کمک‌های پاریس بعد از وقوع زلزله مهیب در این کشور خبر دادند.

مراکش پاسخ «ماکرون» را نداد و کمک‌های پاریس را رد کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، منابع آگاه اعلام کردند که «محمد ششم» پادشاه مراکش تماس تلفنی امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه را طی روز شنبه پاسخ نداده است.

بر اساس این گزارش، ماکرون که در هواپیمای خود در مسیر پایتخت هند برای شرکت در نشست جی ۲۰ بود با برقراری یک تماس تلفنی خواهان صحبت با پادشاه مراکش برای تسلیت گفتن در پی وقوع زمین لرزه مهیب روز جمعه این کشور شده بود.

ماکرون همچنین با انتشار یک پست در پلتفرم X نوشت: همه ما بعد از زلزله مهیب مراکش، احساس ناراحتی عمیق می‌کنیم. فرانسه برای کمک به روند امدادی اولیه آماده است.

وی در پایان نشست گروه ۲۰ طی روز یکشنبه نیز گفت: فرانسه آماده است در صورت موافقت مقامات مراکش از این کشور حمایت به عمل آورد.

وزارت کشور مراکش روز گذشته جدیدترین آمار تلفات زلزله شدید این کشور را اعلام کرد و از جان‌باختن ۲۱۲۲ نفر و زخمی‌شدن ۲۴۲۱ تن دیگر خبر داد.

پیش از این، شبکه ۷ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داده بود که وزارت خارجه مراکش طی پیامی رسمی اعلام کرد که در حال حاضر به کمک‌های پیشنهادی تل آویو برای زلزله زدگان این کشور نیازی ندارد.

بر اساس این گزارش، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز شنبه به وزارتخانه‌های این رژیم دستور داده بود اقدامات لازم برای ارسال کمک از جمله اعزام تیم امداد و نجات در پی وقوع زمین لرزه مهیب در مراکش انجام دهند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی با سو استفاده از شرایط به وجود آمده در مراکش تلاش کرد با مردم این کشور ابراز همدردی کرده و از وقوع زلزله در مراکش پلی برای برقراری ارتباط با مردم این کشور بسازد.

عبداللطیف وهبی وزیر دادگستری مراکش تاکید کرد که ۶۰ الی ۷۰ کشور تاکنون آمادگی خود را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مراکش اعلام کرده‌اند.

همچنین اعلام پذیرش کمک‌های چهار کشور یعنی اسپانیا، قطر، انگلیس و امارات به زلزله زدگان مراکش باعث شده رسانه‌های خبری بیش از پیش به تنش سیاسی میان مراکش و فرانسه اشاره کنند چرا که فرانسه بر عزم خود برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به این کشور تاکید کرده بود اما پاسخی از سوی مقامات مراکش دریافت نکرد. رسانه‌های خبری گزارش دادند که این حرکت مراکش در حالی صورت می‌گیرد که ۲ کشور طی ۲ سال گذشته شاهد تنش‌هایی در روابط سیاسی خود بوده‌اند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.