اختتامیه نخستین سوگواره ملی عکس مسیر رضا علیه السلام برگزار و ضمن معرفی برگزیدگان، از کتاب و نمایشگاه آثار منتخب رونمایی شد.

ایستگاه پایانی عکاسان در مسیر رضا(ع)

به گزارش قدس خراسان، وحید بیات عصر در اختتامیه نخستین سوگواره ملی عکس مسیر رضا علیه السلام که عصر روز دوشنبه ۲۰ شهریورماه در محل موسسه فرهنگی قدس برپا شد اظهار کرد: انتشار فراخوان نخستین دوره سوگواره عکس مسیر رضا علیه السلام مصادف شد با مشکلات کشور و قطعی اینترنت که معضلات بسیاری را ایجاد کرد. تلاش بسیاری صورت گرفت تا علی رغم این مشکل آثار از سوی شرکت کنندگان دریافت شود. حتی برخی اوقات آثار به صورت فیزیکی از سوی عکاسان به دبیرخانه می‌رسید.  

وحید بیات ادامه داد: در نهایت ۶۴۲ اثر از ۷۶ عکاس از سراسر کشور دریافت شد که بعد از انجام داوری‌های تنگاتنگ، ۴۰ عکس از ۲۴ عکاس از مشهد و دیگر شهرها انتخاب شدند. از این میان سه نفر برگزیده و ۵ اثر شایسته تقدیر معرفی خواهند شد.  

وی با اشاره به کیفیت خوب آثار دریافتی بیان کرد: با موافقت و به پیشنهاد شورای سیاست گذاری و هیئت داوران سوگواره، چاپ کتاب آثار برگزیده نیز رقم خورد که اتفاق بسیار خوبی بود. امیدوارم بعد از این راستای اعتلای فرهنگ رضوی قدم‌های بزرگتری در مسیر رضا برداریم.  

ارادت ورزی هنرمندانه به ساحت امام رضا(ع) 

پس از آن، مدیرمسئول موسسه فرهنگی قدس و رئیس شورای سیاست‌گذاری سوگواره عکس مسیر رضا علیه السلام ضمن تشکر از شرکت کنندگان و هنرمندان حاضر در مراسم بیان کرد: حضور هنرمندان به نوعی یک ارادت ورزی هنرمندانه به ساحت مقدس امام رضا(ع) بود. از گذشته تا امروز عکاسی رسانه‌ای اثرگذار، پیشتاز و قابل اعتنا محسوب می‌شود و حتی با رشد رسانه‌ها، عکس به عنوان پایه تکنولوژی‌های تصویری تضعیف نشده است. 

علی یعقوبی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های مهمی که باعث ماندگاری عکاسی شده، سرعت بالای انتقال پیام است. هیچ رسانه‌ای سرعت انتقال پیام عکس را ندارند. البته درمورد تحول افرینی و تاثیرگذاری  عکس در تحولات اجتماعی حرف زیاد است. 

وی درخصوص پاسداشت مقام عکس و عکاسی به عنوان یکی اهداف برگزاری این سوگواره گفت: در کنار دیگر ماموریت‌های مهم خود در برگزاری سوگواره عکس مسیر رضا علیه السلام، توجه ویژه‌ای به جایگاه عکاسی و قدرشناسی از هنرمندان داشتیم. امیدواریم این قدم هرچند کوتاه در مسیر رضا (ع) مورد عنایت حضرت قرار بگیرد. 

وظیفه تاریخی هنرمندان نسبت به امام رضا(ع) 

رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی نیز در ادامه مراسم اختتامیه مطرح کرد: حضرت رضا(ع) می‌فرمایند «خدا رحمت کند بنده‌ای که امر ما را زنده می‌کند. کسی ک می‌خواهد احیا کننده امر ما باشد باید علوم ما را بیاموزد و به دیگران اموزش بدهد. اگر مردم با محاسن کلمات ما اشنا بشوند از ما تبعیت می‌کنند.» 

محسن هوشمند در ادامه بیان کرد: اگر امروز می‌بینید که در سطح عالم انچنان تبعیت از محاسن کلام اهل بیت وجود ندارد، به تضمین کلام معصوم به این معناست که ما نتوانستیم محاسن کلام را منتقل کنیم. قطعا ابزار اصلی تحقق این هدف این روزها ابزار رسانه به معنای عام است و هر رسانه‌ای میتواند این معنی را محقق کند. 

