واردات نفت جمهوری چک از روسیه در نیمه اول سال جاری میلادی علیرغم برنامه‌های این کشور عضو اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی خود به این نفت، شاهد افزایش شدیدی بوده است.

عضو اتحادیه اروپا سهم واردات نفت روسیه را به شدت افزایش داد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، اپراتور خط لوله نفت مِرو روز دوشنبه فاش کرد که واردات نفت جمهوری چک از روسیه در نیمه اول سال جاری میلادی علیرغم برنامه‌های این کشور عضو اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی خود به این نفت، شاهد افزایش شدیدی بوده است.

نفت روسیه ۶۵ درصد از کل واردات نفت جمهوری چک را در شش ماهه اول سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داد که نسبت به ۵۶ درصد ثبت شده برای کل سال ۲۰۲۲ و ۴۹ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش شدیدی را نشان می‌دهد.

به گفته باربورا پوتزووا، سخنگوی مرو، حتی با وجود تحریم‌های گسترده اتحادیه اروپا علیه روسیه، جمهوری چک با واردات نفت خام از طریق خط لوله دروژبا (دوستی) بیشترین میزان مصرف نفت روسیه را از سال ۲۰۱۲ به ثبت رسانده است.

مرو گفت: سهم واردات نفت از روسیه در مقایسه با واردات از سایر کشورها در شش ماه نخست سال جاری میلادی، ۶۵.۳۵ درصد افزایش یافته است.

نفت جمهوری چک در درجه اول از دو منبع تامین می‌شود - از طریق خط لوله دروژبا، که نفت را از روسیه منتقل می‌کند و همچنین از طریق خط لوله IKL از آلمان، که به خط لوله TAL از ایتالیا متصل است.

بر اساس این گزارش، پراگ از تحریم های اتحادیه اروپا معاف شده است چرا که نمی‌تواند نیازهای خود را که حدود ۷ میلیون تن نفت در سال است، از مسیر جایگزین از طریق خطوط لوله IKL و TAL تأمین کند.

اگرچه اتحادیه اروپا در دسامبر گذشته واردات نفت از روسیه از طریق را ممنوع کرد، اما وارداتی که از طریق خطوط لوله صورت بگیرد، مشمول معافیت موقت از تحریم‌ها می‌شود.

دروژبا که یکی از طولانی ترین شبکه های خط لوله در جهان است، نفت خام روسیه را حدود ۴۰۰۰ کیلومتر منتقل می‌کند و به پالایشگاه های جمهوری چک، آلمان، مجارستان، لهستان و اسلواکی می‌رساند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.