وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ظهر امروز از فواد حسین همتای عراقی خود که گفته می‌شود برای آخرین رایزنی‌ها و هماهنگی‌ها پیش از پایان موعد اجرای توافقنامه امنیتی اخیر تهران- بغداد برای خلع سلاح و انتقال گروه های تجزیه طلب در اقلیم کردستان به ایران آمده استقبال کرد.

رایزنی‌های امیرعبداللهیان و فؤاد حسین در تهران

قدس آنلاین: حسین امیر عبداللهیان پیش از ظهر امروز  میزبان وزیر امور خارجه عراق بود تا آخرین رایزنی‌ها و هماهنگی ها میان این دو مقام ارشد ایران و عراق درباره روند اجرای توافقنامه امنیتی تهران- بغداد برای خلع سلاح گروه های تجزیه طلب و تروریستی در منطقه اقلیم کردستان و انتقال اآها به اماکنی از پیش تعیین شده که باید تا ۲۸ شهریور ماه کامل شود، صورت گیرد.

«محمدکاظم آل‌صادق» سفیر کشورمان در عراق روز گذشته با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، وزیر امور خارجه عراق در این سفر علاوه بر دیدار و رایزنی با همتای ایرانی خود، با آقای رئیس‌جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و رایزنی خواهد کرد، گفته بود یکی از محورهای اصلی این سفر رایزنی مقامات دو کشور در ارتباط با اجرای توافق امنیتی بین ایران و عراق و اقدامات صورت گرفته در این ارتباط از سوی بغداد و منطقه اقلیم کردستان عراق است.

آل صادق افزود که طبعا در این دیدارها در مورد مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی و گفت‌وگو می‌شود.

در روزهای اخیر برخی منابع عربی و عراقی گمانه هایی در مورد تلاش وزیر خارجه عراق برای تمدید مهلت و موعد اجرای توافقنامه مذکور پس از ۲۸ شهریور ماه  و گرفتن زمان از جمهوری اسلامی ایرانمطرح کرده اند. ای در حالیست که روز دوشنبه ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امرو خارجه کشورمان تاکید کر که این مهلت به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد و این موضوع از کانال های مختلف به مقامات دولت بغداد و دولت محلی اقلیم کردستان منتقل شده و و آنها پیام روشنی از تهران دریافت کرده‌اند.

وی در عین حال افزود که دولت عراق و مقامات اقلیم کردستان اقدامات خوبی را در مسیر اجرای این توافقنامه تا کنون انجام داده اند.

شبکه الجزیره نیز گزارش داد وزیر خارجه عراق  پیش از عزیمت به ایران اعلام کرد که بغداد روند دور کردن گروه‌های مسلح کُرد (تروریست‌های تجزیه‌طلب) از مرزهای ایران را آغاز کرده است.

فواد حسین، وزیر خارجه عراق در اظهارتی گفت که کشورش انتقال گروه‌های مسلح کُرد از مرزهای ایران به اردوگاه‌ها را آغاز کرده است.

وی گفت که بر اساس توافق امضا شده میان تهران و بغداد اقدامات لازم برای دور کردن این گروه‌ها از مرزهای ایران اتخاذ شده و گروه‌های مسلح در اردوگاه‌هایی دور و در عمق کردستان عراق اسکان داده می‌شوند.

حسین با اشاره به سفر امروزش به تهران تاکید کرد که "امیدواریم تنش‌های مرزی رخ ندهد و در رایزنی با مسئولان ایرانی به آن‌ها اعلام خواهیم کرد که برخی مناطق اقلیم کردستان را بمباران نکنند."

وزیر خارجه عراق روز گذشته در اظهاراتی گفت که امروز به تهران سفر خواهد کرد.

او همچنین تاکید کرد که قانون اساسی عراق اجازه نمی‌دهد که هیچ طرفی از داخل خاک این کشور حمله‌ای علیه همسایگان انجام دهد.

فواد حسین خاطرنشان کرد: اقدامات لازم برای دور کردن مجموعه‌های معارض (تروریست‌های تجزیه‌طلب) از مرزهای ایران و عراق را اتخاذ کردیم و به توافق امنیتی با ایران پایبند هستیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.