۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۴
کد خبر: 914926

رئیس جمهور مخلوع گابن تصمیم گرفته است که از این کشور خارج نشود.

علی بونگو در گابن می‌ماند

به گزارش قدس انلاین به نقل از روسیا الیوم، علی بونگو اوندیمبا، رئیس جمهور مخلوع گابن تصمیم گرفته که در این کشور بماند.

ریموند ندونج سیمو، نخست‌وزیر تعیین‌شده از سوی کودتاچیان گابن اعلام کرد: علی بونگو تصمیم گرفته در لیبرویل، پایتخت گابن و در کنار همسر و پسرش بماند.

وی در ادامه تصریح کرد که رئیس جمهور پیشین گابن خدمات خود را به مقامات جدید ارایه کرده است، اما هنوز پیشنهاد وی مورد بررسی قرار نگرفته، زیرا رئیس جمهور مخلوع گابن جزئیات مشخصی را به این مقامات ارایه نکرده است.

نخست‌وزیر تعیین‌شده از سوی کودتاچیان گابن در ادامه مجددا تاکید کرد: علی بونگو اوندیمبا می‌تواند از گابن خارج شود.

گفتنی است چندی پیش گروهی از نظامیان ارتش گابن با حضور در تلویزیون ملی این کشور اعلام کردند که نتیجه اعلامی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور باطل و تمام نهادهای دولتی منحل می‌شوند.

انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری گابن تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و ستاد انتخابات این کشور در ماه آگوست اعلام کرد که «علی بونگو» ۶۴ ساله رئیس‌جمهور گابن با کسب ۶۴ درصد آرا پیروز انتخابات شده و برای یک دوره دیگر رئیس‌جمهور گابن خواهد بود.

مخالفان، بونگو را به تقلب در انتخابات متهم کردند. میشل استفان بوندا، رئیس ستاد انتخابات گابن اعلام کرد که آلبرت اوندو اوسا، رقیب اصلی بونگو، با ۳۰.۷۷ درصد در جایگاه دوم قرار گرفته است. ستاد انتخاباتی بونگو اتهامات اوندو اوسا درباره «بی‌نظمی‌های انتخاباتی» را رد کرده است.

این کودتا، هشتمین کودتا در مناطق غربی و مرکزی قاره آفریقا و کشورهای تحت مستعمره فرانسه در ۳ سال گذشته است. آخرین کودتای نظامی در آفریقا مربوط به کشور نیجر است که در ۲۶ جولای گذشته صورت گرفت.

گابُن کشوری در غرب آفریقای مرکزی است که در کنار خلیج گینه و در سواحل شرقی اقیانوس اطلس قرار گرفته و با کشورهای جمهوری کنگو، کامرون و گینه استوائی همسایه است.

این کشور از سال ۱۸۸۶ از مستعمرات استوایی فرانسه در آفریقا بود که ۱۷ اوت ۱۹۶۰ استقلال خود را از فرانسه به دست آورد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.