در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ، استان کهگیلویه و بویراحمد در رتبه آخر جذب گردشگر خارجی قرار گرفت که نبود برخی زیرساخت موجب شده این استان در زمینه جذب گردشگر خارجی رتبه مناسبی نداشته باشد.

کهگیلویه‌ و بویراحمد در رتبه آخر جذب گردشگری خارجی؟!

به گزارش قدس آنلاین، نشست گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی پیرامون بررسی مسائل و مشکلات حوزه گردشگری استان به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری برگزار شد.

در این جلسه محمدامین منوچهری عضو اتاق بازرگانی به بررسی مسائل و مشکلات حوزه گردشگری پرداخت و گفت: سال گذشته چهار میلیون و ۲۳۰ هزار و ۵۶۸ گردشگر خارجی وارد ایران شدند که سهم کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و ۵۸۴ نفر بود.

وی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد در زمینه جذب گردشگر خارجی رتبه آخر کشور را دارد گفت: آمار گردشگران داخلی که به این استان سفر کردند دو میلیون و ۳۸۲ هزار و ۱۱۸ نفر است.

کهگیلویه‌ و بویراحمد در رتبه آخر جذب گردشگری خارجی؟!

وی به وضعیت اماکن اقامتی استان اشاره و عنوان کرد: استان هشت هتل دارد که از این حیث رتبه سی و یک کشور را دارد ضمن اینکه دو هتل آپارتمان، ۵ مهمانپذیری، ۶ واحد بوم گردی، ۷ اقامتگاه سنتی، ۸ مجتمع گردشگری و ۷۰ خانه مسافر در استان به ثبت رسیده که جایگاه استان در کشور به غیر از اقامتگاه‌های سنتی مناسب و در خور شان نیست.

منوچهری به مهمترین طرح‌های گردشگری استان پرداخت و گفت: تله‌کابین یکی از طرح‌های مهمی است که می‌تواند با توجه به ظرفیت خوب گردشگری در جذب گردشگران داخلی و خارجی نقش ایفا کند اما این پروژه مدت ۱۰ سال است که نیمه کاره رها شده است.

مهمترین چالش‌های بخش گردشگری استان

وی با بیان اینکه پروژه مناطق نمونه گردشگری استان هم ۱۵ سال است که رها شده است، افزود: آماده نبودن طرح جامع گردشگری پس از ۷ سال، نبود زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری بخشی از چالش‌های بخش گردشگری استان است.

عضو اتاق بازرگانی عنوان کرد: عدم سرمایه‌گذاری مناسب دولت‌ها برای ایجاد زیرساخت‌ها و بسترهای لازم، کمبود خدمات حمل و نقل سریع و امن، حمل و نقل فرودگاهی- امکانات فرودگاهی- کمبود امکانات رفاهی برای گردشگران، نبود جاذبه‌های دست ساز مصنوعی، کمبود امکانات رفاهی برای گردشگران، وضعبت نامناسب بازاریابی و تبلیغات گردشگری و بی‌توجهی به آرایش شهری از دیگر چالش‌های حوزه گردشگری است.

کهگیلویه‌ و بویراحمد در رتبه آخر جذب گردشگری خارجی؟!

منوچهری با بیان اینکه برخی از مناطق استان از جمله تنگ مهریان این قابلیت را دارند که به عنوان منطقه نمونه گردشگری مطرح شوند، گفت: منطقه ماه پرویز، قلات گناوه، شلال دان، دشتک دیل، موگرمون، چشمه بلقیس، برم الوان، کمر دوغ، طسوج، کاکان و سقاوه مناطق یازده گانه نمونه گردشگری استان هستند که کار خاصی صورت نگرفته یا طرح صورت گرفته غیرقابل استفاده است.

در همین خصوص مدیرکل میراث فرهنگی، منابع طبیعی و گردشگری استان گفت: بافت استان طبیعی است و در برخی مناطق نیازی نیست چیزی احداث شود.

سعید طالبی‌پور در خصوص وضعیت تنگ مهریان گفت: این منطقه چون در مسیر گردشگری تابستانی و زمستانی قرار دارد یکی از مهمترین محورهای گردشکری استان است اما اگر مورد توجه قرار نگیرد به حلبی‌آباد تبدیل می‌شود.

وی بیان کرد: در این منطقه طرح مرغ فروشی و فروش گوسفند و این قبیل موارد راه‌اندازی شده و ناهمگونی بسیار بدی در تنگ مهریان ایجاد شده که می‌طلبد به صورت میدانی در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

کهگیلویه‌ و بویراحمد در رتبه آخر جذب گردشگری خارجی؟!

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: مسائل و مشکلات حوزه گردشگری جهت طرح و پیگیری در مرکز کشور احصاء شود.

مشکلات گردشگری در سطح کشور پیگیری شود

سید احسان عسکری عنوان کرد: برخی از مباحث حوزه گردشگری ملی است و دستورالعمل‌ آن در وزارتخانه تهیه شده است و نمی‌توانیم فرا استانی تصمیم بگیریم.

عسکری به جلسه هفته گذشته در نهاد ریاست جمهور پیرامون اجرای طرح تله کابین منطقه تنگ مهریان اشاره و عنوان کرد در گذشته اراضی منابع طبیعی جهت انجام طرح های گردشگری و اقتصادی واگذار شده اما برخی مورد سوء استفاده قرار گرفته و کاری صورت نگرفته است.

عسکری عنوان کرد به همین دلیل دستورالعمل‌های سخت تری در خصوص واگذاری اراضی منابع طبیعی وضع شده است.

معاون اقتصادی استانداری عنوان کرد: برای رفع مشکل سرمایه گذار پروژه تله کابین منطقه تنگ مهریان با نوبخت رئیس سازمان جنگل های کشور رایزنی‌ کردیم و در نهایت مقرر شد رئیس سازمان جنگل ها در همین خصوص به استان سفر کند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.