وی با اشاره به توجه ویژه ائمه به ابزارهای رسانه‌ای در زمان خودشان بیان کرد: امروز اهالی رسانه نسبت به علی بن موسی الرضا(ع) و دیگر ائمه یک وظیفه ویژه و تاریخی دارند و ما باید بتوانیم ساحت‌های برجسته زندگی و اموزه‌های سیره این بزرگواران را به هر طریق به سمع و نظر مخاطبان برسانیم. در جریانی که استکبار تمام توان خود را به کار برده تا ما را در مارپیچ سکوت بگذارد حتما کنش ما اثر پررنگ‌تری دارد و هر پیامی ک بتواند این مارپیج را بشکند میتواند موثر باشد. 

جای خالی بخش خلاقانه در سوگواره 

نماینده هیئت داوران سوگواره ملی عکس مسیر رضا علیه السلام در ادامه گفت: باعث افتخارم بود که به عنوان یکی از داوران در این سوگواره حاضر بودم. در زندگی شخصی ارادت ویژه‌ای به امام رضا(ع) دارم و این مسیر را چندباری عکاسی کردم می‌توانم بگویم مسیر پیاده روی امام رضا(ع) حال و هوای عجیب و متفاوتی با اربعین دارد.  

امیر عنایتی در ادامه گفت: آثار متفاوت و زیادی در سوگواره شاهد بودیم و سطح کیفی آثار بسیار خوب بود. البته جای خالی نگاه‌ خلاقانه را بین آثار حس کردم و امیدوارم در سال‌های آتی بخش خلاقانه هم به فراخوان اضافه شود تا شاهد نگاه‌های متفاوت هنرمندان باشیم. کلیه آثار با دقت بالایی بررسی شد و حتی پای برخی عکس‌ها مدت‌ها صحبت و تحلیل می‌کردیم. به طور ویژه برای چاپ کتاب آثار منتخب هم تشکر می‌کنم چراکه بسیار ماندگار خواهد بود. 

پس از رونمایی از کتاب آثار منتخب سوگوار ملی عکس مسیر رضا علیه السلام، برگزیدگان این سوگواره بدین ترتیب معرفی شدند.  

از مشهد تا سقز کرمانشاه؛ برگزیدگان نخستین سوگواره 

مهدی وقاری شورجه از مشهد مقام اول، ایمان جنتی از مشهد مقام دوم و جواد رضائی سالانقوچ از قوچان  مقام سوم را کسب کردند که با اهدای لوح تقدیر، تندیس ویژه جشنواره و جوایز نقدی از آن‌ها تقدیر به عمل آمد. 

همچنین آقایان امیرحسین کمالی از اصفهان، حمید سبحانی از مشهد، محمدصالح شریفی از سقز کرمانشاه، رضا رادپور از مشهد و داود کهن‌ترابی از کرج نیز در ادامه شایسته تقدیر شناخته شدند.  

پس از معرفی برگزیدگان، نمایشگاه آثار منتخب نیز در همان محل افتتاح گردید.   

برگزیدگان نخستین سوگواره چه گفتند؟ 

مهدی وقاری شورجه، نفر اول نخستین سوگواره ملی عکس مسیر رضا علیه السلام در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: باتوجه به ظرفیت ویژه مشهد و حضور پرشور زائران در این ایام، جای خالی برگزاری این سوگواره در شهر مشهد و البته کشور حس می‌شد. سوگواره و نمایشگاه آثار منتخب نیز با کیفیت خوبی برگزار شد؛ کمتر سوگواره‌ای را سراغ داریم که خروجی آن کتاب و نمایشگاه آن هم با این کیفیت باشد. 

نفر دوم این سوگواره نیز در گفت‌وگو با قدس خراسان بیان کرد: این سوگواره اتفاق بسیار نو و مبارکی در موضوع پیاده روی زائران امام رضا(ع) بود و امیدوارم سال‌های آینده با گستردگی و وسعت بیشتری برگزار شود.  

ایمان جنتی ادامه داد: امیدوارم در سال‌های آتی اردوهایی برای عکاسان علاقه‌مند تدارک دیده شود تا از فضای پیاده روی بهتر عکاسی کنند؛ چراکه برخی عکاسان شاید آشنایی چندانی با این فضا نداشته باشند و این اردوها می‌تواند کمک کننده باشد.  

وی در پایان ضمن تشکر از برگزارکنندگان این سوگواره مطرح کرد: برگزاری نمایشگاه و چاپ کتاب نیز اتفاق قابل تقدیر و بسیار خوبی بود؛ چراکه آثار برگزیده به واسطه چاپ این کتاب تا سال‌های سال ماندگار خواهند شد.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.