۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵
کد خبر: 914198

نشست یک هزار و ششصد و هفتاد و دو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دقایقی پیش با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا در وین آغاز به‌کار کرد.

نشست شورای حکام آژانس اتمی آغاز شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، در این نشست که تا روز جمعه ادامه دارد مسائل مختلف درباره ایمنی هسته‌ای، اجرای توافقنامه پادمان و تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی آژانس در دستور کار قرار دارد. این نشست همچون ادوار قبل به فعالیت‌های هسته‌ای در کره شمالی، سوریه و همچنین پیمان امنیتی اکوس می‌پردازد. بررسی پادمان‌ها در منطقه غرب آسیا از مباحث جدیدی است که به دستورکار شورا اضافه شده است.

موضوع ایران هم یکی از سرفصل‌هایی است که طبق جلسات پیشین در دستور کار شورا عنوان شده و قرار است راستی آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای توافقنامه پادمان بررسی شود.

نشست این دوره درحالی برگزار می‌شود که تعاملات سازنده میان ایران و آژانس در خصوص حل‌وفصل مسائل ادعایی پادمانی، پروژه جوسازی‌ غرب علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان با صحنه‌گردانی رژیم صهیونیستی را ناکام گذاشته است.

ادعاهای پادمانی درباره فعالیت‌های هسته ای ایران، به چهار سال پیش بر می‌گردد که آژانس به واسطه اسناد جعلی رژیم صهیونیستی پرونده جدیدی را درباره کشف ذرات اتمی اعلام نشده در چهار مکان ادعایی در ایران باز کرد. این ادعاها نخستین بار از سوی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مطرح و سپس توسط رسانه‌ها و مقام‌های غربی دامن زده شد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست؛ با این حال اسفند گذشته در جریان سفر دو روزه رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران، به صورت داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد.

در پی این توافق جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و گزارش‌ها حاکی است که پیشرفت‌هایی در این زمینه و در چارچوب قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس شورای اسلامی به دست آمده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته پیش طی گزارشی محرمانه به اعضای شورای حاکم مدعی شد که ایران روند غنی‌سازی اورانیوم با سطح خلوص ۶۰ درصد را آهسته کرده است. در این گزارش به تدابیر جبرانی ایران در برجام هم اشاره شده و آمده است که ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران ۱۸ برابر محدودیت‌های تعیین شده در توافق سال ۹۴ است.

منابع دیپلماتیک غربی پیش از برگزاری نشست این دوره عنوان کردند که هیچ ‌قطعنامه‌ای علیه ایران برای ارائه در نشست شورا برنامه ریزی نشده اما احتمال صدور بیانیه‌ مشترک را رد نکردند. مقامات کشورمان بارها درباره تبعات اقدامات غیرسازنده غرب در جلسات شورای حکام، بر روند همکاری‌های داوطلبانه ایران با آژانس هشدار داده‌اند. معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز پنجشنبه گذشته، طی سخنانی از کارزار هماهنگ غرب علیه ایران در جلسات شورای حکام انتقاد کرد.

بر اساس برنامه اعلام شده، رافائل گروسی امروز در افتتاحیه جلسه شورا، سخنانی را درباره آخرین فعالیت آژانس ارائه خواهد کرد. او سپس طبق رویه هر دوره، در جمع خبرنگاران حاضر خواهد شد تا به سووالات پاسخ دهد.

گفتنی است که نشست کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز قرار است دو هفته دیگر با حضور مقامات ارشد کشورهای عضو این نهاد بین‌المللی، در وین برگزار شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.